Haluaisin virittää vähän keskustelua Ohjelmointiputkan oppaista, joita on tällä hetkellä tasan 60 kappaletta. Opassysteemiin on tulossa kesän aikana muutamia parannuksia, mm. oppaiden kirjoittajat voivat suoraan muokata oppaita selaimessa kierrättämättä niitä minun kauttani. Myöskin tarkoituksenani on kirjoittaa kunnollinen oppaan kirjoittajan ohje.
Seuraavaan neljään kysymykseen toivoisin tätä ennen vastauksen mahdollisimman monelta:
1. Mistä oppaista on ollut sinulle hyötyä?
2. Mitä parannettavaa oppaissa olisi (kattavuus, tietojen oikeellisuus, selkeys ja kieliasu...)?
3. Mistä aiheista haluaisit lukea jatkossa oppaita?
4. Oletko itse suunnitellut kirjoittavasi oppaita? Mistä aiheista?
Neljänteen kysymykseen liittyen aion itse kirjoittaa näistä aiheista seuraavana:
- C-opas loppuun
- QBasicin salat
- Casio FX 1.0 -ohjelmointi
- Logo-ohjelmointi
1. PHP- ja VB-sarjan oppaista sekä Abyss Web Serveriin PHP:n asentamisesta.
2. No comments :P mulle ihan riittävät
3. Regular expressions - tästä ei meinaa (kunnon) suomenkielisiä oppaita löytyä..
Odotan myös innolla reiskan 3d-opasta.
4. Enpä ole..
1. apassin ym. asentamisesta sekä myslin käytöstä
2. ö? ei nyt tule mieleen...
3. kenkun kanssa samaa mieltä, en kelaa niistä yhtikäs mitään
4. ajattelin tehdä winsock-oppaan, olen aloitellut siihen vb-projektiakin mutten ole varma tuleeko siitä koskaan mitään :P
Mihinkään assemblyyn liittyvää opasta tuolla ei taida vielä olla. Sellainen kyllä tarvittaisiin.
1. Ainakin tuosta C++-sarjasta.
2. No ainahan pienetkin korjaukset ovat hyviä, jos niitä tulee tarve tehdä, joten hyvä jos tuo systeemi saadaan kuntoon.
3. Tuo QB:n salat ainakin kuulostaa mielenkiintoiselta. Voitko antaa esimerkin jostain asiasta, mitä olet ajatellut käsitellä siinä? Myös tuo Assembly kiinnostaa jonkin verran.
4. On kyllä käynyt mielessä pari asiaa. Opashan kai kannattaa kirjoittaa, kun on harrastanut tiettyä kieltä pitkään, tai erikoistunut kielessä johonkin tiettyyn aiheeseen.
1. Abyss web serverin asennus oppaasta, visual basic oppaista : 8 - 9, peliohjelmointi oppaasta vb:lle.
2.Joskus olisi kiva saada vähän tarkempi selostus..
vaikka oppaat ovat yleensä olleet erittäin hyödyllisiä.
3.DirectX & VB ja Winsock kiinnostaisi (vaikka tuo jälkimmäinen on turha toive kun omistan vain vb:n working modelin.)
4.Ei ole tullut suunniteltua.. Näin pikaisesti ajatellen voisin miettiä opasta tekoälyn luomisesta vb peleihin.
(sain juuri tänään tehtyä kunnollisen sellaisen omaan peliini!)
Eri asia on sitten se jaksaisinko..
1. Apache ja Abyss asenus oppaat, VB ja PHP oppaat sekä Python johdanne.
2. PHP oppainen nimeytys on vähän pielessä.
3. Python, PHP ja VB directX:sää.
4. Ehkä Python-tiedostot opas
Opitut tiedoston käsittelyyn liityvät funktiot: open, read, readline, close
Muistaakseni. ;)
1. Apache-palvelimen asennus. Tuosta on ollut monesti hyötyä.
2. --
3. Regular Expressions! Ehdottomasti. Luin juuri yhden regexp-oppaan, mutta ei jääny oikein mitään käteen. Lisäksi MySql & PHP:lle voisi kirjoittaa jatko-osan, jossa käsiteltäisiin mm. tietokantaohjelmoinnin perusteita, MySql:n tietoturva-aukkoja, sekä SQL-syntaxia ja funktioita syvällisemmin.
4. Eipä tuota tietotaitoa ole vielä niin paljoa, että uskaltaisi oikeen opasta lähteä kirjoittamaan.
1. Tjaa... Täytyypä myöntää, että en nyt osaa kyllä nimetä yhtään...
2. Ei nyt tuu mitään valittamista mieleen.
3. Minäkin kannatan regexp-opasta. Ehkäpä ne menis kaaliin selkeällä suomenkielellä.
4. VB+DirectX:stä olis kiva kirjottaa hiukan lisää. Ensin tosin pitäis vähän parannella tuota vanhaa. En oo siihen ihan täysin tyytyväinen.
Itse toivoisin opasta C++/Win32 ohjelmoinnista tyyliin http://cpp.mureakuha.com ja sitten jotain DX juttua.
1. Enpä oikein tiedä. (Apacheoppaasta ehkä tulevaisuudessa)
2. Enpä oikein näe paranneltavaa
3. Grafiikasta, matematiikasta ja DirectX
4. Olen ajatellut kirjoittaa lisää grafiikkaoppaita. Jatkona kirjoittamalleni 2d muunnokset oppaalle, voisin kirjoittaa 3d muunnos oppaan.
Tuli, vesi, plasma, salama ja tunneliefekti oppaat kirjoittanen myös joskus.
Edit: typoja
ajv: Mitä tietoturva aukkoja MySQL:llässä voi olla, lieneen tarkotat sitä että miten tulee PHP:llä virheitä tietokantojen kanssa esim. Jos kysely tehdään GET muuntajan kautta Käyttäjä voi tuhota kannan.
Tarkkaa se on ;)
ZaLaMaNDeR kirjoitti:
ajv: Mitä tietoturva aukkoja MySQL:llässä voi olla, lieneen tarkotat sitä että miten tulee PHP:llä virheitä tietokantojen kanssa esim. Jos kysely tehdään GET muuntajan kautta Käyttäjä voi tuhota kannan.
Joo, siis juuri tuota tarkoitin. Täällä on ollut puhetta esim. siitä että hipsujen käyttö parantaa muka tietoturvaa, mikä minun käsityksen mukaan on pelkkää huuhaata. (https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/4638-mysql-syntaksi). Eli oppaassa käsiteltäisiin myös se, miten käyttäjän lähettämät tiedot tulee tarkastaa, että scripti on turvallinen. Toisaalta tuossa em. linkissäkin on jo muutama hyvä perusesimerkki.
1. Enpä ole ensimmäistäkään vielä lukenut - kenties joskus kun aikaa tai tarvetta löytyy.
2. Enpä katso olevani kykenevä vastaamaan kysymykseen.
3. Monestakin aiheesta. DirectX:n eri osioista, Flashistä ja sen Actionscriptistä ei ole ensimmäistäkään opasta (ei tosin ole uusimmasta seiskasta suomalaisissa kirjakaupoissakaan ;D). Tietyistä ohjelmoinnin erityisaiheista kuten eri tietokantamoottoreista (esim. Oracle), Symbian ohjelmoinnista, Javamobilesta etc.
4. Voisin kirjoittaa useammankin, mutta aika ei anna periksi - kenties jonain kauniina päivänä kun jään eläkkeelle jos tämä putka on vielä silloin pystyssä...
1. PHP ja VB -opassarjoista (niille kuuluu kiitos siitä, että nykyään käytän noita kieliä ja osaan niitä jopa kohtuullisesti)
2. --
3. PHP:stä ja VB:stä jotakin "erikoisoppaita", peli- ja grafiikkaohjelmoinnista (DX/OpenGL/SDL & C++), Assemblystä...
4. Tietotaitoa ei ole riittävästi, jotta voisin kirjoittaa jostakin mitä putkassa ei ole vielä opetettu. Ehkä sitten joskus C++ & Win32 jos joskus opin sen riittävän hyvin :D
1. Kaikista php-oppaista ja myös visual-basiceista
2. En tiedä
3. Ehkäpä php:lla ajoittamisista, jos se edes on mahdollista
4. En pahemmin, ehkä joskus cookieista ja mysqlistä... :/
1. Python-oppaasta ja C-oppaan viimeisestä osasta
2. Laajuus
3. SDL- ja OpenGL-oppaita
4. En.
1. DirectX:ää käsittelevästä. Muuten olen kuitenkin hyötynyt enemmän netin englanninkielisistä oppaista.
2. Kohtuullisia oppaita ovat olleet. Eipä juuri.
3. 3D-malleista ja niiden animaatioista
4. Jotain matematiikkaa käsittelevää, joka liittyisi ohjelmointiin. Vektorit, Raytracing, todennäköisyys tms.
1. Nuo uudet pekin kirjoittamat efektioppaat olivat ihan mukavaa luettavaa. C-sarjakin oli ihan hyvä.
2. Oppaat ovat pääosin selkeitä ulko- ja kieliasultaan, mutta sisältöä saisi olla lisää. En tosin ole lukenut kuin paria opasta, joten vähän hankala sanoa.
3. Kaikki grafiikka- ja peliohjelmointioppaat olisivat ihan mukavia mm. OpenGL, DirectX, 3D-mallejen lataus, lightmapping yms.
4. Hmm, ehkä joskus tulevaisuudessa OpenGL-oppaita voisin kirjoitella.
1. PHP oppaista
2. En mä tiiä
3. PHP
4. PHP:stä ehkä joskus
hunajavohveli kirjoitti:
Tuo QB:n salat ainakin kuulostaa mielenkiintoiselta. Voitko antaa esimerkin jostain asiasta, mitä olet ajatellut käsitellä siinä?
Mm. näitä aiheita: hyvä koodaustapa, nopeutuskikkoja, muisti, keskeytykset, laiteportit, grafiikkavinkkejä, konekielen yhdistäminen, ohjelman kääntäminen useammasta BAS-tiedostosta...
Sellainen asia vielä, että jos otetaan esimerkiksi DirectX opas, niin ei siitä ole paljon hyötyä jos vaihdetaan resoluutio ja piirretään pisteitä ja sanotaan, että tässä tämä nyt sitten oli. Etsi itse lisää tietoa.
Se no miltei sama kuin koko opasta ei olisi ollenkaan.
Eli hyvää opassarjaa ei kannata lopettaa aivan alkeisiin. Onneksi tälläistä ei ole putkassa pahemmin tapahtunut...
1. PHP- ja Apache -oppaista
2. Voishan noita samanlaisia/turhia vähän karsia ja päivitellä. Vois nimittää muutamia tarkastajia eri osa-alueille?
3. Java 3D esimerkin jos joku jaksaa vääntää. Ja regular expression opas olisi todella kätevä.
4. Paljon on ideoita (koodivinkkejä lähinnä), oppaista ehkä TI-86:n ohjelmointi ja jos Javan alkeita ei kukaan kirjoita vuoden sisään niin saatan tehdä jos kerkeän/jaksan.
Ps. PHP:llä ei pysty tekemään reaaliaikaista ajastamista, koska .php (ja ne mitkä on määritetty) -tiedostot suoritetaan ennen sivun lähettämistä sivun muodostajalle. Ajastuksen voi tehä Javalla, javascriptillä tai jollain ajastusohjelmalla, joka suorittaa ajastetun toiminnon käyttäjän määräämällä hetkellä x.
1) En osaa nimetä yhtään suoralta kädeltä mutta yksittäisiä tiedonjyviä on tullut poimittua sieltä täältä. Kaikki oppaita en tosin ole edes vaivautunut lukemaan.
2) Monet oppaat ovat sisällöltään melko suppeita, esim. kerrotaan miten jokin yksittäinen asia tehdään mutta ei kerrota miksi se tehdään niin, jne. Välillä tämä on tietysti ihan ok, mutta välillä tarkempi kerronta voisi olla tarpeen. Ylipäätään oppaat ovat kuitenkin laadukkaita.
3) En osaa sanoa.
4) Mahdollisesti. Aiheita olisivat mm. x86 assembly, tosin epäilen että siitä ei välttämättä oikeasti olisi kellekään merkittävästi hyötyä ja oppaat voisivat näin "mennä hukkaan". Myös erilaisista algoritmeista voisi kirjoitella, tyyliin raycastingista tai raytraceauksesta, 3D:sta (siihen liittyvästä matematiikasta, OpenGL:stä, tai vaikkapa softarendaajan väsäämisestä), graafisista efekteistä, matemaattisista algoritmeistä ja matematiikasta yleensä, optimoinnista jne.
1. Visual- ja QBasic-oppaista ja Korttipeliohjelmointi-oppaasta.
2. Oppaat on ihan hyviä. K. peliohjelmointi-oppaassa on kuitenkin jäänyt kuvailematta korttien teko kyllin tarkasti.
3. Logo- sekä winsock ja inet-ohjelmointi.
4. Ohjelmointitaidollani ei voisi kirjoittaa vielä opasta... ;)
1. Visual basic oppaista.
2. En ole huomannut ainakaan mitään silmiinpistävää.
3. En osaa sanoa.
4. Taidot eivät riitä kunnon oppaisiin... Jos joskus kirjoittaisin, niin jonku basicin piikkiin menis.
1. Eiköhän ne oo nuo visual basic oppaat.
2. Tietenkin haluisin kattavammat mutta eikait mun kriteereillä oo koskaan liian kattava :D Ihan hyvät muute.
3. 2D,3D ohjelmointi/matematiikka
4. Oon aatellu kirjoittaakki mut ei taida taidot riittää.
1. PHP:n asentaminen abyssille
2. ehkäpä sellkeys..
3. 3D-ohjelmointi SDL + OpenGL -yhdistelmällä
4. Joo olen, mutta se on sitten tyssännyt siihen kun en keksi että mistä kirjottaisin.
muokkasin kolmoskysymyksen vastausta
1.Vb ja PHP
2.OK
3.3D ohjelmointia VB
4.Empä tiedä jos jaksaa!
Joo win32-ohjeet ei olis pahitteeks.
1. Matematiikkaa opastavat oppaat ovat hyödyllisiä kunhan ne ovat selkeitä
2. ei mitään
3. C++ ja Grafiikka
4. kyllä mutten kirjoita
1. QB, VB ja C
2. Eipä tuu mieleen mitään erityistä
3. Peleissä käytettävästä matematiikasta
4. En ole suunnitellut kirjoittavani, mutta ehkäpä sitten joskus myöhemmin(vaikkapa kesällä).
Tuli vielä tuossa mieleen vielä, että WinAPI:sta olisi kiva tietää mahdollisimman laajasti.
Hmm,Voisiko joku tehdä oppaan coolBasic ista ?
Coolbasicista ei kannata tehdä opasta, kosta se on vasta
beta, ja lopullinen versio muuttuu totaalisesti siihen
verrattuna. Kalastele niitä tutoja Coolbasicin foorumista
ja kannattaa käydä kahtomassa http://www.johnweb.urli.net/
ja sieltä oppaat/coolbasic
Olen *suunnitellut* tekeväni opasta DirectX ohjelmoinnista (3D, äänet, hiiri & näppäimistö...) VB:llä ja myöhemmin mahdollisesti C++:lla...
Jos on aikaa ja innostusta niin teenkin, mutta huonoksi onneksi sitä ei kovin usein aina löydy. Usein vaikka olisikin paljon aikaa, ei oikein jaksa koodata / tehdä muuta tällaista tietokoneella, vaikkei parempaakaan tekemistä ole.
1.vb
2.selkeys
3.tekoäly
4.kyllä kieli on vb
1. JavaScript & PHP
2. Oppaisiin enemmän perusteita kielestä
3. JavaScript
4. Joskus on käynyt mielessä kirjoittaa HTML-opas, vaikkei se sinänsä niin ohjelmointikieli olekkaan.
1. BAT & Apache
2. Eipä juuri mitään
3. ASM? Vai onko niitä jo..
4. Yhden olen tehnyt, tosin sitä ei ole julkaistu vielä..:] Ehkä joskus tulevaisuudessa teen toisenkin.
Ajattelimpa lisätä, etä DirectPlay-opas olisi hyvä, itse en ole vielä yhtään suomenkielistä löytänyt.
Kunnollinen Java-opas, kun ei sellaista tahdo mistään löytyä.
Tyyliin tuo C-opas, eikä niin kuin useissa kirjoissa, että
kirjoitetaan kymmenen sivua ;-merkin käytöstä rivin lopussa.
2. Oppaat voisi laittaa PS tai PDF muotoon.
En näe tähän mitään syytä. Se tuottaa oppaan kirjoittajalle vain enemmän töitä, varsinkin jos oppaassa käytetään putkan tageja.
Miltei jokaisessa selaimessa on jonkinlainen ominaisuus, jolla sivun voi tallentaa luettavaksi offline-tilassa.
Arr mitään PDFiä. On tullut kaksi opasta pistettyä julkaisuun ja kahta muuta olen juuri kirjoittelemassa, nimittäin Tomcatin asennusopasta ja jonkinmoista PHP-flash opasta. Jälkimmäistä ei ole kyllä kirjoitettu lähes yhtään vielä. Kunhan ensin korjailisi vanhojen ulkoasut ja tiedot.
1.PHP ja Python oppaat
2.öö...
3.Python ainakin.
4.Minäkö? älä naurata
Voisihan tuon pdf-tiedostoksi muunnon hoitaa PHP:llä palvelimen puolelta, jolloin oppaan kirjoittaja säästyisi vaivalta.
1. Ei vielä mistään, mutta ajattelin lukea ton "Aloittelijan QBasic-opas"-oppaan.
2. En kommentoi.
3. C++ opas kyllä kelpaisi, kun täällä ei oo kuin C-opas. Ja Html-opas (vaikka tiedän että HTML EI OLE ohjelmointikieli) olisi myös hyödyllinen.
4. Voisin joskus kirjoittaa jonkin C++ oppaan aloittelijoille.
1. Abyss-palvelimen asennus, Apache-palvelimen asennus, Aloittelijan QBasic-opas, C-ohjelmointi, Käytännön PHP-opas, Erikoisaiheet -> PHP -> GD-kirjaston käyttö :)
2. Ei tule mieleen.
3. C++ Win32-ohjelmointi
4. Ei ole tullut mieleen, enkä edes ehtisi. ;)
1. QBasic ja VisualBasic
2. Pieniä esimerkkiohjelmia
3. jaa a
4. en
1. Visual Basic ja Apache serverin asennus
2. En nyt osaa oikein sanoa...
3. CoolBasicista
4. Enpä ole
voisikohan aloittelijan html-oppaalle olla käyttöä? minä jokatapauksessa olen jo kirjoittanut sitä jonkinverran. Taisinpa Antillekin lähettää postia siitä mutta ei tainnut tulla perille kun ei oo vastausta kuulunu?
edit: Niin, ja missähän muodossa oppaiden pitää olla ja kuinka pitkiä ne saavat olla?
Eiköhän ylläpito laita sinulle oikeudet oppaan lisäykseen. Sieltä sitten lisäilet sen. Kaipa sellainen olisi ihan hyvä vaikka niitä taitaa jo löytyä suomeksi ennestäänkin. Voisi vaikka esitellä tagit.
Oppaat kirjoitetaan putkan omassa muodossa. Voit käyttää kaikkia keskustelualueella toimivia tageja, ja lisäksi muutamia erikoistageja on käytössäsi. Tarkat listat putkan tageista löytyvät oppaan lisäyssivulta, jonka käyttöön saat Antilta oikeudet.
Pituusrajaa ei oikeastaan ole, mutta:
Putkan oppaan kirjoitusohjeet kirjoitti:
Älä kirjoita liikaa. Kaikkea ei voi käsitellä yhdessä oppaassa, ja varsinkaan aloittelijalle ei kannata tuputtaa liikaa tietoa. Yritä keskittyä olennaiseen: niihin asioihin, jotka ovat tärkeitä.
1. MS-DOSin komentojonot, c-opas ja käytännön php-opas sekä SDL:n asennus.
2. -
3. c++ oppaasta olisi minulle hyötyä.
4. Enpä tiedä.
Joo... Semmnen opas kannattais tännekin tehdä! Aloittelijoille se saattaisi olla suuri apu...
Myös Java kielen opas olis hyödyllinen
ttuoppi, jos aiot kirjoittaa html-oppaan, niin kirjoita se suoraan xhtml-oppaaksi. Ei ole mitään järkeä opettaa vanhoja standardeja.
XHTML:stä HTML:ään on tavallaan jo XHTML-opas, mutta HTML on osa XHTML:ää ja perustagit voisi tietysti opettaa, jotta kaikki pääsevät tekemään sivuja notepadilla :). Aioin kirjoittaa Java-oppaan (kolme ensimmäistä osaa jo kerkesin aloittaa), kunnes huomasin Arto Wiklan java-materiaalit netissä. Niitä mainostinkin Muut kielet -alueella.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.