Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: Gravity

Sivun loppuun

pipopää [16.06.2004 10:37:08]

#

Miten saa vaikka picture boxia ylös ja, että se sitten tipuu hitaasti alas. Tai sivulle, miten sen viiveen saa siihen otetaan vaikka esimerkki peliks Puhvelin tekemä avaruusseikkailu. http://kotiweb.kotiportti.fi/topi.eronen/zip/2004 - Avaruusseikkailu.zip

tuomas [16.06.2004 10:51:10]

#

Laita vaikka timeriin koodi joka sitä tiputtaa alaspäin.

Picture1.Top = picture1.Top +1

hunajavohveli [16.06.2004 12:01:44]

#

Etkös sinä jo jonkin aikaa sitten kysellyt, miten PictureBoxit saa liikkumaan?

pipopää [16.06.2004 12:45:01]

#

joo

hunajavohveli [16.06.2004 13:05:35]

#

No mikä sitten oikein on ongelmana, jos kerran osaat jo liikuttaa PictureBoxia? Tai jos et osaa, niin mikset jatkanut vanhaa aihettasi, vaan aloitit uuden?

pipopää [16.06.2004 13:44:38]

#

Entä miten saa picturen silee, että se ei mene NS "Katon läpi" ulos ikkunasta

hunajavohveli [16.06.2004 15:58:25]

#

No et liikuta sitä katon läpi ulos ikkunasta. Jos käsket sen liikkua katon läpi, niin totta kai se liikkuu sen läpi.
Oletko katsonut hausta? Sanovatko törmäystarkistukset, tai If-lausekkeet sinulle mitään?

Edit: Äläkä syytä minua siitä, että käskin tehdä PingPongin ensin, sillä taitosi eivät riitä vielä siihenkään, jos et osaa tätä ongelmaa ratkaista. En pyri mitenkään latistamaan intoasi, mutta älä tavoittele liikoja puolen vuoden kokemuksen jälkeen.

tuomas [16.06.2004 17:56:05]

#

pipopää kirjoitti:

Niin minäkin opin siitä jotain olen ohjelmoinut Ehkä jotain sanoisin 6 kuukautta elikkä puoli vuotta

Kyllähän siinä jakija pelissä on hyvin selitetty ja tehty törmäys tarkastukset.

pipopää [16.06.2004 21:08:15]

#

hunajavohveli kirjoitti:

No et liikuta sitä katon läpi ulos ikkunasta.Oletko katsonut hausta? Sanovatko ("törmäystarkistukset"), tai If-lausekkeet sinulle mitään?

("törmäystarkistukset")Ei ainakaan tosta tullut mitään muutakun tämä aihe

[Offtopic]
hunajavohveli älä kommentoi aiheitani! tai mitä turhaa en enää tee niitä.
[/Offtopic]

kenkku [16.06.2004 21:16:47]

#

pipopää kirjoitti:

("törmäystarkistukset")Ei ainakaan tosta tullut mitään muutakun tämä aihe

No tuskin tuleekaan. Kannattaa käyttää perusmuotoa ja kokeilla muutenkin asiaan liittyviä sanoja.
Kokeiles hakea sanalla "törmäys"

hunajavohveli [16.06.2004 21:26:55]

#

pipopää kirjoitti:

[Offtopic]
hunajavohveli älä kommentoi aiheitani! tai mitä turhaa en enää tee niitä.
[/Offtopic]

Voisitko pistää esimerkin jostain "kommentista", jonka olen aiheestasi antanut? Sillä tuo lainaamani lauseesi tuskin tarkoitti sitä, ettet haluat kenenkään vastaavan aiheisiisi.

pipopää [16.06.2004 21:34:10]

#

Totta se tarkoitti sitä, että sinä hunajavohveli et kommentoisi mitään mitä minä teen tai vastaisi jos se on jotenkin selvempi sana. Mutta En enää tee MITÄÄN aiheita niin sillä ei ole väliä.

Blaze [16.06.2004 21:48:00]

#

pipopää kirjoitti:

Mutta En enää tee MITÄÄN aiheita niin sillä ei ole väliä.

Oliko tuo lupaus?

tuomas [16.06.2004 21:49:42]

#

Ensimmäinen kerta kun näen jonkun suuttuvan putkassa!

tässä linkkejä muutamiin hyviin topikkeihin:
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/5352-törmäys-vb
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/1226-törmäys-rutiini
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/3403-osuma

noilla luulisi pärjäävän.

EDIT: meinasin kysyä samaa blaze..

pipopää [17.06.2004 09:14:35]

#

OLI!

remontti-reiska [17.06.2004 09:41:09]

#

Älä nyt hyvä mies sentään suutu. Ei ole mitään aihetta suuttumiseen. Peliohjelmointi(vaikka teet helppojakin) on kaikista vaikein ohjelmointiaihe. Siihen ei vielä puolenvuoden kokemuksella kannata pyrkiä. Opettele perusasiat(ohjelmoinnista ja suomenkielestä), niin menee kaikki paljon paremmin.

pipopää [18.06.2004 22:07:59]

#

entä miten saa ammuksen menemään eteenpäin. Tilanne esim. pictureboxi, joka on vaikka vasemmassa kulmassa ja se menee ylös ja yritetään ampua toista picturea osaan kaiken muun paitsi sen miten saa ammuksen lähtemään eri paikoista ei kai vaan tartee tehdä paljon pictureboxeja

rndprogy [18.06.2004 22:15:11]

#

Ei mitään paljon pictureboxeja tarvi tehdä. Annat sille vain koordinaatit mistä se lähtee. Ei kai tuo sen vaikeampaa ole?

Puhveli [18.06.2004 22:21:27]

#

tarkoitat, että millä saat monta ammusta kerralla ruudulle? yksinkertaista: tee array vaikkapa. Esimerkissä on pAmpu joka on Pictureboxi ja sen Index = 1
Moduuliin:

Type typeAmpu
    Nopeus As Integer
    Ilmassa As Boolean
end Type
Dim Ampu(1 to 50) As typeAmpu

Laukaisuun:

For i = LBound(Ampu) To UBound(Ampu)
    If Not Ampu(i).Ilmassa Then
        If i > pAmpu.UBound Then Load pAmpu(i): pAmpu(i).Visible = True
        pAmpu(i).Left = lähtöX
        pAmpu(i).Top = lähtöY
        Ampu(i).Nopeus = lähinnä kolme
        Ampu(i).Ilmassa = True
        Exit For
    End If
Next

Peliin jonkun timerin sisään:

For i = LBound(ampu) To UBound(Ampu)
    pAmpu(i).Visible = Ampu(i).Ilmassa
    If Ampu(i).Ilmassa Then
        pAmpu(i).Left = pAmpu(i).Left + Ampu(i).Nopeus
        If Törmäys Then Ampu(i).Ilmassa = Bullshit
    End If
Next

ps. pipopää, siinä mun pelissä kyseessä oli image ja sekin vaan koska peli oli niin pieni. jos tekisin saman uudestaan, käyttäisin spritegrafiikkaa. ja tosiaan lue oppaita ensin :)

edit: picturessa on se vika että siihen ei saa läpinäkyvää taustaväriä, ja image taas innostuu vilkkumaan turhan usein
edit: ja pipopää, kaksi asiaa: älä suutu, ja toinen että kato ensin hausta eri hakusanoilla ennen kuin kyselet niin muutkaan ei suutu
edit:

lainaus:

Opettele perusasiat(ohjelmoinnista ja suomenkielestä)

Suomen kieli kirjoitetaan muuten erikseen :)

pipopää [18.06.2004 22:40:25]

#

Oletko testannut tota? Se herjaa "Syntax Error" mitä pitäs tehdä?

Puhveli [18.06.2004 22:41:03]

#

kokeile nyt kun vähän korjasin sitä. jos vielä herjaa niin kerro missä kohtaa
edit: ja nukkumaanmenoaika lapsoset! hyvää yötä!

pipopää [18.06.2004 22:44:20]

#

Puhveli kirjoitti:

Ampu(i).Nopeus = lähinnä kolme

tässä herja "Sytax Error"

Puhveli [18.06.2004 22:49:29]

#

mitäköhän tohon voisikaan laittaa... hmm.. paha juttu! kokeile korvata sanat "lähinnä" ja "kolme" jollakin numerolla

Blaze [18.06.2004 23:25:08]

#

pipopää kirjoitti:

Puhveli kirjoitti:

Ampu(i).Nopeus = lähinnä kolme

tässä herja "Sytax Error"

>_<
Jooh, niitä omia aivoja SAA tosiaan käyttää.

hunajavohveli [19.06.2004 10:28:48]

#

Niin tuo "lähinnä kolme" oli siis vain esimerkki. Tietenkään VB ei tajua siitä mitään, vaan ideana on, että korvaat sen jollain numerolla, joka on lähellä kolmea. Mutta tällaisesta valmiista koodista ei edelleenkään ole mitään hyötyä, ellet ymmärrä sen toimintaa.

Antti [19.06.2004 12:53:19]

#

LOL :D

Jospa palaisimme jälleen siihen perusasiaan, että ei kannata copypastettaa koodia suoraan ymmärtämättä sen toimintaa...

Puhveli kirjoitti:

mitäköhän tohon voisikaan laittaa... hmm.. paha juttu! kokeile korvata sanat "lähinnä" ja "kolme" jollakin numerolla

Kun nyt kielipoliisiksi ryhdytään, lause aloitetaan isolla kirjaimella ja lause päätetään pisteeseen...

Eiköhän jätetä tuo kirjoitus- ja kielioppivirheiden arvostelu. Ne ovat kaikki aivan turhaa offtopicia - jookos Puhveli?

nomic [20.06.2004 01:38:59]

#

pipopää, omaa päätä saa käyttää, jos jokin koodin rimpsu valittaa "syntax erroria"niin ei siihen muu auta jos haluat oppia koodaa niin ala vain selvittää, visual basic:in...tai yleisesti ottaen basicin perusteet on tehty niin että se on aika lähellä järkevää ihmisen loogista ajattelu-kykyä (tosi-ihanasti-kirjoitetu-) eli kun valittaa erroria ala käydä pientä ohjelmaa läpi rivi riviltä, mieti mitä se tekee, jos et tiedä, poista riviltä jokin asia tai muuta sitä niin ymmärrät sitten... sitä paitsi, mitä olen sinun topikkejasi katsonut niin olet nähtävästi tosissasi koittamassa tekemään jotakin peliä... onnea vain, se on hienoa että jaksat yrittää, mutta vielä hienompaa olisi jos yllättäisit ohjelmointiputkalaiset koodilla joka on alusta loppuun omaa käsialaasi, ei mistään lainattua, vaikutteita saa aina ottaa ja pitääkin, mutta suoraa lainausta ei, vähintään niin että sovellat täältä saatua koodia omaan ohjelmaasi niin että se näyttää omalta koodiltasi...

ja suosittelen että aluksi koitat luoda jotain ihan muuta kuin pelejä, tiedän, se on v***umaista suoraan sanottuna jos vain pelit kiinnostaa, no itse en ole paha peli-addikti, rakastan enemmänkin niiten tekemistä sekä tutkiskelua, peli itsessään on vain sivuseikka :)

eli kun ohjelmoit, opettele ekana ulkoa taulukon hallintaa, muisti-säätöä, pientä wintoosa-kikkailua jne... sitten kun osaat vähäsen monista eriasioista, voit alkaa vääntää omaa softaa oli se sitten järkevä tai ei, kunhan hyödynnät taitojasi ulkoa ilman copy&pastee, kun alat hahmottaa ja tajuamaan koodia niin alat selkeästi huomaamaan mikä osa-alue on sun, esim itsellänin on juuri muistilla säätäminen ja kaikenmoinen editoiminen/tarkesteleminen, editorit kunniaan! :D ja alkanut nytten oppimaan itsenäisesti ilman netin tai kirjojen tukea vääntää grafiikkaa niin uskoisin itse olevani jo ehkä valmis luomaan taas jotain tai jatkamaan vanhoja projekteja, nyt niitä on kivempi tehdä kun tietää mitä tapahtuu mistäkin, ettei ole niinkuin joskus että kun joku kirjoitti koodin rimpsun että esim:

dimmu maara as inteegeri
commandoo1_klikkendaaleni
 picture1(maara).left = picture1(maara).left + 1
end subbi

olin iha ihmeissäni mutta kun tutkin asiaa esim 1:n paikalle laitoin 2 tajusin että "wau, tässähän on turbo!"
näin sitä oppii, eli käytähä poika päätäsi sekä mielikuvitusta ja pidä kummatkin balanssissa kopassasi eläkä formatoi sitä niin kaikki on kunnossa

nyt unistaloidaan mieli ja vettä juomaan jonka kunniaksi savuketta polttamaan <---älä kirjoita tota koodiin, ei toimi


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta