Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: EU ja ohjelmistopatentit

Aruviel [14.05.2004 15:44:16]

#

Näistähän on nyt kädenvääntöä ollut pidemmän aikaa. Kädenvääntö taisi alkaa asiasta viime syksynä, jolloin rajoittamattomasta patentoinnista piti äänestää EU:ssa. Nythän tuota yritetään väkisin survoa läpi kovasta vastustuksesta huolimatta.

Pienet tietoiskut:
http://swpat.ffii.org/news/04/cons0507/index.en.html - Mitä juuri tapahtui.
http://www.effi.org/patentit/ - Taustaa -kohta on hyvä, muusta en sano mitään.

Mielestäni tuo on aivan törkeää mihin nykypäivän politiikka on mennyt. Parlamentti ei tuota rajoittamatonta patentointia tue, mutta parlamenttia ei kuunnella. Sana "demokratia" on vääntynyt irvokkaasti eri merkitykseen. Toisaalta, mitä turhaan minä täällä kiehun asiasta. En sille mitään mahda. Mutta jos tuo saadaan läpi tuollaisenaan ja parlamentille haistatetaan pitkät, niin en tiedä mitä sanoa. Ja tietty tämä ottaa minua kaaliin, tämähän on todellinen uhka vapaille ohjelmistoille ja se suosisi suuria megakorporaatioita, kuten Microsoftia. Uskaltaako tässä enää itsekään mitään ohjelmoinnin tapaista harrastaa?

Eikö demokratian idea ollut, että kansalla on valta? Onko se enää sitä, jos suuret yhtiöt ja yksittäiset ihmiset omien intressien mukaan pystyvät vaikuttamaan asiaan näin paljon? Toisaalta, tätähän demokratia on ollut alusta asti. Vai?

Älkää vetäkö hernettä nenäänne minun kitinöistäni, nuo patentit vain vähän harmittavat minua. Keskusteluahan aiheesta olisi hyvä ollakin, että ihmiset tietäisivät mitä on mahdollisesti tulossa.

Tempfile [14.05.2004 16:14:48]

#

Eivät nämä ohjelmistopatentit ole vielä mitään tuleviin tekijänoikeuslakeihin verrattuna. EU:han aikoo saattaa voimaan Yhdysvaltojen DMCA:n tapaisen lain, joka mahdollistaisi samanlaiset tiedostonjakajien pidätykset kuin valloissa.

Eikä ole Japanissakaan asiat hääppöisesti, siellähän pidätettiin vastikään p2p-ohjelman koodannut mies, koska hän oli "luonut välineen tekijänoikeuksien suojaaman materiaalin laittomaan levittämiseen". Ellen ihan väärin muista, niin mies oli yliopiston professori, ja ohjelma oli tarkoitettu yliopiston sisäiseen tiedonvälitykseen.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta