Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Pascal: Pelimoottori

Sivun loppuun

maalari [08.06.2004 10:57:16]

#

Onko mahdollista tehdä pelimoottoria delphillä. Tarkoitukseni olisi tehdä pelimoottori 3d autopeliin, joten jos delphillä pystyy tekemään niin voiko joku auttaa mua.

firebug [08.06.2004 11:27:57]

#

On mahdollista. Delphille löytyy monia grafiikkakirjastoja mm. DelpiX(joku tarkentakoon, en ole Delphillä koskaan tehnyt mitään joten saatan puhua mitä sattuu). Itse pelimoottorin ohjelmointi on kyllä sen verran suuri aihealue, että tässä sitä ei voi selostaa. Gamedevistä löytyy hyvät tutoriaalit enginen tekemiseen , tosin C++:lle. Tutoriaaleista on kyllä hyötyä muillekin, sillä niissä on selostettu enginen toimintaperiaatetta yms.
http://www.gamedev.net/reference/articles/article1947.asp
http://www.gamedev.net/reference/articles/article1954.asp
http://www.gamedev.net/reference/articles/article1959.asp
http://www.gamedev.net/reference/articles/article1973.asp
http://www.gamedev.net/reference/articles/article2011.asp

maalari [08.06.2004 18:00:51]

#

tietäiskö joku mistä löytýis ohjeita suomeks ku toi englanti ei oo mun vahvimpiapuolia.

Dual [08.06.2004 19:53:26]

#

3D-pelimoottori autopeliin ei kyllä ole niitä helpompia... kannattaa ehkä tehdä aluksi jotain muuta, jos et nimittäin vielä enkkua osaa voin väittää ettet ole tarpeeksi "kypsä" 3D-moottorin vääntämiseen (voin olla väärässäkin;)... älä kuitenkaan lannistu, mutta aloita suosiolla koodinväsäämisen perusteista.

firebug [09.06.2004 11:16:47]

#

Kunnollisen 3D-moottorin tekeminen vaatii pitkäaikaisen suunnittelun ennen koodaamisen aloittamista. Voithan tietysti alkaa tehdä moottoria vaikka suorilta käsin, mutta veikkaan että projektisi kaatuu tuota pikaa(puhun kokemuksesta ;) Virheistähän sitä parhaiten oppii...

maalari [09.06.2004 11:17:07]

#

Hei haloo mä oon tehny autopelejä ennenkin mut en 3d autopelejä ja viimeeks mulla oli valmis pelimoottori. Ja sitäpaitsi mua alkaa ottaa pattii noi arvosteliat mä tulin tänne hakee apua en arvosteluja, että jättäkää noi arvostelut pois ja antakaa neuvoja.

firebug [09.06.2004 11:18:41]

#

Teit viimeksi 2D autopelin valmista moottoria hyväksikäyttäen, ja nyt aiot tehdä 3D autopelin omalla moottorilla? Veikkaan että nyt haukkaat kyllä liian ison palan kerralla. Onkos 3D-ohjelmointi muuten kuinka hallussa?

maalari [09.06.2004 11:21:38]

#

Jos tarkotat kolmiulotteista animointia ja piirtämistä yleensä niin on hallussa

firebug [09.06.2004 11:30:27]

#

Ei, en tarkoita piirtämistä tai animointia, vaan ohjelmointia. Oletko tehnyt ennen mitään pienempiä 3D-pelejä? Autopeli on siinä mielessä vaativa, että siihen tarvitsee myös fysiikan mallinnuksen(jos olet edes vähän realistista tekemässä), joka taas ei ole välttämättä helppo juttu.

Gaxx [09.06.2004 11:31:16]

#

Ajatellaampa asiaa nyt vaikka näin:

2D voidaan ajatella näin: 22=4
3D voidaan ajatella näin: 23=8
(Nämä ovat siis yksinkertaisimpia ohjelmia)
Tästä voidaan laskea suhde eli 8/4 = 2 eli 2:1(3D:2D)
Tästä taas voidaan vetää johtopäätös, että homma on tuplasti vaikeampaa.

Sitten kun mennään vaativampaan ohjelmointiin:
2D voidaan ajatella näin: 52=25
3D voidaan ajatella näin: 53=125
Tästä kun laskee suhteen 125/25 = 5 eli 5:1(3D:2D)

Homma ei siis ole mikään yksinkertainen.

En nyt sitten tiedä mitä tämäkin oli olevinaan, mutta minusta tämä oli hyvin havainnollistava esimerkki :)

Dual [09.06.2004 16:48:52]

#

Gaxx kirjoitti:

Ajatellaampa asiaa nyt vaikka näin:

2D voidaan ajatella näin: 22=4
3D voidaan ajatella näin: 23=8
(Nämä ovat siis yksinkertaisimpia ohjelmia)
Tästä voidaan laskea suhde eli 8/4 = 2 eli 2:1(3D:2D)
Tästä taas voidaan vetää johtopäätös, että homma on tuplasti vaikeampaa.

Sitten kun mennään vaativampaan ohjelmointiin:
2D voidaan ajatella näin: 52=25
3D voidaan ajatella näin: 53=125
Tästä kun laskee suhteen 125/25 = 5 eli 5:1(3D:2D)

Homma ei siis ole mikään yksinkertainen.

En nyt sitten tiedä mitä tämäkin oli olevinaan, mutta minusta tämä oli hyvin havainnollistava esimerkki :)

Loistavaa.. Aika hyvin laskettu;)

hunajavohveli [09.06.2004 17:11:19]

#

Homman vaikeus riippuu ihan siitä, aiotko käyttää jotain valmista kirjastoa 3D:n laskemiseen esim. Direct3D tai OpenGL. Hausta kun etsit, löydät varmasti runsaasti sivustoja, joilla noista kerrotaan. Jos taas haluat aivan alusta alkaen koodata Delphillä 3D:tä ilmaan mitään apukirjastoja, homma menee todella vaikeaksi. Minä olen onnistunut tässä jotenkin QB:llä, mutta tekele ei todellakaan ole graafisesti mitenkään hieno, ja laskeminenkin menee osittain ihan pieleen.

https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/24223-qb-the-linkku3d-moottori
Eli siis, jos haluat oppia tekemään 3D:tä alusta alkaen itse, älä vain vilkaise tuota linkkiä. :D

maalari [10.06.2004 10:42:40]

#

Hunavohveli no kerro mitä mun pitäis tehä ku mulla sattuu koneella olemaan noi molemmat. Nii ja jos ei kohta rupee ohjeita tulemaan nii voiko sitten joku tehä mulle 3d autopelin pelimoottorin?

hunajavohveli [10.06.2004 10:48:52]

#

No en minä osaa käyttää DirectX:ää, enkä OpenGL:ää, mutta katso putkan hausta. Tuo Linkku on ainoa "3D" mitä olen saanut aikaan.

remontti-reiska [10.06.2004 10:57:43]

#

maalari kirjoitti:

Hunavohveli no kerro mitä mun pitäis tehä ku mulla sattuu koneella olemaan noi molemmat. Nii ja jos ei kohta rupee ohjeita tulemaan nii voiko sitten joku tehä mulle 3d autopelin pelimoottorin?

Opiskelet jomman kumman alusta lähtien, niin ehkä silloin sinulla olisi mahdollisuus tehdä jokin 3D-autopelin moottori. Ja parempaa käytöstä.

Suomenkielinen opas 3D-autopelin pelimoottorin tekemiseen Delphillä. Tuskin löytyy mistään. Edes Googlella.

kenkku [10.06.2004 11:49:15]

#

Hyviä OpenGL-tutoja löytyy osoitteesta http://nehe.gamedev.net

firebug [10.06.2004 14:08:38]

#

maalari kirjoitti:

Nii ja jos ei kohta rupee ohjeita tulemaan nii voiko sitten joku tehä mulle 3d autopelin pelimoottorin?

Käytä jotain valmista moottoria. Tuskin kukaan sinulle sellaista rupeaa tekemään, on siinä nimittäin sen verran työtä. Jos et ole aiemmin 3D-ohjelmointiin tutustunut, suosittelen aloittamaan ihan perusteista. OpenGL:n opettelun voit aloittaa kenkun antaman linkin kautta, ja DirectX:n opetteluun voi käyttää SDK:n mukana tulevia hyviä helppejä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta