Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Pelinteko ohjelmat

Sivun loppuun

baabloo [07.06.2004 17:59:40]

#

Mun mielestä pelinteko ohjelmat on vaan saavutus niitten tekijöille ei niillä mitään oikeita pelejä tehä.
Entä teiän mielipide

Gwaur [07.06.2004 18:12:04]

#

Roskikseen joutaisi

Jakezu91 [07.06.2004 18:28:44]

#

Mulla on Games Factory, ja klick and play, kyllä niillä jotain saa aikaan mut ei niillä tehyt pelit mitään saavutuksii oo... Kyllä niillä hyvii pelei saa tehtyy, jos osaa...

pipopää [07.06.2004 19:05:03]

#

Pelinteko ohjelmat on REVITY suoraan per...sikasta Vb:ssä on ainakin paljon enemmän mahdolisuuksia.

mamaze [07.06.2004 19:15:53]

#

Jakezu91 kirjoitti:

Mulla on Games Factory, ja klick and play, kyllä niillä jotain saa aikaan mut ei niillä tehyt pelit mitään saavutuksii oo... Kyllä niillä hyvii pelei saa tehtyy, jos osaa...

kuinka tota Games Factoryä edes käytetään?!?!?!?!?! mullaki oli se enkä oikein tajunnu siitä mitään ja päätin jatkaa vaan ohjelmointilinjalla ;)

Linkku [07.06.2004 20:14:51]

#

Kyllä se niin on että tosimies koodaa oman pelinteko-ohjelman omalla ohjelmointikielellä :P

Heikki [07.06.2004 20:46:35]

#

Kun tälläinen kysely on ohjelmointisivustolla, luultavasti aika helppo arvata minkälaisia vastauksia tulee :D


Mutta asiaan:
Pidän pelinteko-ohjelmia suurena saavutuksena tekijöilleen, ja olen pelannut muutamia TGF:llä tehtyjä pelejä, jotka ovat olleet ihan OK-tasoa hetkellisenä viihteenä.

En kuitenkaan suosittele kenellekkään ks. softien käyttöä. Loppujen lopuksi raja tulee nopeasti vastaan.


Itse olen joskus suunnilleen neljännellä luokalla kokeillut TGF:ää. Onneksi en siitä silloin pahemmin tajunnut, ja muutaman vuoden kuluttua siirryin ohjelmionnin kiehtovaan maailmaan.

Gaxx [07.06.2004 22:44:27]

#

Kyllä tuolla The Games Factorilla tuli väännettyä pelejä vähän turhankin kauan(3vuotta :D). Pääsyynä oli varmasti se, että mut oli puoliks peloteltu oikeen koodaamisen vaikeudella. Ei se oikeesti oo vaikeita :)

Kyllä pelinteko-ohjelmilla pystyy tekeen ihan ok pelejä kunhan vaan osaa, mutta niissä tulee raja vastaan aika matalalla(mitä korkeemmalla, sitä parempia pelejä pystyy tekeen). Lisäksi ne on todella hitaita ja kauheita muistisyöppöjä.

En kyllä alkas tekeen enää mitään millään pelinteko-ohjelmallaa ellei maksettas :)

nakkikorva [07.06.2004 23:16:04]

#

Kyllä minun puolesta pelinteko-ohjelmia saa käyttää, mutta ei sitten kannata esitellä tuotosta itse tehtynä pelinä.

tekojalka [07.06.2004 23:19:27]

#

The Games Factory ja Klick & Playn ja muitten helppo käyttö pelinteko-ohjelmien ongelmista voi keskustella sivuilla http://www.margariini.com

Gaxx [07.06.2004 23:24:17]

#

nakkikorva kirjoitti:

Kyllä minun puolesta pelinteko-ohjelmia saa käyttää, mutta ei sitten kannata esitellä tuotosta itse tehtynä pelinä.

Kyllä se minun mielestäni on itse tehty peli vaikka sen tekisi millä ohjelmalla. Sana "ohjelmointi" tarkoittaa, että ennalta määräät mitä tapahtuu tjsp, ja sitähän siinä tehdään. Se, että ovatko ne aikaansaannokset niin kauheita saavutuksia, riippuu mitä on tehnyt. Kyllä se on mielestäni saavutus, jos tekee jollain pelinteko-ohjelmalla jonkun modernin pelin :)

nakkikorva [08.06.2004 00:10:28]

#

Niin no onhan osa siitä pelistä itse tehty, mutta ei todellakaan ole alusta asti, ainakaan minun mielestäni.

Gaxx [08.06.2004 00:15:01]

#

nakkikorva kirjoitti:

Niin no onhan osa siitä pelistä itse tehty, mutta ei todellakaan ole alusta asti, ainakaan minun mielestäni.

Ja jos ruvetaan oikeen pilkkua viilaamaan, niin ei vaikkapa c:llä tai vb:llä tehdyt ohjelmat/pelit oo alusta alkaen ite tehtyjä. Siinä on välissä kääntäjä, joka kääntää sen konekielelle. Eli konekielellä ohjelmointia voi jo oikeastaan sanoa täysin itse tehdyksi, jos ei oteta lukuun laitteiston keksimistä/tekoa ja sun muuta sellaista.

hunajavohveli [08.06.2004 00:36:37]

#

baabloo kirjoitti:

Mun mielestä pelinteko ohjelmat on vaan saavutus niitten tekijöille ei niillä mitään oikeita pelejä tehä.

Voisi miltei luulla, että lainasit tuon lauseen minulta. Olen melkeinpä täysin samaa mieltä. Tekisin pelejä vain itse tekemilläni ohjelmilla.

Antti Laaksonen [08.06.2004 01:00:04]

#

Eihän pelinteko-ohjelmissa mitään vikaa ole, jos niiden ominaisuudet riittävät. Monia hyviäkin pelejä on tehty pelinteko-ohjelmilla, ja pelkästään se, että peli on tehty ohjelmoimalla, ei tee siitä hyvää eikä ole mikään ylpeyden aihe. Pelinteko-ohjelmista seuraava askel on kuitenkin varmasti ohjelmointi, jonka jälkeen rajoituksia ei enää ole.

Bill Keltanen [08.06.2004 08:12:57]

#

Oon mä gf:ää käyttäny... On se tavallaan hyvä

baabloo [08.06.2004 09:47:43]

#

No oikeestaan mää ennen ku rupesin koodaan väänsin jotain kyl tgfllä. Mut sit huomasin et en osaa sil mitään kunnon pelejä vääntää.

Sitten testasin Jamajiciä mut se oli vaa demo ja kyl siinä piti vähän koodata jollain ihme kielellä.

Sit eräänä päivänä löysin kaapista Paginan kirjan Qbasicista ja eikä aikaa kaan löysin QB4.5 netistä ja sit parin päivän kuluttuu osasin koodata goto käskysii teksti pelei

Meni vähän offtopic kerroin samal elämän tarinaani

maalari [08.06.2004 11:06:07]

#

Taksti pelit ovat yllättävän hauskoja kun on joku joka osaa tehä niitä.

sooda [08.06.2004 11:25:25]

#

GRRRRRRRRRRRR! Mä vihaan niitä! tai no emmäny tiiä :D
Broidilla on klick'n'play, the games factory ja multimedia fusion. Useamman vuoden se on niillä härveltänyt, ja nyt vihdoin innostui vb:stä kun peki sai sen soodaamaan vaikken mä sitä saanut käännytettyä =P Jesh! Suuret kiitokset pekille kun sai sen vieroitettua pelinteko-ohjelmista ja käännytettyä oikealle polulle.

Jakezu91 [08.06.2004 14:34:36]

#

Saa niillä iha hyiä pelejä... Varsinkin tasohyppelyitä, mun veli osaa tehä niillä aika hyvin...

TETRIS [08.06.2004 14:49:54]

#

Onhan niillä tullut vähän liiankin kauan väsättyä... Alkoi vähänaikaa sitten v*tuttamaan oikein kunnolla ne ja aloin opettelemaan C:tä. Ovathan ne ihan hyviä "ponnahduslautoja" peli ohjelmoinnille, mutta ei niillä useimmiten niin paljon aikaan saa ja ei niissä ole asennetta :P

Blaze [08.06.2004 17:29:34]

#

sooda kirjoitti:

ja nyt vihdoin innostui vb:stä kun peki sai sen soodaamaan

Kaikki eilen illalla #ohjelmointiputkalla majailleet lienevät tuon huomanneet ^^;;

Latska [08.06.2004 19:44:24]

#

baabloo kirjoitti:

Mun mielestä pelinteko ohjelmat on vaan saavutus niitten tekijöille ei niillä mitään oikeita pelejä tehä.

Juu. Olen samaa mieltä. Niitten tekijät ovat kuitenkin joutuneet koodaamaan sen itse. Elleivät sitten ole käyttäneet jotain pelinteko-ohjelman teko-ohjelmaa.... :P

Kieron aasinsillan kautta johdan asian taas itseeni... Kotisivuillani kerroin tekevani omia pelejä. No joo... luokkakaveri oli nähny sen ja kysy, että millä ohjelmalla mä niitä teen. Vastaus oli että: Naputtelen koodia koneelle, en käytä mitään ohjelmaa. Kaverin leuka putos lattiaan, ja sen jälkeen olenkin ollut nörtti... :P

kaviaari [09.06.2004 11:53:55]

#

Jos käyttää pelinteko-ohjelmia et opi mitään... taino opit naksuttelemaan hiirellä pelaajia ja muuta moskaa ruudulle, mutta et itseasiassa hyödy siitä mitään. Aivoja ei tarvitse käyttää koska saat vihollisen aikaiseksi yhdestä nappulasta, itseäni vain ärsyttää mokomat ohjelmat. Eritoten ärsyttävintä ovat nämä """Pelitalot""" jotka luulevat osaavansa tehdä huippuhienoja pelejä eivätkä ole kuulleetkaan sanaa olio-ohjelmointi.

Gaxx [09.06.2004 12:03:23]

#

Kaviaari kirjoitti:

Jos käyttää pelinteko-ohjelmia et opi mitään... taino opit naksuttelemaan hiirellä pelaajia ja muuta moskaa ruudulle, mutta et itseasiassa hyödy siitä mitään. Aivoja ei tarvitse käyttää koska saat vihollisen aikaiseksi yhdestä nappulasta, itseäni vain ärsyttää mokomat ohjelmat. Eritoten ärsyttävintä ovat nämä """Pelitalot""" jotka luulevat osaavansa tehdä huippuhienoja pelejä eivätkä ole kuulleetkaan sanaa olio-ohjelmointi.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä niistä oppii sitä ajattelukykyä, jota ohjelmoinnissa tarvitaan. Mitä """pelitaloihin""" tulee, olen kyllä samoilla linjoilla.

Jay [09.06.2004 12:29:48]

#

Käykääpäs katsomassa http://www.renderware.com

Grey [09.06.2004 15:01:39]

#

Kaviaari kirjoitti:

Aivoja ei tarvitse käyttää koska saat vihollisen aikaiseksi yhdestä nappulasta

Ai saako? Kappas, olenpa ollut sokea kun en ole itse semmoista toimintoa missään kokeilemastani pt-ohjelmasta löytänyt..

-Grey-

SirDayBat [09.06.2004 16:57:57]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

Eihän pelinteko-ohjelmissa mitään vikaa ole, jos niiden ominaisuudet riittävät. Monia hyviäkin pelejä on tehty pelinteko-ohjelmilla, ja pelkästään se, että peli on tehty ohjelmoimalla, ei tee siitä hyvää eikä ole mikään ylpeyden aihe. Pelinteko-ohjelmista seuraava askel on kuitenkin varmasti ohjelmointi, jonka jälkeen rajoituksia ei enää ole.

Tuo on minusta ihan totta myös :/ ennen aina minä tein tosiaan pelinteko-ohjelmilla ja sitten aloin koodaamaan hetken mielijohteesta... Kiitos Pekin!! Koodaaminen on kivaa! Kyllä minä nykyään teen myös pelinteko-ohjelmilla, jos ei muuta jaksa tjsp. Mutta koodaan siis myös.

Latska [09.06.2004 19:46:19]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

Eihän pelinteko-ohjelmissa mitään vikaa ole, jos niiden ominaisuudet riittävät. Monia hyviäkin pelejä on tehty pelinteko-ohjelmilla, ja pelkästään se, että peli on tehty ohjelmoimalla, ei tee siitä hyvää eikä ole mikään ylpeyden aihe. Pelinteko-ohjelmista seuraava askel on kuitenkin varmasti ohjelmointi, jonka jälkeen rajoituksia ei enää ole.

Tuo on itse asiassa ihan totta.

Kyllä mäkin kokeilin jotakin pelintekohässäkkää, mutta en älynnyt siitä yhtään mitään. Tulin putkaan ihan sattumalta, kun etsin jotakin freewarepelejä. Nyt käyn täällä vähintään kerran päivässä ja koodaan aktiivisesti. Itse olen tyytyväinen, kun osaan koodata, mutta äiti ei ole samaa mieltä... (Vielä viis minuuttia! Mä teen tän eka loppuun! Nyt on kesä minun on pakko saada tää nyt valmiiks!)

Jakezu91 [11.06.2004 22:19:20]

#

Se on ärsyttävää jos ihmiset käyttää tgf:n valmiita taustoja ja hahmoja, sillon ku käytin sitä nii yhen pelin tein jossa käytin valmiita systeemeitä, koska halusin päästä helpolla, mut enää en oo pitkiin aikoihin käyttäny koko ohjelmaa... Yhen isomman pelin oon tehny, mut meidän kone kaatu ja se peli hävis...

Jakezu91 [12.06.2004 01:03:48]

#

Joo no noi netis levitettävät tgf pelit on iha huonoi... ainaki kaikki mihin mä oon törmänny... (niit on aika monta..)

k00d3r [02.07.2004 22:14:05]

#

knp ja gamemaker on iha perseest
koodaus on se ainut ja oikea!!!

T.M. [02.07.2004 22:26:58]

#

Minusta pelinteko-ohjelmat ovat vain hyvä aloitus oikean ohjelmoinnin pohjalle.

Itse kun käyttelin CnC nimistä pelinteko-ohjelmaa, ymmärsin helposti sen avulla kuinka ohjelmoidaan ja miten hommat toimivat, myös tästä pelinteko-ohjelmasta lähti liikkeelle koko ohjelmointimotivaationi.

Kuitenkin pikkuhiljaa kyllästyin viimein käyttämään kyseistä pelinteko-ohjelmaa, koska sillä sai aikaiseksi vain kankean näköisiä pelejä (minun taidoillani).
Myöskään alhaiset objektien käsittelymäärät eivät innostaneet jatkamaan.

Pelinteko-ohjelmilla ohjelmoiminen ei ole aivotonta hommaa, ainakaan CnC:llä, samalla tavalla siinä hoidetaan hommia kuin oikeassa ohjelmoinnissa. (if jotain: tee tätä)
Oikeastaan näiden ohjelmien puutteet vain lisäsivät aivotyöskentelyä, kun piti saada jotain aikaiseksi :)

nomic [03.07.2004 02:55:05]

#

k00d3r kirjoitti:

knp ja gamemaker on iha perseest
koodaus on se ainut ja oikea!!!

jaahas, taas näitä että "koodaus on maailman paras juttu!!!11!" *eiei*
[vertauskuva]
tapetaan muita uskontoja kannattavia ihmisiä ja ajatellaan että ollan tehty oikein koska palvotaan oikeaa jumalaa... ei oikeaa jumalaa ei ole olemassakaan, me päätämme mitä uskomme.
[/vertauskuva]

myönnän, itsekin aikoinaan käytin melko aktiivisesti tgf:ää jolla suoraan sanottuna saa iha ok:ta jälkeä parin vuoden treenauksen jälkeen, ja se on hyvä pohja jos harkitsee ohjelmointia harrastuksesi vaikkapa, minä opin monia asioita tgf:n jamagicin sekä mmf:n kautta ja uskoisin että jos olisin suoraan aloittanut ohjelmoimaan ilman tuommoista alkusäätöä olisin paljon huonompi (jos tästä huonompi voi olla hallitsen vb:llä grafiikan blittauksen just ja just sekä senkin erittäin välttävästi) ;)

ja k00d3r, miten perustelet väitteesi? minua kiinnostaa kuulla perustelut sille että se mitä on ohjelmoitu on sun mielestä skeidaa, ja sen jälkeen hehkutat ohjelmointia yleisesti? sama kuin et "mun kone on p*ska mut se on ibm niin se on hyvä"

ja vielä lopuksi, kukaan ei ole pakottanut sinua käyttämään kyseisiä ohjelmia, eli jos et osaa kommentoida paremmin niin jätä kommentoimatta, vai onko tämä niitä juttuja että "jes! kirjoitan pari hassua rumaa sanaa ja kirjoitetut viestit - osiossa on lisätty yksi viesti lisää!!!1!"

hohhoh kun olen taas positiivisella tuulella ::::)))99)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta