Mitä kaikkea tarvitsen C++ -opettelemiseen ? en tajua , on olemassa DJGP ,joku kääntäjä ???? ja sit c++ ohjelma ?!?!?! en tajua mitään.
Quick Basic on helppoa kun tarvitaan vain QB.
C++:n opettelemiseen tarvitset, kääntäjän ja tekstieditorin. DJGPP on yksi suosittu kääntäjä, tosin on muitakin vaihtoehtoja (itse käytän DJGPP:tä). Editorina nyt voi käyttää vaikka notepadia, tosin kannattaa hankkia parempi..
Sitten vain opettelemaan. Libertyn kirjassa on hyviä juttuja.
Jos et itse jaksa koodata graffarutiineja niin suuntaa selaimesi osoitteeseen talula.demon.co.uk/allegro josta voit imuroida ilmaisen Allegro-pelinteko kirjaston, joka toimii myös DJGPP:llä.
btw, Quick Basic on "helppo", koska siinä on tekstieditori ja kääntäjä samassa :) Kannattaa myös muistaa että QuickBasic ei ole ainoa BASIC.
Rhide on hyvä DJGPP lisä, joka tekee DJGPP:n QB:n "kaltaiseksi", siis, että voi suoraan ohjelmasta kääntää koodin, ja ajaa sen ja kaikkee muuta debuggausta. Suosittelen TICiä käymään osoitteessa www.delorie.com
Eiku eihän toi ollukkaan TIC... Sekotin, ku luin just äsken yhen toisen viestin, jonka oli TIC kirjoittanut...
MIkä ois paras c++ kääntäjä ?
Alkuun pääsemiseksi ei välttämättä tarvita edes kirjaa. Jonkin aikaa sitten osoitteessa http://cppopas.cjb.net/ oli kohtalaisen kattava ja kätevä C++-opas. Tietääkö kukaan mitä tuolle on tapahtunut? Nykyään osia oppaasta löytyy Googlen välimuistista ja osoitteesta http://www.students.tut.fi/~kuusipal/kiwi/
Paras C++ - kääntäjä taitaa riippua käyttäjästä. Mitä teet ja mihin tarkoitukseen sekä löytyykö rahaa ostaa kaupallisisa kääntäjiä.
Onhan se DevC++ helppo.
Kannattaisi ehkä ensin opetalla kielen perusteet jollain alkeellisella ja yksinkertaisela kääntäjällä (vaikkapa DJGPP tai joku Borlandin ilmaiskääntäjä) ja siirtyä sitten sellaiseen kääntäjään joka tuntuu omiin ohjelmointitarpeisiin sopivalta.
Niin kävi mielessä. Ajattelin et toi DJGPP...
borland C++ builder on hyvä ohjelma
Niin olen kuullut mutta en ole ikinä kokeillut.
Taitaa vastata toiminnaltaan Delphiä. Eli ei mitään oikeaa koodaamista ;)
Mitäh ... oohan se visul basicikin sellanen missä ei paljoo tarvii koodailla
Ainakin itse olen käsittänyt että Borland C++ Builder on 'Delphi C:llä'. Ei tietysti ole huono asia mutta koodi on sitä surullisenkuuluisaa giganticbloatedshittiä.
saako sillä Visualbasic 6.0:n (Viro/mustamäentori edit)mukana tulevalla visual c++ editori-kääntäjä yhdistelmällä mitään aikaan? oon kans alottelemassa c++:aa enkä tajua siitä oikeen mitään.
Visual C++ ei tule Visual Basicin mukana, vaan kummatkin kuuluvat Visual Studio-pakettiin. Tuo viro/mustamäentori edition sisältänee kummankin, vaikka myyjät ilmoittivat (arvaan jälleen) sen sisältävän vain VB:n.
No kuitenkin, VC++:lla saa aikaan paljonkin, tosin aloittelijan silmistä se voi vaikuttaa melko hankalalta. Melkein suosittelisin hankkimaan vaikka DJGPPn. :)
Ei kannata ostaa VC++. Liian hankala(kokemusta on).
Kannattaa mieluummin imuttaa se VC++, kuka tahtoo, mutta on mielestäni vähän huono.
vc++ huono??? Sillähän on tehty moni nykyajan huippupeleistä!
Vilikki taitaa sanoa VC++:aa huonoksi koska ei osaa käyttää ;)
No onhan se hyvä kääntäjä. Mut hankala.
Lopetin sen käytön kun cout-ohjelma ei toimi mutta sain selville että se johtui siitä kun kirjoitin count.
Tai no joo, tuo huono ei ollut se oikea sana. Joko se oli liian hankala, tai sitten se johtui siitä, kun se kumminkin oli imuroitu. Kopioin nimittäin siihen yhden koodinpätkän c++ oppaasta, mutta eipä toiminut. Herjasi, että muuttujaa ei ollut määritelty, vaikka se oli. Koodivirheestä ei ollut kyse, sillä siis kopioin sen suoraan kopioi-käskyllä, ja tarkistin koodin moneen kertaan. Vika oli vc++:n(näin luulisin). Jos joku osaa kertoa, mikä meni vikaan, niin kertokoot. Koodi oli muistaakseni joku tällainen:
#include <iostream.h> void main() { int ika; cout << "Anna ikäsi: "; cin >> ika; cout << endl << "Olet siis " << ika << " vuotta vanha!"; } //koodin loppu...
ehh...
Taisit kääntää tuon windowsille, mutta kun windows sovelluksien pääohjelma on winmain eikä suinkaan main.
Kokeille kääntää koodinpätkäsi komentokehotesovellukseksi, vai mitenkähän se nyt sanottiinkaan virallisesti...
Jos aikoo vc++:lla komentokehotesovelluksia tekemään, kannattaa muistaa, että nämä ovat 32 bittisiä, eivätkä suinkaan 16 bittisiä, niin kuin oikeat dos sovellukset.
Käänsin kyllä ihan dossille.
Kokeile näin
#include <iostream.h>
int main()
{
int ika;
cout << "Anna ikäsi: ";
cin >> ika;
cout << "\nOlet siis " << ika << " vuotta vanha!";
}
No sitten sinulla on todellinen ongelma nimittäin VC++lla ei (afaik) pysty kääntämään "dossille".
Konsoliohjelmana tuon pitäisi kyllä kääntyä ihan noiden endl:ienkin kanssa.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.