Visual basicin omilla funktioilla ei saa järin nopeaa 3D grafiikkaa aikaan ja ei ole oikeastaan mitään kiinnostusta alkaa tekemään, jokaisen peliohjelmoijan osamaa, rautalanka -opasta. Jos ei osaa, niin se ei ola minun ongelmani. Laiskuudesta ja taidosta ei ole kysymys vaan oppaan hyödyttömyydestä ja väliaikaisesta ajan puutteesta. Olen todella pahoillani, jos jonkun kesä meni tästä pilalle. Se ei olut minun ideani, ettei Basic -kieleen kehiteltiin niin hitaat funktiot(helppo kieli ja nopeat funktiot ovat vaikea yhdistelmä). Toivotan nyt samalla hyvät Juhannukset ja viikonloput samalla, koska en enää ennen viikonloppua tänne palaa.
Ja mikähän järki oli aloittaa uusi topic vain kertoakseen mitä ei aio tehdä?
Metabolix kirjoitti:
Ja mikähän järki oli aloittaa uusi topic vain kertoakseen mitä ei aio tehdä?
Varmaankin sitä, että reiskan oli tarkoitus kyseinen opas putkaan(huomaan, että olet uusi), mutta totesi sen "hyödyttömäksi" ja joku muu voisi olla halukas väsäämään kyseisen oppaan.
Minusta tuo ei välttämättä ole hyödytön - on myös niitä, jotka eivät osaa ja haluaisivat osata. Putkassa muuten on jo koodivinkki pyöriteltävään "3D-kuutioon"!
Ei tuollainen opas ainakaan haitaksi olisi.
Gaxx kirjoitti:
(huomaan, että olet uusi)
En ole näitä Basic-puolen viestejä juurikaan seuraillut. Mutta eikös 3D-grafiikka kannattaisi tehdä OpenGL- tai DirectX-systeemeillä? Tai sitten kehittää vain funktiot, joilla nuo saa itse laskettua ja piirrettyä. Ei tarvitsisi Visual Basicin omia hitaita funktioita käyttää. (Tai ainahan voi siirtyä C++:aan)
Totta kai, jos haluaa tehdä grafiikkaa, joka vastaa nykyajan hienoja 3D-pelejä, niin on tietysti käytettävä DirectX:ää, tai OpenGL:ää, tai muuta valmista 3D-kirjastoa. Tai sitten siirtyä nopeampaan kieleen. Mutta tämän oppaan ideana olisi ollut nimenomaan opettaa 3D:tä Basicilla ilman apukirjastoja. Itse voisin toki ottaa tämän oppaan kirjoittamisen tehtäväkseni, kun kerran 3D-vinkkini ovat Putkassa niin suurta suosiota saaneet, mutta on myös niitä, jotka sanovat esim. "The Linkku3D-moottoria" bugiseksi tekeleeksi (minä mukaan lukien) ja he ovat siinä aivan oikeassa. Minulla on kuitenkin kehitteillä uusi moottori, joka käyttää yleisiä kaavoja, joten katsotaan, josko sen myötä jokin opaskin kehkeytyisi.
Ja muistakaa nyt hyvät ihmiset, että sitä 3d-motoa ei ole pakko tehdä itse! http://www.3dengines.net
Kolmiulotteisen grafiikan piirtäminen näytölle tuskin on jokaiselle ohjelmoijalle itsestäänselvä aihe. Monia varmaan kiinnostaisi jo selkeä selitys siitä, kuinka kolmiulotteinen kuva piirretään kaksiulotteiselle näytölle ja miten kappaletta voi pyörittää eri akseleiden suunnassa.
kenkku kirjoitti:
Ja muistakaa nyt hyvät ihmiset, että sitä 3d-motoa ei ole pakko tehdä itse! http://www.3dengines.net
Ei tietenkään ole pakko itse tehdä, mutta tässä oppaassa olisi ollut kyse siitä, miten moottori tehdään itse. Kuten Laaksonen sanoikin, moni kiehtoo juuri se, miten se kolmiulotteinen kuva saadaan piirrettyä kaksiulotteisena, ja valmista moottoria käyttämällä tuo seikka tuskin selviää.
Metabolix kirjoitti:
Ja mikähän järki oli aloittaa uusi topic vain kertoakseen mitä ei aio tehdä?
Olisi rumaa jättää vain lupaamansa opas noin vain tekemättä. Sitähän joku olisi voinut jopa odottakkin. No etteköhän te pärjää ilmankin tätä opasta.
Tuomas: Joillekkin ei, mutta se olisi ollut periaateessa pelkkää ajan hukkaa. Tuskin edes 1% putkalaisista käyttäisi tuollaista opasta. Tiedän, että lukijat vain kokeilisivat esimerkkikoodit läpitte ja jättäisivät oppaan kokonaisuudessa lukematta ja se ei olisi oppaan tekijälle, joka uhraisi paljon aikaa oppaan tekemiseen, kovin mukavaa.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.