Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: pelejen teko

Sivun loppuun

elkku [14.04.2004 20:02:24]

#

millä ohjelmointi kielellä paitsi vb vois toteutaa 3d pelejä ja mistä sitä peli ohjelmointii vois opiskella

rndprogy [14.04.2004 20:07:46]

#

No hei haloo. Tietenkin C++. Empä ole muuten kuullut että vb:llä olisi toteutettu mitään 3d peliä (qb:llä kylläkin). Mutta lataappa joku C-kääntäjä ja asenna vaikka OpenGL tai DirectX. Ja asennus ohjeita en sitten jaksakkaan kertoa. Kenties joku muu jaksaa.

remontti-reiska [14.04.2004 20:18:18]

#

Kannattaa ensin opetella C/C++ perusteet ennenkuin alkaa minkäänlaista grafiikkaa piirtämään. OpenGl opas löytyy http://nehe.gamedec.net sivulta. DirectX opas löytyy http://suomieplit.com sivulta.

hunajavohveli [14.04.2004 21:26:31]

#

3D:tä voi ohjelmoida periaattessa jokaikisellä kielellä, joka vain pystyy käyttämään matematiikkaprosessoria ja piirtämään grafiikka.
Edit: Jotkut ylivanhat kielet (joita tuskin kukaan käyttää) eivät välttämättä grafiikan piirtoon pysty, mutta en ole kuullut vielä kielestä, joka ei laskemaan pystyisi. Eihän sellaisella tekisi mitään. Tuo on muuten "suomipelit" eikä "suomieplit", varmaan hokasit kirjoitusvirheen kyllä itsekin.

peki [14.04.2004 21:29:41]

#

Esimerkki: etsippä putkasta raytracinkiä. Tällä hetkellä tuolta "uusimmat koodivinkit" palstasta näkyy minun
"pieni" reaaliaikainen esimerkkini(4.) *säteilee rispektin määrästä* ;) (vitsi, vitsi)

Olga [14.04.2004 22:28:17]

#

elkku kirjoitti:

pelejen teko

Jestas tätä nykynuorisoa.

hunajavohveli [15.04.2004 15:25:12]

#

Äidinkielen opettaja olisi sitä mieltä, että vanhojen taivutussääntöjen mukaan "pelejen" on kai ihan oikein, vaikka sitä ei enää yleisesti käytetäkään. Eli "pelien" on oikeampi muoto, mutta samapa tuo.
Edit: Sori remontti-reiska, huomautin taas tuosta "suomipelit"-kirjoittamisesta, mutta nythän kyseessä oli puhdas näppäilyvirhe ja huomautin vain, koska linkki ei muuten toimisi siltä varalta, ettei lukija edes katsoisi linkin nimeä vaan klikkaisi vain ja ihmettelisi kun ei löydy.

mamaze [15.04.2004 15:49:13]

#

elkku kirjoitti:

millä ohjelmointi kielellä paitsi vb vois toteutaa 3d pelejä ja mistä sitä peli ohjelmointii vois opiskella

jos meinaan 3D-tä yrität, niin Ohjelmointiputkaan olisi tulossa 3D-opaskin vissiin...

jcd3nton [15.04.2004 15:53:39]

#

Ihan hyvin voi VB:llä aloittaa 3D:n. Kyllä se nopea(DirectX) on, eivät ole monet tainnut kokeilla. Ja VB koodi on sitten helppo kääntää C++:lle, jos tulee nopeusongelmia... Mielestäni muutenkin helpompi koodata VB:llä kun se on jotenki selkeämpi, sitten jälestä päin käännös.

Jay [16.04.2004 13:30:47]

#

Jos haluat nopeasti ja vaivattomasti tehdä 3D-pelejä, niin Blitz3D on siihen sopiva väline. Siinä ohjelmointi on tehty tarpeeksi helpoksi, jotta ei tarvitse päätänsä liikaa vaivata, mutta itse olen huomannut sen, että se on tehty hiemankin liian yksinkertaiseksi tietyissä asioissa, mutta muuten suosittelen.

remontti-reiska [16.04.2004 13:43:23]

#

hunajavohveli kirjoitti:

3D:tä voi ohjelmoida periaattessa jokaikisellä kielellä, joka vain pystyy käyttämään matematiikkaprosessoria ja piirtämään grafiikka.
Edit: Jotkut ylivanhat kielet (joita tuskin kukaan käyttää) eivät välttämättä grafiikan piirtoon pysty, mutta en ole kuullut vielä kielestä, joka ei laskemaan pystyisi. Eihän sellaisella tekisi mitään. Tuo on muuten "suomipelit" eikä "suomieplit", varmaan hokasit kirjoitusvirheen kyllä itsekin.

Periaatteessa vasta silloin kun sanoit :). Eli oikea sivu on http://suomipelit.com .

Meitsi [19.04.2004 15:38:14]

#

elkku kirjoitti:

millä ohjelmointi kielellä paitsi vb vois toteutaa 3d pelejä ja mistä sitä peli ohjelmointii vois opiskella

Kannattaa ladata Click'n'Play

sooda [19.04.2004 18:54:31]

#

Ei hel... meitsi, ei mitään cnp:tä, koodata pitää! cnp,games factory, multimedia fusion ym(broidi käyttää, voi ei...) on syvältä! Ei niitä! Hörrmörr!

Meitsi [19.04.2004 19:23:15]

#

sooda kirjoitti:

Ei hel... meitsi, ei mitään cnp:tä, koodata pitää! cnp,games factory, multimedia fusion ym(broidi käyttää, voi ei...) on syvältä! Ei niitä! Hörrmörr!

Kommentti oli sarkastinen...
EDIT: Klick'n'play on just raju! :p

hunajavohveli [19.04.2004 19:34:52]

#

Itse tekemälläni ohjelmalla voisin jopa pelejä tehdäkin, mutta muuten en sellaiseen rupea. Minustakin koodaus tuntuu jotenkin oikeammalta, ensinnäkin siksi, että jotkut väittävät tuollaisilla tekemistä ohjelmoinniksi, vaikkei niillä voi tehdä oikein muuta kuin pelejä. Mutta kaipa tämä sitten on mielipidekysymys.

elkku [22.04.2004 13:51:50]

#

Meitsi kirjoitti:

sooda kirjoitti:

Ei hel... meitsi, ei mitään cnp:tä, koodata pitää! cnp,games factory, multimedia fusion ym(broidi käyttää, voi ei...) on syvältä! Ei niitä! Hörrmörr!

Kommentti oli sarkastinen...
EDIT: Klick'n'play on just raju! :p

mulla on tgf mut sillä ei voi tehä 3d peljä enkä ajatellu ostaa 400€ multimedia fusionia

Heikki [22.04.2004 14:07:40]

#

Kaikkein kannattavinta mielestäni on valita C++. Perustelut:
-Nopea
-Paljon oppaita ja kirjoja myös suomeksi

Ja pelinteko-ohjelmia ei tueta :D

remontti-reiska [22.04.2004 14:56:36]

#

Ja muuten vielä. Se on http://nehe.gamedev.net :D


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta