eli voiko vbscriptilla tehdä keskustelu palstan? ja sit jos voi niin miten?
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta olen ymmärtänyt että VBscript on asiakaspään skriptikieli siinä missä esimerkiksi JavaScript. Eli siinä tapauksessa ei ole mahdollista.
Paitsi jos kikkailee purkkavirityksellä.
Laittaa esim. semmoisen järjestelmän, että se avaa taustalle popupin jossa javascripti ja php lähettää/hakee muuttujilla tekstiä pääikkunan chattikenttään.
Mutta siihenkin tarvitaan php:ta. Pelkällä VBscriptillä ei onnistu.
No eihän pelkällä html-lläkään mikään onnistu.
Ei onnistu ei... sillä HTML:hän ei ole edes periaatteessa ohjelmointia :P
Eikös ASP ole serveripään VBScriptiä? Sillähän homma toki onnistuu. Vaatii tosin Windows palvelimen (IIS).
Aspista en tiedä, mutta ainakaan ilman mitään serverinpuolella olevaa systeemiä ei tommosta voida toteuttaa millään.
ehdottakaapa sit mulle joku hyvä ohjelmointikieli keskustelupalstan tekemiseen...
olisko php? :D
Olisikohan :P .... PHP(+mysli) olisi hyvä :P
Esimerkkejä:
(serverinpuoli, käyttäjänpuoli)
-php ja flash
-flash-serveriohjelma ja flash
-php ja javascript
Meitsi kirjoitti:
Esimerkkejä:
-php ja flash
-flash-serveriohjelma ja flash
-php ja javascript
Tunge se sun flashis sinne missä pippuri kasvaa! Ei sitä tarvii kaikkeen tunkea ;D
Meitsi kirjoitti:
Esimerkkejä:
Tuosta listasta puuttuu se kaikkein paras vaihtoehto (PHP ja HTML)
Vielä tuohon tuohon otsikon kysymykseen VBScript:stä..olen käyttänyt sitä jonkun verran työksenikin. Yleensä puhutaan enemmän ASP:sta, joka sekoitetaan usein VBScript:iin.
Asp ei ole ohjelmointikieli vaan COM-rajapinta (sisältää oliot esim. selaimen ja palvelimen välillä kulkevien tietojen käsittelyyn). Tämän takia ASP-sivuja voi tehdä monella eri kielellä (Javascript, VBscript, perl, jne. ).
VBScript on sekä asiakas-(selaimessa) että palvelinpuolen kieli (esim. IIS). Myöskin JavaScript:stä on Microsoft tehnyt oman palvelinpuolen kielensä, jolla voi käyttää ASP:a.
ASP on hyvin paljon käytössä yritysmaailmassa, mutta harrastajien käytössä PHP on suositumpi paremman saatavuuden takia (web-hotelleissa halvempi, ilmaiseksi vaikka kotiservulle).
ASP:sta löytyy opas esim. sivulta http://2kmediat.com/asp/johdanto.asp
Itse suosittelen kuitenkin, monien muidenkin tapaan, PHP:ta. Se on myös hyvin helppokäyttöinen kieli ja samalla oppii maailman yleisimmän kielen C:n syntaksin. Nykyään PHP:lla voi myös käyttää olioita, jotka on hyödyllistä opetella. Uskoisin, että PHP:n käyttöosuus (myös yrityksissä) tulee lisääntymään tulevaisuudessa, ainakin viime vuosina sen käyttö on lisääntynyt todella paljon: http://php.weblogs.com/popularity
Blaze kirjoitti:
Meitsi kirjoitti:
Esimerkkejä:
(serverinpuoli, käyttäjänpuoli)Tuosta listasta puuttuu se kaikkein paras vaihtoehto (PHP ja HTML)
Muuten ihan hyvä vaihtoehto sekin, mutta jos tehdään tuollatavalla chatti, niin joudutaan lataamaan koko sivu uudelleen, mikä ei varmaan ole kovin käyttäjäystävällistä.
EDIT: Ellei laita chattia iframen sisään ja päivittele sitä javascriptillä...
Meitsi kirjoitti:
Muuten ihan hyvä vaihtoehto sekin, mutta jos tehdään tuollatavalla chatti, niin joudutaan lataamaan koko sivu uudelleen, mikä ei varmaan ole kovin käyttäjäystävällistä.
Nyt puhuttiin kuitenkin käsittääkseni keskustelupalstasta (tällaisesta foorumista)?
Reaaliaikaisessa chatissa JS, Flash ynnä muut viritykset toki puolustavat paikkaansa.
Blaze kirjoitti:
Meitsi kirjoitti:
Nyt puhuttiin kuitenkin käsittääkseni keskustelupalstasta (tällaisesta foorumista)?
Reaaliaikaisessa chatissa JS, Flash ynnä muut viritykset toki puolustavat paikkaansa.
Hups! Mä oon jotenkin sekottanu chatin ja keskustelupalstan. Oon tottunu sanoon foorumi, niin luulin että puhuttiin chatista. Sorry. :p
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.