Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: CoolBasic

Sivun loppuun

efteri [14.05.2004 12:40:41]

#

Onko kukaan teistä kuullut CoolBasic:ista?

Jos on aikooko kukaan teistä alkaa ohjelmoimaan sitä?

Ja jos riittävän moni alkaa sitä täällä ohjelmointi putkassa ohjelmoimaan voitko sinä Antti Laaksonen tehdä siitä uuden alueen?

(minä ainakin alan ohjelmoimaan sitä sitten kuin saan yhde projektin alta pois :D)

tsuriga [14.05.2004 12:45:15]

#

Eiköhän tuo mahtune muitten basiccien joukkoon.

Gwaur [14.05.2004 13:27:48]

#

Öö? Älä sitten vaan kerro että mistä vois katsella mitään siihen liittyvää hyödyllistä (kuten kääntäjän/tulkin lataussivu ja semmoista) :P

mikeful [14.05.2004 14:53:03]

#

http://www.coolbasic.com/
Erittäin hankala arvata. :)

efteri [14.05.2004 16:42:04]

#

Harmi vain että tuo ohjelmointi kieli ei ole valmis vielä kokonaan mutta hyviä puolia on tuossa Ohjelmointi kielessä kuten:

-Ilmainen
-Suomenkielinen
-Tekee Windows EXE-tiedostoja
-EXE:n pakkaus
-Myy tekeleitäsi vapaasti!

ja lopulliseen versioon tulee nämä asiat:

Paljon nopeampi suorituskyky natiivin koodin kanssa (IF, FOR, REPEAT jne...)
Koko paketti käännetään myös englanniksi
Manuaali viimeistellään
Kääntäjä tulee tukemaan DATA ja TYPE-rakenteita
Kääntäjä tekee luotettavampaa työtä, ja valittaa kaikista virheistä
Koodi kryptataan paremmin
Joitain uusia komentosarjoja SAATTAA tulla
Tekniset rajoitukset poistuvat
*ehkä: Ohjelman debuggaus-moodi, jossa näet kaikki muuttujat ja ohjelman voi keskeyttää
Kuvaketuki
Lopullisen version separate source ei ole yhteensopiva Beta:n kanssa

Ja tuolta voit ladata beta version:
http://koti.mbnet.fi/~psywave/coolbasic/files/cbbeta_full.exe

Edit:
tuolla on sitten keskustelu foorumi tuosta kielestä: http://www.coolbasic.com/forums/index.php?showforum=12

TuGi [14.05.2004 17:02:19]

#

Kiinnostavaa... Vois koittaa.

TuGi [14.05.2004 17:20:54]

#

Kannattaa ladata! Pystyy tehdä kätevästi kaikkea siistii.

kaviaari [15.05.2004 11:32:10]

#

Mutta ette opi mitään ja jos haluatte hakea ohjelmoinnista töitä on useimmiten kielenä C++ ja rajapintana DirectX tai OpenGL, itse vihaan tälläistä valmiskielimoskaa jossa voi tehdä kolmiulotteisen kuutio kolmella rivillä.

TuGi [15.05.2004 11:48:57]

#

En mä pelejä ajetellu tehä...

jcd3nton [15.05.2004 11:50:36]

#

Kokeilin ja poistin saman tien... Kaviaari puhuu asiaa.

hunajavohveli [15.05.2004 12:14:28]

#

Kaviaari kirjoitti:

Mutta ette opi mitään ja jos haluatte hakea ohjelmoinnista töitä on useimmiten kielenä C++ ja rajapintana DirectX tai OpenGL, itse vihaan tälläistä valmiskielimoskaa jossa voi tehdä kolmiulotteisen kuutio kolmella rivillä.

Olen periaatteessa kyllä samaa mieltä. Kielihän on sitä tehokkaampi, mitä enemmän tehdään alusta alkaen itse. Nollilla ja ykkösillä kun koodaa, on vielä kaikki tietokoneen mahdollisuudet käytettävissä. Sitten kun aletaan siirtyä ohjelmointia helpottaviin kieliin, tulee vastaan monia rajoituksia. Näin pitkälle menevä "valmiskielimoska" alkaa muistuttaa jo hieman liiaksi pelinteko-ohjelmaa huolimatta siitä, että koodiakin joutuu kirjoittamaan. Tässä oppii ehkä hyvin joitain ohjelmoinnin perusteita, ja intoakin luultavasti piisaa, kun kaikki on niin helppoa, mutta pitemmän päälle tämä ei ole enää hyvä asia. Minä ainakaan en itse tunne saavuttaneeni mitään, vaikka onnistuisinkin tällaisella vaikka kuinka hienon 3D-pelin koodaamaan. Niin paljon on tehty käyttäjän puolesta.

Edit: Minusta ainoat, jotka ovat tässä jotain saavuttaneet, ovat tuon CoolBasicin tekijät. Tuntuu varmasti hienolta, kun onnistuu tekemään tällaisia lisäyksiä ja parannuksia perinteiseen Basiciin. Tässä yksi syy, miksi minäkin koodaan HoneyLibiä.

rndprogy [15.05.2004 12:20:00]

#

Siinähän sanotaankin, että CoolBasic on tarkoitettu lähinnä pelien tekoon.

ezuli [15.05.2004 12:54:15]

#

hunajavohveli kirjoitti:

Edit: Minusta ainoat, jotka ovat tässä jotain saavuttaneet, ovat tuon CoolBasicin tekijät. Tuntuu varmasti hienolta, kun onnistuu tekemään tällaisia lisäyksiä ja parannuksia perinteiseen Basiciin. Tässä yksi syy, miksi minäkin koodaan HoneyLibiä.

Ottaen vielä huomioon että Coolbasicilla on TEKIJÄ, ei
tekijöitä (paitsi grafiikka ja ääni pakettien tekijät)

Ja kuten edellä jo mainittiin, Coolbasic on tarkoitettu
pelientekemiseen. On monia jotka haluavat tehdä pelejä
ilman, että opettelee monimutkaisia kieliä ja koodia.

T.M. [15.05.2004 15:23:06]

#

Vau! Innostuin kyllä tosi paljon tuosta kielestä!!
CoolBasic on kuin VB mutta yhtä helppo kuin QB!

Aikoinaan VB:llä leikkiminen loppui minun osaltani, kun se oli liian sekava minulle.
QB:llä leikkiminen taas loppui huonoon käyttöliittymään.
CB on juuri sitä mitä olen aina halunnut basic kieliltä!

Kiitoksia tuukka_91

efteri [15.05.2004 17:45:26]

#

T.M. kirjoitti:

Kiitoksia tuukka_91

Oleppa hyvä t.m
------------------
Itse en ole aikonutkaan ammatiltani pelien tai ohjelmien tekijäksi vain pelien tekijäksi pinenä sivu tönä kuten hurvana pelin tekijä :P

Edit:
olipa tämäkin pakko tähän kirjoittaa siellä cb keskustelu alueella minun nimi merkki on sitten smile_56

kenkku [15.05.2004 18:37:02]

#

tuukka_91 kirjoitti:

hurvana

Hurvana <3.

Oli pakko :)

Ape [21.05.2004 13:20:35]

#

Olen tässä ruvennut ohjelmoimaan CoolBasicilla.
Tarvitsen vähän apua.

efteri [21.05.2004 13:22:48]

#

Tuolta saat apua :p
http://www.coolbasic.com/forums/index.php?showforum=12

Gaxx [21.05.2004 13:25:38]

#

Ape kirjoitti:

Olen tässä ruvennut ohjelmoimaan CoolBasicilla.
Tarvitsen vähän apua.

Joo no se on aika yksinkertaista. Kirjotat siihen vaan sillai ja sillai ja valmista tuli :P

Tuo viestisi kyllä kertoo ongelmastasi, mutta ei sitä miten voisimme auttaa :)

tsuriga [21.05.2004 13:42:08]

#

Kieli ei kyllä ole aina sitä tehokkaampi, mitä enemmän itse koodaa. Tämä edellyttäisi maksimaalista optimointikykyä. Esim. tuo kuution piirto kolmella rivillä: jos niitä kuutioita pitää tehdä enemmän niin siihen kannattaa kuitenkin tehdä joku oma moduulinsa, joka ajaa saman asian kuin koodauskieleen integroitu moduuli. Einyt kuitenkaan ehkä ihan plug&play tyylisiä tueta, koodaus kunniaan :)

makeuu [21.05.2004 13:59:23]

#

tarvitaanko tähän mitään cbrun100.dll tiedostoja?

Antti Laaksonen [21.05.2004 14:01:11]

#

Ja Kaviaarin mainitsemat C++, DirectX ja OpenGL tekevät nekin yhtä lailla vaikka mitä ohjelmoijan puolesta. Ne sisältävät joukoittain helpotuksia siihen verrattuna, että ohjelman tekisi alusta alkaen konekielellä ilman valmiita kirjastoja. Joka tapauksessa ohjelmointikielen vaikeus ei ole minusta tavoiteltava asia.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta