millä ohjelmointi kielellä paitsi vb vois toteutaa 3d pelejä ja mistä sitä peli ohjelmointii vois opiskella
No hei haloo. Tietenkin C++. Empä ole muuten kuullut että vb:llä olisi toteutettu mitään 3d peliä (qb:llä kylläkin). Mutta lataappa joku C-kääntäjä ja asenna vaikka OpenGL tai DirectX. Ja asennus ohjeita en sitten jaksakkaan kertoa. Kenties joku muu jaksaa.
Kannattaa ensin opetella C/C++ perusteet ennenkuin alkaa minkäänlaista grafiikkaa piirtämään. OpenGl opas löytyy http://nehe.gamedec.net sivulta. DirectX opas löytyy http://suomieplit.com sivulta.
3D:tä voi ohjelmoida periaattessa jokaikisellä kielellä, joka vain pystyy käyttämään matematiikkaprosessoria ja piirtämään grafiikka.
Edit: Jotkut ylivanhat kielet (joita tuskin kukaan käyttää) eivät välttämättä grafiikan piirtoon pysty, mutta en ole kuullut vielä kielestä, joka ei laskemaan pystyisi. Eihän sellaisella tekisi mitään. Tuo on muuten "suomipelit" eikä "suomieplit", varmaan hokasit kirjoitusvirheen kyllä itsekin.
Esimerkki: etsippä putkasta raytracinkiä. Tällä hetkellä tuolta "uusimmat koodivinkit" palstasta näkyy minun
"pieni" reaaliaikainen esimerkkini(4.) *säteilee rispektin määrästä* ;) (vitsi, vitsi)
elkku kirjoitti:
pelejen teko
Jestas tätä nykynuorisoa.
Äidinkielen opettaja olisi sitä mieltä, että vanhojen taivutussääntöjen mukaan "pelejen" on kai ihan oikein, vaikka sitä ei enää yleisesti käytetäkään. Eli "pelien" on oikeampi muoto, mutta samapa tuo.
Edit: Sori remontti-reiska, huomautin taas tuosta "suomipelit"-kirjoittamisesta, mutta nythän kyseessä oli puhdas näppäilyvirhe ja huomautin vain, koska linkki ei muuten toimisi siltä varalta, ettei lukija edes katsoisi linkin nimeä vaan klikkaisi vain ja ihmettelisi kun ei löydy.
elkku kirjoitti:
millä ohjelmointi kielellä paitsi vb vois toteutaa 3d pelejä ja mistä sitä peli ohjelmointii vois opiskella
jos meinaan 3D-tä yrität, niin Ohjelmointiputkaan olisi tulossa 3D-opaskin vissiin...
Ihan hyvin voi VB:llä aloittaa 3D:n. Kyllä se nopea(DirectX) on, eivät ole monet tainnut kokeilla. Ja VB koodi on sitten helppo kääntää C++:lle, jos tulee nopeusongelmia... Mielestäni muutenkin helpompi koodata VB:llä kun se on jotenki selkeämpi, sitten jälestä päin käännös.
Jos haluat nopeasti ja vaivattomasti tehdä 3D-pelejä, niin Blitz3D on siihen sopiva väline. Siinä ohjelmointi on tehty tarpeeksi helpoksi, jotta ei tarvitse päätänsä liikaa vaivata, mutta itse olen huomannut sen, että se on tehty hiemankin liian yksinkertaiseksi tietyissä asioissa, mutta muuten suosittelen.
hunajavohveli kirjoitti:
3D:tä voi ohjelmoida periaattessa jokaikisellä kielellä, joka vain pystyy käyttämään matematiikkaprosessoria ja piirtämään grafiikka.
Edit: Jotkut ylivanhat kielet (joita tuskin kukaan käyttää) eivät välttämättä grafiikan piirtoon pysty, mutta en ole kuullut vielä kielestä, joka ei laskemaan pystyisi. Eihän sellaisella tekisi mitään. Tuo on muuten "suomipelit" eikä "suomieplit", varmaan hokasit kirjoitusvirheen kyllä itsekin.
Periaatteessa vasta silloin kun sanoit :). Eli oikea sivu on http://suomipelit.com .
elkku kirjoitti:
millä ohjelmointi kielellä paitsi vb vois toteutaa 3d pelejä ja mistä sitä peli ohjelmointii vois opiskella
Kannattaa ladata Click'n'Play
Ei hel... meitsi, ei mitään cnp:tä, koodata pitää! cnp,games factory, multimedia fusion ym(broidi käyttää, voi ei...) on syvältä! Ei niitä! Hörrmörr!
sooda kirjoitti:
Ei hel... meitsi, ei mitään cnp:tä, koodata pitää! cnp,games factory, multimedia fusion ym(broidi käyttää, voi ei...) on syvältä! Ei niitä! Hörrmörr!
Kommentti oli sarkastinen...
EDIT: Klick'n'play on just raju! :p
Itse tekemälläni ohjelmalla voisin jopa pelejä tehdäkin, mutta muuten en sellaiseen rupea. Minustakin koodaus tuntuu jotenkin oikeammalta, ensinnäkin siksi, että jotkut väittävät tuollaisilla tekemistä ohjelmoinniksi, vaikkei niillä voi tehdä oikein muuta kuin pelejä. Mutta kaipa tämä sitten on mielipidekysymys.
Meitsi kirjoitti:
sooda kirjoitti:
Ei hel... meitsi, ei mitään cnp:tä, koodata pitää! cnp,games factory, multimedia fusion ym(broidi käyttää, voi ei...) on syvältä! Ei niitä! Hörrmörr!
Kommentti oli sarkastinen...
EDIT: Klick'n'play on just raju! :p
mulla on tgf mut sillä ei voi tehä 3d peljä enkä ajatellu ostaa 400€ multimedia fusionia
Kaikkein kannattavinta mielestäni on valita C++. Perustelut:
-Nopea
-Paljon oppaita ja kirjoja myös suomeksi
Ja pelinteko-ohjelmia ei tueta :D
Ja muuten vielä. Se on http://nehe.gamedev.net :D
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.