onko mahdollista koodata vb:llä jonkinmoinen käyttöjärjestelmä...
mikä latautuisi koneen käynnistyttyä ja sisältäisi vaikka aluksi painonapin näytöllä jota klikkaamalla aukeaisi vaikka jonkinmoinen textieditori...
EI minun tietääkseni!
Tuskin VB:llä mutta ehkä c++
Ei todellakaan, vb:llä tehdään ohjelmia vain wintoosaa varten ;D
voithan tehdä windows-tulkin ja ajaa sen käynnistyessä ja käskeä sitä ajamaan se sun ohjelma, tää on sitten aika(!) vaikeeta :D
Joo, kuten sooda jo selittikin, VB:llä ei voi tehdä käyttöjärjestelmää. Tai oikeastaan voi, mutta se olisi kuitenkin riippuvainen Windowsista ja pitäisi ajaa Windowsin alaisena. Sen sijaan esim. C++ ja Asm sopivat tähän tarkoitukseen. Asm ehkä parhaiten.
Itse löysin kerran jostain jonkun vb:llä tehdyn käyttöjärjestelmän, jonka piti nimenomaan asentaa windows:in päälle.
Siinä pystyi avaamaan ohjelmia ja sulkemaan tietokoneen.
tuomas kirjoitti:
Itse löysin kerran jostain jonkun vb:llä tehdyn käyttöjärjestelmän, jonka piti nimenomaan asentaa windows:in päälle.
Jolloin kyseessä ei ole itsenäinen käyttöjärjestelmä, vaan vain uusi käyttöliittymä Windowsiin.
Meidän koulun koneella on sellanen QBasicilla(?) tehty valikko.. Varsinainen käyttis Windows 3.1 :D
P.S: mepäs saadaankin se kone, kun ope jää eläkkeelle(maailman paras sellainen, sääli :(), me modataan siitä leetkone :)
kenkku kirjoitti:
Meidän koulun koneella on sellanen QBasicilla(?) tehty valikko.. Varsinainen käyttis Windows 3.1 :D
Windows 3.1 ei ole käyttöjärjestelmä, vaan käyttöliittymä, joka toimii DOS:n päällä. DOS taas on itse käyttöjärjestelmä.
Ei VB voi tehä, se on Win32-ohjelma, eli se pitäisi suorittaa aina windowsissa, c++ paras vaihtoehto
Itseasiassa oikeat käyttöjärjestelmät tehdään ASM:llä ja C:llä, ajattelin nyt vaan vähän valaista Billiä
Kaviaari kirjoitti:
Itseasiassa oikeat käyttöjärjestelmät tehdään ASM:llä ja C:llä, ajattelin nyt vaan vähän valaista Billiä
Aivan, sillä nämä kielet ovat itsenäisiä, eivätkä vaadi pohjakseen valmista käyttöjärjestelmää.
Pila-mielessä olen tehnyt pt-ohjelmalla "windows-käyttistä", joka siis monelta osin näyttää windowsilta (alkulataus, kirjautuminen, työpöytä..), mutta on siis selkeästi pelkkä läppä :) En vaan ole jaksanut tehdä sitä loppuun :P
Bill Keltanen kirjoitti:
Ei VB voi tehä, se on Win32-ohjelma, eli se pitäisi suorittaa aina windowsissa, c++ paras vaihtoehto
No onhan osa C/C++ editoreista/kääntäjistä "Win32 ohjelmia" ja onhan niitä Asmistakin niitä Windowsin päällä toimivia kääntäjiä... Paras vaihtoehto ei suinkaan ole C++ vaan Assembly. Eikä vb tee sitä oletettua käyttöjärjestelmää vaan eikös sen tee sen käyttäjä ;). Eli älä vastaa, jos et tiedä varmasti mistä on kyse.
Vb:llä siis voisi tehdä mieleisiä käyttöliittymiä Windowsin päälle, mutta käyttäjärjestelmä on mahdotonta tehdä sillä Vb kääntäjä osaa kääntää vain win16/32 (en ole varma tuosta 16...) ohjelmia jotka taas toimivat vain Windowsin päällä tai jossakin muussa ohjelmassa, joka sisältää Windowsin tarvitsemat kirjastot.
Visual basic 5 ja 6 kääntävät win32 ja vanhemmat noita win16 sovelluksia..nelosesta en ole aivan varma.
Hmm, saakos QBasicilla tehtyä käyttiksiä?
Saahan sillä. Mutta se on eriasia millaisia.
rndprogy kirjoitti:
Saahan sillä. Mutta se on eriasia millaisia.
Saako muka? Eikös QB vaadi DOS:in alleen että toimii...
Kai se joo...
tuomas kirjoitti:
Visual basic 5 ja 6 kääntävät win32 ja vanhemmat noita win16 sovelluksia..nelosesta en ole aivan varma.
Nelonen kääntää sekä 16- että 32-bittisiä sovelluksia (kaksi eri versiota).
Bill Keltanen kirjoitti:
Hmm, saakos QBasicilla tehtyä käyttiksiä?
QB:llä pitäisi ainakin periaatteessa pystyä tekemään ihan oma itsenäinen käyttöjärjestelmä (lukuunottamatta esim. bootloaderia).
remontti-reiska: assembly ei kyllä missään nimessä ole paras vaihtoehto niinkin kompleksin kokonaisuuden kuin käyttöjärjestelmä hallitsemiseen. Itse väittäisin C:tä parhaaksi vaihtoehdoksi, jos sellaista nyt välttämättä halutaan etsiä.
Fawkz: Ehkä paras olisi yhdistellä näitä kahta kieltä. Ehkä se olisi jopa paras vaihtoehto...
jcd3nton kirjoitti:
Saako muka? Eikös QB vaadi DOS:in alleen että toimii...
Ei vaadi. XP:ssä ei ole dossia ja kyllä se siinäkin toimii.
No jonkinlainen "huijaus dossi" sekin on.
Ennen, joskus kauan kauan sitten.... kun tietokoneet olivat vielä nuoria ja ilkeä Microsoft ei hallinnut maailmaa; windows pyöri dosin päällä - nykyisin dos pyörii windowsin päällä. Sitä kutsutaan tuttavallisesti komentokehoitteeksi eli command prompt'ksi...
Antti kirjoitti:
Ennen, joskus kauan kauan sitten.... kun tietokoneet olivat vielä nuoria ja ilkeä Microsoft ei hallinnut maailmaa; windows pyöri dosin päällä - nykyisin dos pyörii windowsin päällä. Sitä kutsutaan tuttavallisesti komentokehoitteeksi eli command prompt'ksi...
Unohditko kuka teki Dossin, tarkemmin ottaen MS-Dossin.
Antti kirjoitti:
Ennen, joskus kauan kauan sitten.... kun tietokoneet olivat vielä nuoria ja ilkeä Microsoft ei hallinnut maailmaa
LOL
Antti kirjoitti:
Sitä kutsutaan tuttavallisesti komentokehoitteeksi eli command prompt'ksi...
Eh? Tuttavallinen komentokehote? LOL mikä nimi :D Mistä se tuttavallinen siihen tuli? :P
Itse asiassa Microsoft ei tehnyt dosia vaan osti sen digital researchilta.... toisekseen siihen aikaan Microsoftilla ei ollut nykyisen kaltaisia markkina osuuksia vaan siihen aikaan markkinaosuutta oli rutkasti muillakin kuten: OS2, NEXT, PC-DOS, DR-DOS, CP/M, UNIX, Apple Multifinder etc.... näinä surun ja sorron päivinä kun Microsoftilla on 95%:n osuus pöytäkoneista...
sooda: No tuttavallisesti sitä voi kutsua sillä nimellä tai vaikka Jaskaksi jos siltä tuntuu :D
remontti-reiska: siis tottakai tiettyjä osuuksia on pakko kirjoittaa assemblyllä, johtuen siitä ettei C mitenkään voi sisältää kaikkea laitteistospesifistä kamaa. Mutta ylipäätään C:llä laajempien kokonaisuuksien hallitseminen on asmia helpompaa.
Kuten moni jo totesi niin VB:llä ei voi käyttöjärjestelmiä tehdä vaan ne tehdään C ja Assembler kielillä, mutta quickbasicilla ja muutamilla dossiin tarkoitetuilla ohjelmointikielillä pystyy tekemään kuitenkin ohjelmia, joita voi kutsua ns. "fake os", mutta aito se ei ole siltikään.
Itse olen tehnyt aika monta "fake ossia" ja nyt olen C++:aa ja Assembleria käyttäen kokeillut tehdä valmiista tutoriaalista käyttöjärjestelmää, joka jopa toimi, mutta ainoa asia mitä se teki oli se, että se näytti tekstin "This is hello world os!" :D
juhaz kirjoitti:
Itse olen tehnyt aika monta "fake ossia" ja nyt olen C++:aa ja Assembleria käyttäen kokeillut tehdä valmiista tutoriaalista käyttöjärjestelmää, joka jopa toimi, mutta ainoa asia mitä se teki oli se, että se näytti tekstin "This is hello world os!" :D
Heh lol :D tosi hyödykäs :P näin joskus jonku "käyttiksen" joka oli tehty c+asm ja sillä pystyi jopa reboottamaan ja sammutamaan koneen! :D Jos siinä kirjoitti komennoksi jotai yli 60 merkkiä tjsp niin se tiltautti koneen "PII-PII-PII-PII-PII-PII-PII-PII-PII ..." :DD (joka ei ollut tarkoitus, se oli vaan joku muistivirhe :D)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.