Tulin tuossa ajatelleeksi, että olisiko mahdollista (vai mahdotonta) ohjelmoida Kings Quest - tyylinen peli QBasicilla? Minun mielestäni kyllä, entä teidän?
No ainakin sillä vanhalla tyylillä olisi mahdollista joissa näytti olevan resoluutio 160 * 200.
Tuota olen miettinyt itsekin. King's Quest on legendaarisin pelisarja, jonka tiedän, ja olen itsekin joskus tehnyt erilaisia testejä. Tarkoitat varmaankin nyt ensimmäistä ja alkuperäistä Kings Questiä. (Quest for the Crown), jossa nimenomaan oli tuo 160x200-resoluutio.
On otettava huomioon, että pelit 1-3 perustuvat Sierran kehittämään AGI-moottoriin, jolla tämän tyyppisiä pelejä on sitten tehty useampiakin. Mutta tämä AGI (Adventure Game Interpreter) tuskin on koodattu QB:llä.
Olen yrittänyt tehdä QB:llä Kings Questin tyylistä peliä, mutta hitauteen se on kaatunut. Ei tietenkään nopeammilla koneilla, mutta kun otetaan huomioon, että nuo Kings Questit pyörivät samaa vauhtia 286:lla, niin eipä taida QB:llä moinen onnistua.
Peleistä 1 ja 4 on lisäksi tehty uusittu versio 320x200 16 väriä (nelosen vanhaa versiotahan ei julkaistu) ja nämä on tehty SCI-moottorilla. (muistaakseni joku Sierra (?) Interpreter). Vitosen alkuperäinen versio oli kaiketi Windowsille ja kutosta, joka vitosen kanssa sisältää jo 256 väriä ei kyllä QB:llä väsätä, ellei ole joku ihme guru.
Seiskan grafiikat ovat SVGA:ta, joten ei luultavasti onnistu ilman lisäkirjastoja. Kasia (Mask of Eternity) en taas itse edes lue Kings Questien joukkoon. En voinut uskoa todeksi sitä, että Sierra pilasi niin upean seikkailupelisarjan mokomalla tappopelillä, jossa järkeä tarvitsee enää tuskin lainkaan.
Yritin väsätä tosiaan jonkilaista omaa AGI-moottoria, mutta ongelmanahan tulee vastaan aina objektien edestä ja takaa kulkeminen. Tähän ongelmaan kehittelen kyllä ratkaisua HoneyLibin grafiikka-alaluokkaan, mutta nopeutta en voi taata.
Tuollaisen pelin tekeminen on varmasti mahdollista QBasicilla, mutta voi olla, että se ei ole paras vaihtoehto. Ainakin nopeutta vaativat osat täytyy ohjelmoida konekielellä, jos haluaa pelin toimivan kunnolla myös vanhemmilla koneilla.
Tulipa mieleen; Tuon aikaiset sierra pelit olivat .com päätteisiä joten ne olivat varmaankin tehty juuri asemblyllä.
Nykyään on myös saatavilla AGI Studio (Windows-pohjainen kääntäjä), jolla voi tehdä samanlaisia pelejä. Tuota resoluutiota en kyllä QB:llä lähtisi tekemään.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.