Elikkäs kuinka käytän kyseistä käskyä ja mitä siitä on hyötyä esim. peleissä. Ja sit viel et miten teen graffoja peleihin. Onks siihe helpompaa tyylii ku noi Draw, Line ja Circle käskyt. Ja kieli on siis QBasic.
graffat getillä ja putillaa. eli piirrät tai lataat jollain kuvanlataajalla vaikka GIF tai PCX kuvan ja getillä otetaan kuva näin:
GET (0,0)-(50,50), Kuva
PUT (x,y), Kuva
oisko ollu noin
ja DATAa voi lukea READ käskyllä.
(piti nyt jotain vastata että oma henk.koht. sadas viesti tulis täyteen :)
DATA-käskyä voi käyttää peleissä niin, että sinne pistetään jotain pieniä peliin liittyviä kuvia pikseli kerrallaan, mutta ei sinne kovin suurta kuvaa kannata laittaa, sen verran työläs tapa se on.
Esimerkiksi seuraava koodi piirtää pienen valkoisen neliön ruudun vasempaan yläkulmaan:
SCREEN 13
FOR i = 1 TO 4
FOR j = 1 TO 4
READ piste%
PSET(i,j),piste%
NEXT
NEXT
DATA 15,15,15,15
DATA 15,00,00,15
DATA 15,00,00,15
DATA 15,15,15,15
Eli tol Datal kannataa tehä vaa pienii kuvii ja Getil ja Putil saa ladattuu iha minkä kokosii kuvii vaa. Onks toi nimi "Kuva" tos tomaattigeenin vinkis sen kuvan nimi.
voisitteko neuvoo muokin vähän nois get ja puteis?
pitäis saada yhteen dimiin otettua monta kuvaa.
Kyllä minä ainakin käytän dataa muuhunkin, kuin kuvien varastointiin. Esim. sellasessa scrollaavassa lopputekstissä, joka tulee alhaalta ylös on kätevä käyttää dataa. Öö.. katso toi mun polygoni moottori tuolta vinkeistä, siinäkin käytetään dataa...
...ja se scrollaava lopputekstianimaatio on suunnilleen tällainen:
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
Myös tuossa koodissa on käytetty DATAa tekstien säilyttämiseen.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.