Onko kukaan teistä kuullut CoolBasic:ista?
Jos on aikooko kukaan teistä alkaa ohjelmoimaan sitä?
Ja jos riittävän moni alkaa sitä täällä ohjelmointi putkassa ohjelmoimaan voitko sinä Antti Laaksonen tehdä siitä uuden alueen?
(minä ainakin alan ohjelmoimaan sitä sitten kuin saan yhde projektin alta pois :D)
Eiköhän tuo mahtune muitten basiccien joukkoon.
Öö? Älä sitten vaan kerro että mistä vois katsella mitään siihen liittyvää hyödyllistä (kuten kääntäjän/tulkin lataussivu ja semmoista) :P
http://www.coolbasic.com/
Erittäin hankala arvata. :)
Harmi vain että tuo ohjelmointi kieli ei ole valmis vielä kokonaan mutta hyviä puolia on tuossa Ohjelmointi kielessä kuten:
-Ilmainen
-Suomenkielinen
-Tekee Windows EXE-tiedostoja
-EXE:n pakkaus
-Myy tekeleitäsi vapaasti!
ja lopulliseen versioon tulee nämä asiat:
Paljon nopeampi suorituskyky natiivin koodin kanssa (IF, FOR, REPEAT jne...)
Koko paketti käännetään myös englanniksi
Manuaali viimeistellään
Kääntäjä tulee tukemaan DATA ja TYPE-rakenteita
Kääntäjä tekee luotettavampaa työtä, ja valittaa kaikista virheistä
Koodi kryptataan paremmin
Joitain uusia komentosarjoja SAATTAA tulla
Tekniset rajoitukset poistuvat
*ehkä: Ohjelman debuggaus-moodi, jossa näet kaikki muuttujat ja ohjelman voi keskeyttää
Kuvaketuki
Lopullisen version separate source ei ole yhteensopiva Beta:n kanssa
Ja tuolta voit ladata beta version:
http://koti.mbnet.fi/~psywave/coolbasic/files/
Edit:
tuolla on sitten keskustelu foorumi tuosta kielestä: http://www.coolbasic.com/forums/index.php?
Kiinnostavaa... Vois koittaa.
Kannattaa ladata! Pystyy tehdä kätevästi kaikkea siistii.
Mutta ette opi mitään ja jos haluatte hakea ohjelmoinnista töitä on useimmiten kielenä C++ ja rajapintana DirectX tai OpenGL, itse vihaan tälläistä valmiskielimoskaa jossa voi tehdä kolmiulotteisen kuutio kolmella rivillä.
En mä pelejä ajetellu tehä...
Kokeilin ja poistin saman tien... Kaviaari puhuu asiaa.
Kaviaari kirjoitti:
Mutta ette opi mitään ja jos haluatte hakea ohjelmoinnista töitä on useimmiten kielenä C++ ja rajapintana DirectX tai OpenGL, itse vihaan tälläistä valmiskielimoskaa jossa voi tehdä kolmiulotteisen kuutio kolmella rivillä.
Olen periaatteessa kyllä samaa mieltä. Kielihän on sitä tehokkaampi, mitä enemmän tehdään alusta alkaen itse. Nollilla ja ykkösillä kun koodaa, on vielä kaikki tietokoneen mahdollisuudet käytettävissä. Sitten kun aletaan siirtyä ohjelmointia helpottaviin kieliin, tulee vastaan monia rajoituksia. Näin pitkälle menevä "valmiskielimoska" alkaa muistuttaa jo hieman liiaksi pelinteko-ohjelmaa huolimatta siitä, että koodiakin joutuu kirjoittamaan. Tässä oppii ehkä hyvin joitain ohjelmoinnin perusteita, ja intoakin luultavasti piisaa, kun kaikki on niin helppoa, mutta pitemmän päälle tämä ei ole enää hyvä asia. Minä ainakaan en itse tunne saavuttaneeni mitään, vaikka onnistuisinkin tällaisella vaikka kuinka hienon 3D-pelin koodaamaan. Niin paljon on tehty käyttäjän puolesta.
Edit: Minusta ainoat, jotka ovat tässä jotain saavuttaneet, ovat tuon CoolBasicin tekijät. Tuntuu varmasti hienolta, kun onnistuu tekemään tällaisia lisäyksiä ja parannuksia perinteiseen Basiciin. Tässä yksi syy, miksi minäkin koodaan HoneyLibiä.
Siinähän sanotaankin, että CoolBasic on tarkoitettu lähinnä pelien tekoon.
hunajavohveli kirjoitti:
Edit: Minusta ainoat, jotka ovat tässä jotain saavuttaneet, ovat tuon CoolBasicin tekijät. Tuntuu varmasti hienolta, kun onnistuu tekemään tällaisia lisäyksiä ja parannuksia perinteiseen Basiciin. Tässä yksi syy, miksi minäkin koodaan HoneyLibiä.
Ottaen vielä huomioon että Coolbasicilla on TEKIJÄ, ei
tekijöitä (paitsi grafiikka ja ääni pakettien tekijät)
Ja kuten edellä jo mainittiin, Coolbasic on tarkoitettu
pelientekemiseen. On monia jotka haluavat tehdä pelejä
ilman, että opettelee monimutkaisia kieliä ja koodia.
Vau! Innostuin kyllä tosi paljon tuosta kielestä!!
CoolBasic on kuin VB mutta yhtä helppo kuin QB!
Aikoinaan VB:llä leikkiminen loppui minun osaltani, kun se oli liian sekava minulle.
QB:llä leikkiminen taas loppui huonoon käyttöliittymään.
CB on juuri sitä mitä olen aina halunnut basic kieliltä!
Kiitoksia tuukka_91
T.M. kirjoitti:
Kiitoksia tuukka_91
Oleppa hyvä t.m
------------------
Itse en ole aikonutkaan ammatiltani pelien tai ohjelmien tekijäksi vain pelien tekijäksi pinenä sivu tönä kuten hurvana pelin tekijä :P
Edit:
olipa tämäkin pakko tähän kirjoittaa siellä cb keskustelu alueella minun nimi merkki on sitten smile_56
tuukka_91 kirjoitti:
hurvana
Hurvana <3.
Oli pakko :)
Olen tässä ruvennut ohjelmoimaan CoolBasicilla.
Tarvitsen vähän apua.
Tuolta saat apua :p
http://www.coolbasic.com/forums/index.php?
Ape kirjoitti:
Olen tässä ruvennut ohjelmoimaan CoolBasicilla.
Tarvitsen vähän apua.
Joo no se on aika yksinkertaista. Kirjotat siihen vaan sillai ja sillai ja valmista tuli :P
Tuo viestisi kyllä kertoo ongelmastasi, mutta ei sitä miten voisimme auttaa :)
Kieli ei kyllä ole aina sitä tehokkaampi, mitä enemmän itse koodaa. Tämä edellyttäisi maksimaalista optimointikykyä. Esim. tuo kuution piirto kolmella rivillä: jos niitä kuutioita pitää tehdä enemmän niin siihen kannattaa kuitenkin tehdä joku oma moduulinsa, joka ajaa saman asian kuin koodauskieleen integroitu moduuli. Einyt kuitenkaan ehkä ihan plug&play tyylisiä tueta, koodaus kunniaan :)
tarvitaanko tähän mitään cbrun100.dll tiedostoja?
Ja Kaviaarin mainitsemat C++, DirectX ja OpenGL tekevät nekin yhtä lailla vaikka mitä ohjelmoijan puolesta. Ne sisältävät joukoittain helpotuksia siihen verrattuna, että ohjelman tekisi alusta alkaen konekielellä ilman valmiita kirjastoja. Joka tapauksessa ohjelmointikielen vaikeus ei ole minusta tavoiteltava asia.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.