Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: Jpg koodivinkki?

Sivun loppuun

peki [01.05.2004 18:18:35]

#

Onko minun sallittua laittaa putkaan jpg pakkausta(alusta asti, bitti bitiltä) vb:llä käsittelevä algoritmi.
JPGhän on patentoitu algoritmi.
Pitääkö minun maksaa siitä jotain rojaltia?

Kermis [01.05.2004 18:46:25]

#

Eikös JPEG2000 ollut patentoitu häsmäkkä josta pitäisi maksaa? Elä luota minuun, tuo oli vain hämärä muistikuva

tuomas [01.05.2004 20:27:25]

#

Mulle ainakin kelpais tollanen!
Teen tässä yhden suuremman projektin sivulla sellaista pientä piirto ohjelmaa ja jpg formaattiin tallentaminen kelpaisi.
Lähetä tohon osoitteeseen tuomas.p@luukku.com

peki [02.05.2004 21:08:33]

#

Mä en ees koodaa sitä, jos se ei oo laillista.

hunajavohveli [02.05.2004 22:13:14]

#

Koodaa toki jos siitä itsellesi on hyötyä. Ketä se haittaa, jos et myymään tai levittämään rupea?

peki [02.05.2004 22:16:25]

#

Siitä ei itselleni kyllä ole hyötyä, muussa kuin harjoittelu mielessä, sillä .NET sisältää valmiit jpg funktiot

Edit: Mutta nyt on mennyt offtopikiksi, sillä alkuperäinen kysymys oli: Onko tämä laillista?

Aku2 [02.05.2004 23:12:31]

#

Joo. JPG on patentoitu ja siitä kiistellään mm. nyt:
http://sektori.com/uutiset/5646

Kuten tuollakin mainitaan, avautuu patentti n. 2006, jolloin se on jokaisen käytettävissä.

Tokihan tuota kannattaa jo itse tutkia ja jopa käyttää, mutta ihan en menisi sitä vielä julkaisemaan.

Ainahan voit kysyä patentin haltijalta, miten he suhtautuvat siihen, mitä julkaiset ja miten sitä käytät.

sooda [03.05.2004 10:11:27]

#

Eiih! Mun piti tehdä tollainen ja nyt sä ryöstät mun idean :D miksi siitä pitäisi maksaa jos vaan tekee sorsan joka lukee jpg:tä? wtf.

pale [19.05.2004 21:15:25]

#

Patentoiduista jutuista saa tehdä kopion omaan käyttöön, laki sanoo näin, ellen aivan väärin muista. Tämä koskee ainakin aineellisia esineitä, ja meillähän ei ole ohjelmistopatenttia vielä. Kaupallinen levittäminen tms. on sitten kiellettyä. Vaikka patenttia ei ole, tunnetaan myös tekijänoikeus ja vaikka "hyvä tapa" yritysten kesken. Eli toisen työtä ei voi pölliä, mutta omaan käyttön saa kopion tehdä.

Jos ohjelmistopatentti tulee, kannattanee muistaa, että jo julkiseksi tulleita juttuja ei voine senkään mukaan enää patentoida (jos laki kirjoitetaan vanhan pohjalta). Eli demoja ei kannata esitellä lainkaan, jos koko ohjelmaidea on uniikki. Jos demo sisältää jonkin älykkään moottorin, voinee demoa tuolloinkin esitellä ainakin exenä, koska koodin rakenne ei tulle julkiseksi, vain se, mitä ohjelma tekee. Näin saisimme entistä bugisempia versioita ensijulkaisuina, niin pelkään.

Ohjelmistopatentti on siis mitä vastustettavin juttu. Patentin hakeminen on työlästä, kallistakin, ja kun kohde tulee hakuvaiheessa julkiseksi, kopioita tehtaillaan itämaissa silmät viirullaan (tapauksesta riippuen). Seuraa myös työsuhdepatenttiongelma, eli kun koodaat hyvän jutun, firma nyppii hillot tai koodarille syntyy kiusaus vetää välistä. pääasia unohtuu. Eli raha ja ahneus astuu tuossakin peliin. Patenttiriidat ovat vielä erikseen.

Voimme myös ajatella Nokiaa, ohjelmistopatentin kiivasta kannattajaa. Sillä on tietoa markkinajohtajana ja laitekehittäjä sekä teollisuusstandardien luojana, minne tiedonsiirtotekniikka menee. Se patentoi etukäteen tärkeäksi tietämänsä ja tehokkaat ohjelmajutut; vaikka paras salaus jossakin uudessa tiedonsiirtotekniikassa. Silloin kilpailijat ovat ulkona. Ne eivät silloin edes lähde mukaan kehittelemään tai tukemaan jotain uutta, sinä
hyvää tekniikkaa, kun tietävät, että niukin resurssi on Nokialla ja siitä pitää maksaa lisenssit. Eli kehitys hidastuu ja mutkistuu.

tuomas [19.05.2004 21:41:32]

#

Ei se mikään hieno juttu minunkaan mielestäni olisi jos tuo kyseinen firma saisi patentin itselleen..
olisin silloin tehnyt jpg pakkauksen ohjelmaani suotta.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta