Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kannettava

ttuoppi [27.06.2004 13:25:32]

#

Some questions:
1: Niillä kaikilla joilla on kokemuksia kannettavista: voisitteko sanoa mielipiteenne niistä?
2: Kiinnostaisi tietää kannettavien langattomista nettiyhteyksistä.
3: Mistä voisi löytää alle 200e hintaisia kannettavia? Ominaisuuksilla ja suorituskyvyllä ei väliä: saattaisin ostaa suurimmaksi osaksi ohjelmointi harrastukseni takia, ja minun ohjelmani eivät (ainakaan vielä) syö tehoja juuri lainkaan.

firebug [27.06.2004 14:05:59]

#

Huuto.netistä kannattanee noita halpoja koneita vilkuilla.

Turambar [27.06.2004 14:09:31]

#

3: Jos asut Loimaan tienoilla, niin Akr-datasta saa halpoja kannettavia. Teholuokka n. <= 233 MHz.

Lanttihame [27.06.2004 20:24:26]

#

1:
Isälläni on työsuhde-etuna ihan hyvä kannettava ja sitä aina välistä käytän. Melko kätevä keksintö varsinkin pitemmillä reissuilla. Ja aina pitää muistaa kanssamatkustajien ilmeet junassa, kun toinen näpyttää kannettavaa 8)

Tehojen lisäksi kannattaa myös kiinnittää huomiota koneen painoon sekä lämpenemiseen. Vanhemmissa kannettavissa nämä on erityisesti ongelmia.

Samoin liitännät ja CD/DVD -asema on syytä pitää kiikarissa. Usein olen nähnyt levykeasemattomia kannettavia, joten vanhemmilta koneilta tiedonsiirto Adidas-menetelmällä voi olla työn takana. Dongeli on kuningas, mutta jos vanhemmasta koneesta puuttuu USBi...

BadSource [28.06.2004 07:43:29]

#

1. Mulla on omana koneena pelkästään kannettava (järjestyksessä jo toinen). Ehkä joskus hommaan pöytäkoneenkin, jos rikastun, mutta kannettavasta en enää luovu. Hommasin ekan kannettavan opiskellessani joskus 1996.

Ei vienyt paljoa tilaa pöydältä, ja koneen sai siirrettyä sivuun pölyä keräämästä, kun sitä ei tarvinnut. Viikonloppuisin matkasin milloin minnekkin (vanhempien, kavereiden tai tyttöystävän luo), niin junassa sai hoidettua hommia tai katseltua elokuvia ajankuluksi. Töitä ja tehtäviä sai tehtyä muuallakin kuin vain opiskelupaikkakunnalla, kun oli tarpeelliset ohjelmat ja tiedostot aina mukana.

3. Kun kerralla sijoittaa vähän enemmän, niin pärjää pidempään. Tietysti pelkkä tekstinkäsittely ei paljoa vaadi ja vaikka itse tehdyt ohjelmat eivät ihmeitä vaadi, niin pitää huomioida mitä kehitysympäristöt vaatii toimiakseen...

Käytettynä tietysti saa halvalla, mutta kunto saattaa olla niin ja näin. Läpän hajotessa kone on helposti entinen. Ekasta koneestani murtui läpän sarana. Kuva näkyi edelleen, mutta läppä ei pysynyt enään pystyssä. Rasittavaa asetella konetta aina niin, että sai tuettua läpän jotain vasten sellaiseen kulmaan että kuva näkyi kunnolla. Korjaaminen olisi maksanut lähes uuden koneen verran, joten ostin uuden 2001. Vanha kone toimii edelleen ja käytän sitä lähinnä testausympäristönä, kun läppä nojaa seinää vasten.

KemXy [28.06.2004 13:05:00]

#

1. Itselläni on ollut aiemmin 2 eri kannettavaa, kummatkin 486 koneita. Kokemukset ovat olleet aika huonoja: Akut vanhoissa aina niin huonossa kunnossa, että ei niillä tee yhtään mitään. Toiseksi niissä tuntuu olevan kummallisia vikoja, joiden syytä ei välttämättä saa selville. Esimerkiksi yksi kannettavani lopetti käynnistymästä. Ei minkäänlaista elonmerkkiä. Kiintolevytkin tuntuvat olevan muita heikompia.

Mielestäni myöskin käsite "kannettava" tietokone on hieman vääränlainen. Yleensä nämä painavat yli 2 kg ja sitä ei enää mielellään kanna, jos on jotain muuta mukana (esim. koulussa).

Vanhojen kannettavien näytöt ovat ns. perseestä. Passiivimatriisinäytöt päivittyvät tuhottoman hitaasti. Kun ja jos hommaatte kannettavia, niin pitäkää huoli, että siinä on aktiivimatriisi tms. näyttö, jotta elokuvista, peleistä jne. olisi edes jotain etua.

Näppäimistöt ja hiiret ovat mitä ovat eli eivät todellakaan pöytäkoneen veroisia.

Eli mielestäni kannettavassa pitäisi olla ainakin seuraavat ominaisuudet, jotta sillä pystyy tekemään jotain:

- Hyvä näyttö
- Pieni ja kevyt
- Hyvä akku
- Cd-Rom asema tai verkkokortti (mielellään kummatkin)
- Levykeasema
- Riittävä nopeus ja suuri kiintolevy ovat aina plussaa.

Itse käytän nykyisin kannettavaa lähinnä asmia koodatessa, mutta enpä juuri muuten. Itse asiassa olen itsekin etsiskelemässä parempaa konetta.

Bill Keltanen [30.06.2004 09:29:46]

#

Mullekki kelpais semmonen halpa kannettava, tosin semmmonen 1ghz prossu :)

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta