Haluaisin tästa sellaisen aiheen, että tässä olisi vb ideoita en välttämättä tarkoita niitä itteleni vaan kaikille jotka haluaisivat koodata jotakin mutta ei tiedä mitä. Niinpä EI mitään huonoja aiheita.
Haluaisin, ennen kuin alan ehdottelemaan, listan kaikista huonoista aiheista tai ainakin määrittelyn mikä tekee aiheesta huonon. Mutta kerron nyt kuitenkin pari:
Tetris
PingPong
Space Impact
Tietysti kaikista täytyy tehdä omanlaisensa.
Pelit
[lik]
Räiskintäpeli
[lik]
Tasohyppely
[lik]
Autopeli
Ohjelmat
[lik]
Kuvankäsittely ohjelma
[lik]
Media soitin
[lik]
Internet selain
[lik]
Pilaohjelma
Kuka tietää miten saa virheen ohjelmointiputkaan tekee aiheen ja muokkaa kodasta poistaa oman vastauksensa
EDIT: meni pikkasen oftopicics
Minkalaista pila ohjelmaa tarkoitat
pipopää kirjoitti:
Kuka tietää miten saa virheen ohjelmointiputkaan tekee aiheen ja muokkaa kodasta poistaa oman vastauksensa
EDIT: meni pikkasen oftopicics
Minkalaista pila ohjelmaa tarkoitat
Kyllä tuon aiheen ensimmäisen viestin poistamisen varmaan jo kaikki tietävät, kun eräät peelot ovat silläkin jo ehtineet huvitella. Ja pilaohjelma on yleensä sellainen, joka sekoittaa koneen, pistää vaikka hiiren liikkumaan miten sattuu tjsp. Suosittelen vahvasti, että aloitat tuosta PingPongista, etkä siirry mihinkään sitä vaativampaan, ennen kuin onnistut saamaan sen valmiiksi. Ja kaikki muut tähän asti luetellut ovat sitä vaativampia.
Kiitoksia "!kannustksesta!"
Muuten yksi sellanen pee... on Puhveli Nauru loman aluksi esim
Ja muuten pila ohjelmat ovat helppoja
Saanko kysyä miten kauan olet visual basicillä ohjelmoinut?
Itse olen vb:tä rassaillut jo reippaasti yli puoli vuotta ja silti ainoa loppuun saakka tekemäni ohjelma on hiiren matkamittari.
Kesken eräisiä ohjelmia sitten löytyykin aika moinen määrä.
Itse suosittelisin että opettelet kaiken tiedostojen käsittelyyn liittyvän ulkoa jo nyt etkä hieman myöhemmin (usko pois, niitäkin saa rassata kokoajan jos tekee hiemankin suurempaa ohjelmaa.)
Myös kaikki nuo merkkijono funktiot (instr,len,ucase,lcase jne) kannattaa opetella heti alkuun niin ne eivät tuota pään vaivaa myöhemmin.(Huomaa uusimmat tekemäni aiheet)
Jos aiot pelejä tehdä niin suosittelen tuota laaksosen tekemää jakija peli esimerkkiä hyvin opeteltavaksi.
Opin siitä itsekin paljon!
Niin minäkin opin siitä jotain olen ohjelmoinut Ehkä jotain sanoisin 6 kuukautta elikkä puoli vuotta
Miksi
Itse tuossa jo aloittelinkin tekemään VB.NET:llä harjoitustyönä Internet Explorer kloonia - eli samanlaista ulkonäöltään mutta muuten pilailuohjelmaa, joka herjailisi käsittämättömiä eri valikoista - ongelmallista on vain toistaiseksi löytää ylälaidan valinta palkin kuvakkeet jostain (nuo vihreät nuolet jne...)
Jos joku keksii missä .dll:ssä tai Exessä ne sijaitsee (XP:llä) olisin kiitollinen tiedosta (ei ole shell32.dll:ssä, iexplorer.exe:ssä eikä explorer.exe:ssä).
kokeile vaikka iedetect.dll:ää
pitäisi löytyä samasta kansiosta mistä ie:n exe löytyy.
System32 kansiosta löytyy myös browser.dll olisiko siinä?
no ja niin offtopicit pois ja aiheita vaan tulemaan taas
pipopää kirjoitti:
Opettele vaan ensin rauhassa ne perusteet ja tee sitten tuo PingPong. Usko hyvää neuvoa.
Huom.
pipopää kirjoitti:
Haluaisin tästa sellaisen aiheen, että tässä olisi vb ideoita en välttämättä tarkoita niitä itteleni vaan kaikille jotka haluaisivat koodata jotakin mutta ei tiedä mitä. Niinpä EI mitään huonoja aiheita.
niin minä teen.Mutta, tämän aiheen tarkoitus oli saada ihmisille ideoita mitä koodaisi eikä kuinka surkea minä olen koodaamaan.
Tuomas: Ei ole kummassakaan... browser.dll:ssä ei ole kuva resursseja ollenkaan ja omalta koneeltani ei koko iedetect.dll:ää löydy...
Kävin Icon Snatcherillä lähes koko koneen läpi - ei vaan löydy...
ei mullakaan löytyny
Ota IE:stä screenshotti ja paloittelet kuvan, tallentelet niitä ja liität sitten ohjelmaasi.
Vähän työlästä, varsinkin jos aiot saada siitä uskottavan näköisen kun jokaisella napillakin on 3 eri tilaa.
Pelejä:
Raha peli (Apila, pokeri, tuplapotti...)
Kiihdytys peli (Voin antaa vaikka lähdekoodin)
Lentokone simulaattori hehheheheh
Ohjelmat:
Mp3-soitin(tein itekkii)(helppo)
Tietokoneen nopeustesti
Piirto ohjelma
petrinm kirjoitti:
[lik]
Media soitin
[lik]
Internet selain
[lik]
Pilaohjelma
Pilaohjelman näyt kirjoittaneen vahingossa yhteen, kaikki muut yhdyssanat oikeaoppisesti erikseen :)
Jarska90 kirjoitti:
Lentokone simulaattori hehheheheh
Mitä naurat? Minä olen tehnyt tuollaisen QB:lle Linkku3D:llä. ;) No joo, tiedä sitten niistä grafiikoista...
tuomas kirjoitti:
ainoa loppuun saakka tekemäni ohjelma on hiiren matkamittari.
Tossa muuten on ideoiden kuningas! :DDD Hiiren matkamittari RotFL!
pipopää kirjoitti:
eli siis sun mielestä jos joku kysyy neuvoa (joku muu kuin sinä esim) niin sitä et suvaitse aloittamissasi topikeissa?
ja mitkä on huonoja aiheita? sama kuin jos aloiatat projektia ja laitat betaa ohjelmointiputkaan ja lopuksi sanot että "ei huonoa palautetta/ei kritiikkiä"
offtopikit kunniaan, jos ei kukaan muu niin minä ylläpidän niitä :P
mutta asiaan, koodaa jokin seuraavista:
-oma pakkaustekniikka
-musiikkiohjelman sekvenseri (jossa voi määritellä mitä kautta ääntä luetaan esim: suoraan äänikortista jne)
-koodin kääntäjä kieleltä toiselle esim: qbasic > visual basic (melkoyksinkertaista vielä kunhan tottuu ajatukseen että kaikki menee wintoosa ikkunaan)
-tietokoneen hardware/software-tiedot esille sekä tarkistus
(esim prossun tarkistus esim: jos prossun alkuperäinen teho vastaa suurinpiirtein samaa kuin ohjelman oma laskema teho niin se hyväksytään jne...) <---vaikeaa on sitten löytää emolevyn tiedot (jotka pitää paikkaansa)
-oma hakemisto-lelu (esim kaikki kansiot indeksoidaan picture1:sestä ja kun klikkaat sitä se menee sen nimiseen kansioon eli directory tree tj... :] )
-liikkumistarkistus (peleissä esim: pohjaväri on musta ja kun painetaan vasemmalle tarkistetaan onko vasemmalla mustaa vielä, jos on niin sitten liikutaan, jos ei niin ei liikuta) <---siinä esimerkki miten kannattaa miettiä liikkumista peleissä (kun on nähty näitä yrityksiä että ei ole mitään tarkistusta vaan liikutaan vain jne...) :P
-oma pikku wav-editori <---loppujen lopuksi helppoa, avaat wavin, käännät järkeväksi tekstiksi (puhdas tyhjäkohta merkataan muistaakseni tällein: 0: 00000 tj...) ja kun on filu väännetty tekstiksi piirretään se grafiikaksi ja sitten vaikeinta on se leikkaus, eli poistetaan osa tekstistä grafiikan tarkkuudella josta päästään ongelmaan että grafiikka ei saa olla staattista mössöö, ainoastaan vain sini-käyrää jota on helppo ja nopea piirtää koska yksiaalto esiintyy monesti perättäin jne... :]
-nopea kolmiuloitteinen huone jossa pystyy myös liikkumaan aidosti ja jossa on oma törmäys järjestelmä jne.. (ilman directiÄxää) <---aaargh! :P
jne...
siinä muutamia ideoita, osan olen toteuttanut...
ja ylhäällä ekoissa viesteissä kun neuvottiin että tetristä ja muita vastaavia kannattaa ekaksi kyhää niin olen niin täysin samaa mieltä kuin vain voi olla :))))) <---yyh mikä teiniXhymiö xD
eli siis kannattaa ehkä ekaksi kokeilla luoda tuo ping pong (ja siihen myös botti joka ei saa aina palloa kiinni) ja kokonaan yhteen pictureBoxiin... eli ei mitään erillisiä palikoita ja kun tämä on mahdolista niin päälle vielä reali-aikainen directX-renderointi jne... :)
siinä muutamia ideoita ja nyt lähden puis jatkamaan omaa roolipelimoottoria jota on väännetty vb:llä (blittaukset ja muut mukana, mutta ei directX:ää koska oon n0b0 vääntää sillä :D )
VB:lle käännän ERKKi:ä tälläkin hetkellä, mutta se ei tule valmiiksi ennen kuin syksyllä (kun saavun kesälomilta)
EDIT - typo
tee erittäin laaja autopeli jossa on kaikkea virityksestä cruisailuun ja muuhun semmoiseen. Ideoita kyllä löytyy
juhis loistavaa :) millä tavoin luot gravitaatiot?
mietin itsekin joskus oman auto-pelin luomista mutta idea kaatui juuri tuohon kun painovoiman luominen ei onnistu minulta kun oon vain niin käsi semmoisten kanssa...
sain kyllä auton liikkumaan niin että kiihdyttää ja kun päästää näppäimestä irti niin se pysähtyy aina tyyliin että kun aikaa on mennyt jonkin verran miinustetaan yksi jne...
silloin ajatuksena olikin että deathrallyn tyylistä olisi kiva tehdä mutta se siitä :P
tällä hetkellä kaksi projektia menossa (nyt lähtee offtopikkien äiti)
eli toi rpg-moottori jossa on valmiina seuraavat: mappieditori, dialogi-ikkunat, taistelu-järjestelmä (uusi-ikkuna avautuu ja liikkuma-ikkuna pysähtyy (kuin joissakin roolipeleissä)) sekä liikkuminen ja grafiikka ja muu roina on valmis enään pitää alkaa luoda tavaroita, miljoona vihuu lisää, muita hahmoja, tarina sekä mappeja, ja luoda kokomoottorista vielä helpommin käytettävää jne... :)
ja toinen pidempi aikaisempi projektini: hakkerointi-peli
(älkää sekoittako krakkerointiin sama kuin hakkeri ja krakkeri on kaksi eriasiaa jotka on nykypäivänä sekoitetty yhdeksi ainoaksi pahaa tarkoittavaksi asiaksi)
eli siis yhdistät itsesi yhteen isoon servuun ja olet klienttinä, ikkunasta näet ketkä kaikki on onlinessä servussa ja voit sitten alkaa hyökkäämään, esim voit "kuunella"muitten yhteyksiä, esim mitä muut tekevät (sama tapa miten saadaan esim joitakin tiedostoja kun niitä lähetetään paikasta toiseen verkonvälityksellä, silloin vain kuunellaan ja kirjoitetaan sama data omalle koneelle) kummiskin...jos jäät kiinni, niin kuunneltu voi saada tietoosi ip:si ja voi aloittaa taistelun, ja aseina on virukset, madot, troijat jne... ja puolustuksena puolustus-softat jne... kaikki tapahtuu pelin sisällä esim jos lähetän viruksen toiselle niin se lähettää vain tiedot että: minkälainen, mitä tuhoa, miten tuhoaa, kaikki vaikutukset jne... ja vastaanottajan puolustus-järjestelmä taas koittaa puolustautua jne... ja taistelun päätteksi saadaan pisteitä joilla voi hankkia lisää viruksia tai muuta rojuu, sekä kuuntelemalla toisten yhteyksiä voi saada jotain roipetta jne... projekti on jäässä koska ollaan juuri muutettu ja netti ei ole vielä käytössä himassa ja lähiverkossa en pahemmin testaile mitään, kokeilen ennemmin kaikkia asioita suoraan pidemmillä yhteyksillä jne... en kyllä nyt osaa kertoa minkälainen se peli on, liikaa asioita, mutta kunhan saan betaa valmiiksi niin eiköhän jokunen filu tännekkin eksy :P
(tähän sitten jo offtopikki loppui :( )
mutta siis lisää ideoita mitä voi koodailla
fysiikkaa alkeista haastavempiin
fuzzy-logiikalla varustettua tekoälyä (eli toden ja epätoden lisäksi vaihtoehtoina on: ehkä, välillä, joskus jne...)
ja siihen lisäksi vielä ominaisuus että tekoäly oppii samalla... esim jos kyseessä on 2d-räiskintäpelin botti niin tämmöistä: ammut bottia ja liikut samalla, botti "katsoo" kokoaika miten liikut, laittaa tavan muistiin ja muistaa sen seuraavalla kerralla jos se pääsee karkuun, ja algoritmi että botti osaa löytää kulman taakse, itseasiassa se on melko helppoa:
x = botti, - = seinä, = maata x | | -- ---|
eli siis botti analysoi vieressään olevia ja niittne vieressä olevia tilejä, jos on maata, botti voi liikkua vapaasti, jos on seinää, botti etsii seinästä kohtaa jossa on tyhjää, eli maata ja koittaa siirtyä sinne ja sitten siihen taas fuzzy-logiikkaa sekaan, elikkäs, botti analysoi taas tilannetta ja käy läpi omaa muistiaan että miten olet yleensä tehnyt asioita ja voi ottaa riskin että liikkuu seinän alle jemmaan tai hyökkää päälle tai lähtee vain karkuun jne... :) <---oma projekti joka joskus jäänyt kesken grafiikan puolesta ja muuteskin ihan pukinen :P
lisää ideoita:
kiva grafiikka-vääntö: kun ammut tyyppiä, niin laske mistä kohtaa lentää verta, mihin ja mihin se jää, itse loin tämmöisen ja siihen taas vinkiksi: aseta ammuttavan ukon kohdalle (sivustapäin kuvattu muuten) viiva jossa on samat asteet ammuksen kanssa esim: 86º
silloin viiva vääntyy siihen asentoon myös ja kun ammus osuu ukkoon siirtyy viiva siihen kohtaan ja viivan toisella puolella alkaa veripurkaus johon randomia että miten verilentää ja rnd*roisku tapauksessa roisku on että miten nopeasti ja miten iso ammus on ja sen perusteella voidaan päätellä mihin sitä verta lentää, tätä ei kannata kokeilla irl :)
lisääkö ideoita? kyllä, niitä on aina... osa perustuu omiin kokemuksiin mitä on tullut tehtyä ja osa vain on sitä mitä en vain ole vielä luonut, mutta pieni vinkki aloitteleville ohjelmoijilla ja varsinkin niille jotka aloittavat ekan ison projektinsa (esim pelin tai jonkin vastaavan tekeleen teon)
jos teet peliä yksin, älä aloita varsinkaan mistään mainmenun tai muun vastaavan tekemisestä, ne on niitä mitä luodaan vikana koska ne on oikeastaan "ylimääräisiä" tai no, ylimääräinen on väärä sana mutta kummiskin, tärkeintä on ydin... eli moottori, itse käsitän sanan "moottorin" tässä yhteydessä näin: asia joka kutsuu monia muita aliohjelmia ja romu joka pitää koko juttua kasassa, eli esim botin kutsumista ja tekemistä:
sub moorroti() bsuunta = 1'botin suunta mihin katsoo banimaatio = 4 'mikä animaatio on kyseessä botti 'sitten itse botin rähmis kutsutaan end sub function botti() if banimaatio = 4 then 'jos on 4 silloin juostaan bottijuoksuu 'kutsutaan taas lisää aliohjelmia jnejnejnejnejnejne end function
jnejnejne
eli siis tähän tapaan itseluon jotain jos haluan nopeasti testaa miten mikäkin on, ainut on että olen huomannut että tarvitaan paljon asioitten dimmausta, tai no itse ainaskin määrittelen monia asioita paljon, mutta siis toi on yksi tapa, eli tostakin taas analyysia: moottorissa on kohta botin käyttöön, siellä asetetaan jotain asetuksia botille ja lopulta kutsutaan bottia joka tekee juuri niin kuin on käsketty, eli toisinsanoen moottori vain kutsuu erilaisia asioita erilaisissa modeissa ja lopuksi sitten itse aliohjelman ja aliohjelma katsoo asetukset ja käyttäytyy sen mukaan... en sitten tiedä miten muut hoitaa asian, mutta näin itse, ja tuo on helppo tyyli, ainut vain että iffistä eroon ja casea tilalle mutta enään ei jaksaisi ainaskaan nykyisiin projekteihin jne...
ja sitten mainostusta väliin (kerppen ku offtopikkia pukkaa, olenkohan kohta ohjelmoinnin offtopikki kuninkas)
eli siis jos joku haluaa peliinsä suunnittelijaa, musan vääntäjää, ideoitsijaa/tarinoitsijaa, äänten luojaa (omia sampleja tehty n. 3500kpl reaktor 4.0:lla sekä hardwarena JP8000, masteroitu wavelab:illa sekä editoitu ableton live:llä)
eli toisin sanoen jos joku asia mättää pelissä, niin kysykää putkasta koska täällä on asiantuntevaa porukkaa (propsit niille) tai sitten vaan sitä saa kysästä minultakin (ohjelmoimaan en peleihin haluaisi tulla kun en nyt niin hyvä taas ole kummiskaan :P) mutta kaikkea muuta kuin ohjelmointia, niin minä olen mukana, varsinkin heti kun saan himaan taas netin käyttööni
ja ne jotka on kyselly multa sitä mappi-editoria niin kerron miten yksinkertaista on tehdä jokin mappieditori (jos peli perustuu 32*32-tekniikkaan (esim Antti Laaksosen loistava Jakija (tarkoittaa että liikutaan kerralla se 32 ruutua)))
kummiskin, iso loota joka on pikture-poksi se jaetaan 32*32, laatikoihin ja kun kursori on esim seuraavassa kohdassa: 4, 48 niin tiedetään että silloin on kyseessä tämä kohta: 2,0
ja kun sitä klikataan niin pikture2(0):ssa oleva kuva siirretään siihen kohtaan jne... ja kun tämä sähellys on redi niin tallenetaan koko mappendaaleni-tekele esim näin:
palikkamaara = 100 'kuinkamonta laatikkoa ruudusta löytyy, sovitaan että se on vaikkapa 10 * 10 jolloin = 100 palikkaa
kaappaus = 0 'kaapataan palikka ja luetaan se
for i = 1 to palikkamaara kaappaus = mid(palikka, i,1) 'palikka on muuten se tällä hetkellä luettava laatikko text1.text = text1.text + kaappaus jnejnejnejne next i
tota nyt ei tarvii tekstilootaan änkee mutta se selkeyttää pikkasen editorin käyttöä... ainaskin mulla :P
ja sitten taas samalla periaatteella luetaan tiedostosta mappia eli:
sama forri silmukka avataab filua jnejnejne if kaappaus = "0"then pikture1:n siihen nykyiseen kohtaan tulee 0-arvon omaava kuva elseif jotain muuta end if loppu
hohhoh, alkaa jo väsyttää, ja muute tosi propsit sille joka on tän viestin lukenut kokonaan :DDDD *nauraa* ...ei oo teilläkään helppoa, mutta päätin kun täällä ulistiin että offtopikkeja ei suvaita ja että VAIN hyviä ideoita ohjelmointia varten niin mietin että mitä ne hyvät ideat vain ovat, se kun ei ole niin absoluuttinen käsite... sama kuin että jos jonkun mielestä jokin musiikki on hyvää, niin eihän se toisen mielestä ole ehkä.... absoluuttista on esim että punainen on punainen... perkele ja punaisena pysyy :D
epäkorrektoidaan nyt sekin ja tästä lähtien punainen on valkoinen koska se ei olut hyvä idea...
eli täsmennystä kaipaan että mikä on hyvä idea, pelin luominen? jos näin on niin minkälaisen pelin? jonkin omalaatuisen vai jonkun ihan niin paljon kliseitä sisältävän kuin vaan siihen bitti-määrään mahtuu :D
itsellä ollut tapana että jos jotain luodaan luodaan se omalla tyylillä, oli sitten se tyyli huono tai hyvä... esim ensimmäinen versio tosta omasta roolipeli-moottorista oli että yksi pictureboxi joka indexoitiin 100:n asti ja kun esim painoin ylös niin käsky oli vain että:
if picture1(paikka - 10) = picture2(0).picture then 'eli jos paikka - 10 on samanlainen kuin pikki2:n pikki niin sitten annetaan liikkua paikka = paikka - 10 (koska 10 on tasan yhden ylempänä) pyyhi = paikka + 10 'pyyhittävä kohta end if
jne...
tohon tyyliin, eli kun tän viestin on lukenut niin joko on tullut muutama idea lisää, tai intoa alkaa kritisoimaan mun viestiä ja kuinka turmeltunut tapa minulla on esittää asioita (kirjoitan niinkuin puhun ja puhun harvoin koska voin kirjoittaa), tai sitten on vain ideat/into kadonnut koska on huomannut että samat jutut on jo miljoonaan kertaan koodattu valmiiksi miljoona kertaa paremmin kuin mihin itse pystyy, mutta siitä huolimatta, koodailkaa mitä mieleenne tuleekin, koska aina voi oppia uutta, itelläkin oli joskus kauhea into vääntä xättiä (kiitos soodan moni ws koodiwinkin :))) ) (muistan vieläkin kommentin "'luodaan uusi wössi! taikuutta!" :DDD )
ja sitten päätin vääntää päälle grafiikkaa ja tein xätin omalla tavallani, elikkäs: yksi on servu muut klienttejä, kun tunget jonkun ip:n ja konnektaat etees aukeaa maastoa ja ukko (?) eli siis, liikutaan graafisessa ympäristössä ja kun mennään toisen ukon viereen (toinen xättääjä) ja katotaan sitä päin niin se "kuulee" mitä puhut, eli kun olet kirjoittanut niin pääs päälle tulee puhekupla ja toinen näkee sen, ja sitten siinä pystyi myls huutamaan että muutkin kuulee mitä selität jne.. ainut ongelma oli että en saanut määrättyä itse kunnolla puhekuplan kokoa, vaan tein sitten lopulta niin että yksi puhekupla ja skrolli oikeelle
niin muut pystyi skrollaamaan tekstiäsi mitä oot selittänyt, sekä ohjelman takana pyöri loki joka kirjasi kaikki normi-tapahtumat, niin errorit, konnektoimiset sekä tekstit mitä oma hahmo oli "kuullut", sitä tuli käytettyä muutaman kuukauden kaveri-porukan kanssa mutta kavereilta lähti into kun "eihä tää oo 3d! missä on alaston-modi? miten tässä saa aseet?" jne... mutta kunhan saan takaisin sen kovalevyn missä sekin roju on niin voisin jatkaa sitäkin koska sain idean että jokainen hahmo voisi luoda oman kämpän jonnekkin isompaan mappiin esim yksi iso mappi voisi olla jokin kylä ja kun kylän serveri-masteri on hyväksynyt sällin niin tää sälli voisi rakentaa sitä omaa tönöä sinne ja aina kun se jäbä on konnektoitunu sisälle siihen omaan kyläänsä niin se tarkoittaa että se on kotona ja muutkin voi käydä sen luona kylässä tai se voi lähteä kämpästään ulos... :)
että tämmöistä, se taitaa nyt olla savuke-tauko...
koska nyt innostuin ja voisin taas kertoa jonkun idean lisää mitä voisi kokeilla
elikkäs dynaaminen servu/klient - lelu
toimii tällä periaatteella, minä olen tällä hetkellä serveri, luon paikan x, muut konnektaa sinne, minä kun häivyn niin ensimmäinen joka konnektasi muuttuu serveriksi taas ja kun se häipyy niin sitä seuraava jne... ja kun palaan takaisin paikkaan x niin muutun automaattisesti takaisin serveriksi jne...
ainut ongelma on että missä saa tiedot pysymään sen aikaa kun ketään ei ole paikassa x, netissä? olisihan se yksi vaihtoehto mutta veikkaanpa että ehkä vähän hidasta, tai en tiedä nytten... vika joka lähtee kanavalta, sillä menee muutamat hassut sekunnit diskonnektissa sen takia että se lähettää vikat tiedot nettiin johonkin tiedostoon ja minä (serveri) luen ne konnektoinnin yhteydessä jne... :)
jooh nyt on aika mennä nukkumaan selvästi :P
No joo... jopas oli.
Tuosta sinun dynaamisesta serveristä. Tein samankaltaisen muutama vuosi takaperin ja siinä voimassaolevan serverin tiedot kloonattiin siblingeille (varaservereille - sinun tapauksessasi seuraavalle clientille) ja pääserverin kuollessa prioriteetissa seuraava otti homman hoitaakseen. Samaa periaatetta käyttäen (serveritietojen kloonausta) saat sen homman pelittämään.
... joo ja pääosin kahlailin tuon sinun romaanisikin läpi...
antti propsit sulle :D
joo näin mietinkin sitä serveri-asiaa, ei vaan tule selkeää tekstiä sitten millään kun ei ole kahvi instaloitunut valmiiksi vielä :/
en kyllä tiedä onko dynaaminen edes oikea määre tolle vaihdetaan serverin ylläpitäjää jutulle koska sehän tarkoittaisi että se olisi joustavaa tekniikkaa, tämähän on vain kulmia täynnä oleva jousiton sohva-juttu :P
Onnittelut nomic, näin perstuntumalta voisin heittää, että Putkan pisin viesti koskaan :)
Pääosin vieläpä asiaakin, vähän turhan tajunnanvirtaa ehkä, mutta suotakoon se anteeksi :)
Mutta joo, </offtopic>
blaze, ei oo kahvia :(
pidempääkin pystyy tietysti mutta mitä sitä suotta alkaa puhumaan **skaa, aiheita kaivattiin ja kerroin omat sekä aloin vielä kirjoittaa lisää ku tuli fiilistä sekä omassa tylsyydessäni oli aikaakin vielä :)
mutta toivottavasti pointti säilyi, eli aiheita sekä offtopikkia seassa :D (tuli instaloinnin yhteydessä mukana, eikä os:sä anna unistaloida sitä koska offaaminen on toisen sovelluksen käytössä)
varmasti pahoja typoja ja sekavuutta kehissä, kirjoitin vain enkä jaksanut tarkistaa koko roskaa, toivottavasti jotain jäi mieleen, monikin noista asioista mitä kirjoitin olikin kyllä tommosia että "kirjoitan mitä osaan, voinko olla avuksi" tai sitten vain ideoita että mitä voisi vääntää, kauan ollu mielessä että koko ohjelmointiputka löisi kourat yhtee ja alkaisi vääntää omaa isoo proggista, esim jotakin ohjelmaa tai peliä tai jotain ja koittaisi saada sitä läpi niin että meistä tulisi oma tiimi... koska kaikilla on omat vahvat puolensa, joillakin menee vain kauemmin sen löytämiseen joillakin se on alusta asti itsestään selvyys ja kolmansilla sitten taas on laajempi osaaminen jotka ovat hyödyksi koko visuaali basicin yhteiskunnan sälleille :)
eli mitä mieltä muut ovat? siis tuosta että iso tiimi kehiin ja sekavaa koodia feat kahvia vs. jotain aikaiseksi saatua?
Itse olen ehdottanut joskus samanlaista projektia..
No ensinhän pitäisi saada valituksi kieli jolla tehdään ja sitten pitäisi saada varmaankin (no en tiedä olisiko pakollinen) joku tuomari joka katsoisi mitä koodia tuollaiseen ohjelmaan otetaan ja mitä ei.
Jos tuomari puuttuisi ohjelma paisuisi kuin pulla taikina :)
Projektista pitäisi mielestäni tehdä ehdottomasti ns. "open source" sovellus.
Sitten pitäisi vielä päättää minkälainen ohjelma tehtäisiin..
Pelissä riittäisi haasteita, mutta voisi käydä niin että kun yksi tekee DX:llä niin toisilla jäisi sormi suuhun ja teko jäisi siihen (tosin löytyisihän sitä varmasti helpompaakin hommaa.)
Mikäli tehtäisiin jokin sovellus niin (ehdotetaan nyt vaikka jonkinlaista nettisivujen teko editoria, palvelin ohjelmistoa, uutta exceliä ja wordia, ohjelmaa joka osaisi kääntää koodia vb:stä --> c++ aan ja niin edelleen moneen muuhun kieleen. Olisi varmaankin hyvä projekti siinä mielessä että kaikki tarvittaisiin kun kaikki kielet olisivat käytössä :) )
nomicin ajatuksessa on kyllä ideaa - ongelmallisin seikka minun osaltani on ajan/rahoituksen puute.
Jos ei tarvitsisi tehdä töitä elääkseen ei olisi lainkaan mahdotonta ryhtyä tuollaiseen projektiin. Optimaalisin tilanne olisi saada kyseiselle projektille jonkin tyyppinen rahoitus...
Itse asiassa minulla olisi tiedossa eräs peleihin liittyvä projekti, jolle on rahoitus Tekesiltä tiedossa. Tarvitsisin pari hyvää Yleispätevää/C-osaajaa hommaa hoitamaan... Homma alkaisi tuossa syyskesällä ja projekti jatkuu näillä näkymin kevääseen.
Antti kirjoitti:
Itse asiassa minulla olisi tiedossa eräs peleihin liittyvä projekti, jolle on rahoitus Tekesiltä tiedossa. Tarvitsisin pari hyvää Yleispätevää/C-osaajaa hommaa hoitamaan... Homma alkaisi tuossa syyskesällä ja projekti jatkuu näillä näkymin kevääseen.
Tiedä nyt voinko sanoa olevani mitenkään pätevä, mutta kertoisitkos vähän tuosta projekstista? Jos se vaikka sattuisi minua kiinnostamaan ja vaikuttaisi sellaiselta, että osaisin sitä tehdä... Vaikka saisinhan minä aina itsekin aikani kulumaan.
Blaze kirjoitti:
Onnittelut nomic, näin perstuntumalta voisin heittää, että Putkan pisin viesti koskaan :)
Tuota minäkin aluksi arvelin, mutta sitten muistin tämän:
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/1147-gallup-pilat-atk-tunneilla
En kyllä jaksanut luea tuota viestiä, että en tiedä, mitä kaikkea siinä ehdotettiin. :P Pitää kai joskus lukea, jos tulee ideanpuutteita.
hunajavohveli kirjoitti:
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/1147-gallup-pilat-atk-tunneilla
Aijoo, tuo :)
Mutta se on copypastea :(
hunajavohveli kirjoitti:
En kyllä jaksanut luea tuota viestiä, että en tiedä, mitä kaikkea siinä ehdotettiin. :P Pitää kai joskus lukea, jos tulee ideanpuutteita.
Niin tarkoitin tuolla siis tuota nomicin viestiä. Joo, se pisin viestähän oli tosiaan Copypastea, eli jos lasketaan vain itse kirjoitettu niin eiköhän se tämä sitten ole.
Metabolix kirjoitti:
Antti kirjoitti:
Tiedä nyt voinko sanoa olevani mitenkään pätevä, mutta kertoisitkos vähän tuosta projekstista? Jos se vaikka sattuisi minua kiinnostamaan ja vaikuttaisi sellaiselta, että osaisin sitä tehdä... Vaikka saisinhan minä aina itsekin aikani kulumaan.
Kyseessä on melko laaja projekti, mutta sen yksi osa-alue on olemassa olevien pelien "pelinjohtaja"-sovelluksen kehittäminen. Ideana on kyetä käynnistämään etänä peli ja tarvittaessa myös sammuttamaan se. Ohjelman tulee olla jossain määrin universaali.
Osaan peleista on saatavilla lähdekoodit suoraan pelitaloista osaan taas ei - ei edes modaamista varten.
Itse sovelluksen ohjelmointikieli on vapaa, mutta jotta pelien lähdekoodeja kykenee modaamaan tarvitaan vähintään kohtalaista C-osaamista.
Tälläinen projekti on kyseessä, mutta projektin johtajana edellytän ammattimaista otetta ja omistautumista projektille.
Olemme vasta toteutusmäärittely vaiheessa ja asiakkaalle ei ole annettu projektin hinta-arviota.
Nykyisillä resurseilla voimme ryhtyä projektiin aikaisintaan syyskuussa, mutta asiakas toivoisi päästä alkuun projektissa jo kuluvan kesän aikana. Siksipä siis heitinkin pallon tänne...
Edit: Mikäli tosiaan näillä voimin saan projektin toteutettua palkkiona ei ole vain kunnianosoituksia... vaan myös päähän taputuksia ja pitkiä puheita ;D Ja palkkaakin jos projekti saadaan kunnialla käyntiin...
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.