Tässä on nyt valmistumassa tällanen jonkinlainen roolipeli (vb) ja ajattelin vaan kysyy jos jollain ois neuvoja/esimerkkejä/pätkiä mitkä saattas auttaa.
(jotain grafiikasta, taistelusysteemistä, käyttöliittymästä, editoreista, liikkumisesta, äänistä tai iha mistä vaan)
Auttaneiden nimet kyllä mainitaan lopputuloksessa!
.. tää on meidän eka roolipeli ja sen taki apu ois iha jees. Kyllä sitä taitoa täälläkin löytyy mutta ulkopuolinen apu ei oo koskaa pahaks. :)
Edit: itseasiassa se peli on vasta alussa :)
Tässä olisi muutama neuvo jotka auttavat pitämään pelin koon pienenä:
- Käyttäkää tilejä & bitblt:tä, elkää suuria kuvatiedostoja.
- Musiikki kannattaa olla .mid , .mp3 tai yms. vähän tilaa vievässä formaatissa.
- ei sitä iffiä liikaa!
joo. mut tota miten sais muuttujat sillee et ne toimii joka formis. siis moduliihan ne tulee mut miten...
kokeilin jotai Puplic u1str as Integer mut tuli vinetystä??
Se määrittely on Public - Ei Puplic...
Käytä myös typejä eli Structeja:
Type MyType Type as String Name as String Sex as String End Type Public Character as MyType ... Character.Type="Warrior" Character.Name="CoDeR" Character.Sex="Yes, Please"
Useamman hahmon ollessa kyseessä voit myös tehdä Typestä Arrayn.
Riippuu vähän VB:n versiosta. VB5/6 muuttujat voidaan määrittää Public-avainsanalla, VB3:ssa vastaava avainsana on Global.
Millaista vinetystä? Kerro hieman tarkemmin niin saatat saada apuakin :)
tuomas kirjoitti:
- Käyttäkää tilejä & bitblt:tä, elkää suuria kuvatiedostoja.
Tiilit on joo aika must. DirectX rokkaa.
tuomas kirjoitti:
- Musiikki kannattaa olla .mid , .mp3 tai yms. vähän tilaa vievässä formaatissa.
MP3 vähän tilaa vievä formaatti? Nooh, kaikkihan on tietysti suhteellista. Ihan alkuun voisin tosin suositella jotain sellaista formaattia, jota osaat soittaa :)
Ja Antin viestiin...
Typet todellakin toimii... Itse kylläkin korvaisin merkkijonot numeerisilla muuttujilla ja käyttäisin vakioita muistamisen helpottamiseksi. Tyyliin:
Type MyType Type as Byte Name as String Sex as Byte End Type Public Character as MyType Public Const UNSPECIFIED As Byte = 0 Public Const MALE As Byte = 1 Public Const FEMALE As Byte = 2 Public Const WARRIOR As Byte = 0 Public Const WIZARD As Byte = 1 'jne. ... With Character .Type=WARRIOR .Name="CoDeR" .Sex=UNSPECIFIED ' :P End With
lainaus:
Useamman hahmon ollessa kyseessä voit myös tehdä Typestä Arrayn.
Eikä pelkästään "voit", vaan ehdottomasti kannattaa.
"Yes, please" XD
Jos käytössä on VB5/6 niin directX8 kehiin! Tuleepahan ainakin nopeaa graffaa ja putkasta löytyy erittäin hyvä opas :)
Jos on tarkoitus tehdä vähänkään laajempi roolipeli niin SUUNNITTELUA tarvitaan reippaasti, ettei sitten jää tekemättä, teknisten ongelmien vuoksi, jotain sellaista, jonka olisi halunnut mielellään laittaa.
Joo suunnittelu on kaikki kaikessa: siis juoni eli skenariohan kannattaa suunnitella ensimmäiseksi ja kokonaisuudessaan genre (tarvemäärittely), jonka jälkeen tehdä kunnollinen suunnitelma toteutus tavasta (toteutusmäärittely) ja lopuksi suunnitelma siitä kuinka aiot ohjelman rakenteellisesti suunnitella (tekninen määrittely). Tämän jälkeen vasta alat hakata varsinaista koodia niin säästyt monelta päänsäryltä jälleenkoodaamisen osalta.
Blaze: Joo tottakai vakioita kannattaa käyttää - kyseessähän oli vain käyttömalli CoDeRille.
Gaxx: Jep ja DirectX on ehdoton grafiikan osalta - on vain tuo Direct3D melkoisen kryptinen VB:llä toteuttaa... :D
Gaxx kirjoitti:
putkasta löytyy erittäin hyvä opas
Ooh, olen otettu :)
Gaxx kirjoitti:
Jos on tarkoitus tehdä vähänkään laajempi roolipeli niin SUUNNITTELUA tarvitaan reippaasti
Aivan liian totta. Been there, done that, still do it.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.