Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C++: Aloittelemassa...

Sivun loppuun

maalari [04.04.2004 10:44:43]

#

Olen vasta aloittelemassa koodausta c kielellä ja ajattelin tehdä jonku yksinkertaisen autopelin. Voisko joku antaa vähä vinkkejä...

hunajavohveli [04.04.2004 10:48:53]

#

Opettele ensin perusteet. Lue vaikka Ohjelmointiputkan C-kielen oppaita ja sitten kun osaat perusteet, voit ruveta yhdistelemään niitä peliksi. Toisaalta C-kielessä ei valitettavasti ole valmiita käskyjä grafiikan piirtämiseen, joten tässä on otettava avuksi vaikka Allegro-niminen kirjasto, tai jos taitoa riittää, niin OpenGL, SDL tai DirectX.

thefox [05.04.2004 15:44:21]

#

SDL:llä ja Allegrolla ei niinkään ole hirveästi eroa, Allegro vain tarjoaa todella laajan valikoiman funktioita nimenomaan pelintekoa silmälläpitäen. OpenGL:n ja DirectX:n kanssa joutuukin sitten säätämään hieman enemmän.

Mutta tosiaan, jos vasta aloittelet, älä ihmeessä edes yritä tehdä autopeliä. Väännä niitä tekstiseikkailuja vielä jonkun aikaa :-)

maalari [05.04.2004 18:21:16]

#

Siis olen nyt lukenut ohjelmointiputkan c oppaat. Oisko mahdollista imuroida allergo kirjastoa netistä. Niin ja vielä et kyl mä oon noita ohjelmointiputkan koodivinkkejä katellu ja jopa älynny niitä jote kute, mut kyl mä ekaks koitan kyllä jotai helpompaa, mut siis sitä ralli peliä mä ajattelin pitkä aikaisemmaksi projektiksi. Ja muute oon kyllä koodaillu ms-dos komentojonolla autopelin jos on 5 autoo ja 12 rataa.

remontti-reiska [05.04.2004 18:34:52]

#

fawkz varmasti tarkoitti sitä, että jos olet aloittelemassa C/C++, niin väännä niitä tekstiseikkailuja kyseisellä kielellä ihan ensiksi.

Puhveli [05.04.2004 18:39:28]

#

maalari muuten, se rallipeli on yhdyssana
t: kielipoliisi

jv_windy [05.04.2004 18:51:45]

#

maalari kirjoitti:

Ja muute oon kyllä koodaillu ms-dos komentojonolla autopelin jos on 5 autoo ja 12 rataa.

Näytäpä muillekin.

hunajavohveli [05.04.2004 22:13:17]

#

Siis .bat:lla vai? Yritin itsekin kerran, mutta kuinka ollakaan XP:n (josta kunnon DOS on Microsoftin neronleimauksesta poistettu) MS-DOS kehoite ei oikein tukenut edes CHOICE-komentoa.

sooda [06.04.2004 12:19:00]

#

hunajavohveli kirjoitti:

(josta kunnon DOS on Microsoftin neronleimauksesta poistettu)

Neronleimaus on se että dos kutosessa, mikä on muissa wintoosissa, on liikaa tietoturvareikiä xp:tä varten :D
nämä reiät ovat tyyliin johonkin porttiin kirjoittaminen/lukeminen ym, katso qb:n jelpistä mitkä ei toimi protected moodissa niin kelaat. nt-järjestelmissä oli kai joku dossi vitonen...
edit: en kyllä itekään tykkää yhtään tästä neronleimauksesta mutta ei voi mitään. xp:hen saa kyllä kai jotenkin asennettua dos6:n, mutta se vaatii taitoa :P, yks kaveri on onnistunut siinä jotenki.

thefox [06.04.2004 12:28:47]

#

Ei siihen tarvita mitään neronleimauksia, fakta vaan on se että tuollaista jäännettä ei tule kantaa käyttöjärjestelmän painona jos vakautta halutaan. XP:n (ja 2K:n) BAT-komentojonoissa voidaan muuten käyttää komentoja paljon monipuolisemmin kuin esim 98:ssa. Katso esim. IF:n tai FOR:n helppi komennolla "if /?" tai "for /?". Kaikki komennot saat näkyviin komennolla "help".

CHOICEn korvikkeesta minulla ei ole tietoa.

maalari [06.04.2004 14:16:23]

#

Niin mä toteutin sen rallipelin useilla kymmenillä kehoitteilla, joita yhdisti call komento

hunajavohveli [06.04.2004 14:44:59]

#

No tuo justiin ikävintä onkin, kun QB:llä ei saa tehtyä I/O-porteille omaa säätöä. Pitää kai kokeilla C:llä, tai Assemblyllä. Sitä ei kai rajoita yhtään mikään.

remontti-reiska [06.04.2004 15:46:46]

#

Ja taas erittäin offtopiciksi meni :). Voitaisiinko pysyä aiheessa? Joo, olisihan se mukava nähdä jotakin screenshotteja tai muita vastaavia maalarin rallipelistä. Allegron asennukseen löytyy täysi opas http://suomipelit.com/ sivulta. Sieltä löytyy osoitteesta joista ladata djgpp:lle ja VC++:lle. Katso sieltä niin pääset myös alkuun ohjelmoidessasi Allegron kanssa. Suomipelitin sivuilta löytyy myös SDL:llän opiskeluun tarjoitettu opas, DirectX opas ja sitten NeHen sivuilta löytyy opasta OpenGl:lle, kun siihen asti pääset.

maalari [06.04.2004 17:41:45]

#

Kiitti remontti-reiska. Kyl mä laitan omille sivuilleni kuvia pelistäni kunhan saan sivut valmiiks. Nii ja pelin nimi on muute Auto Sport.

hunajavohveli [07.04.2004 20:52:42]

#

Ehkä tuo "Suomipelitin" olisi järkevämpi taivuttaa "Suomipelien" niin kuin kuuluukin. No huhhuh... lievä offtopic :)
Ehkä voisin lieventää sitä antamalla ainakin tuon NeHen osoitteen:
http://nehe.gamedev.net

thefox [08.04.2004 11:05:41]

#

hunajavohveli kirjoitti:

Ehkä tuo "Suomipelitin" olisi järkevämpi taivuttaa "Suomipelien" niin kuin kuuluukin. No huhhuh... lievä offtopic :)

Pistetäänpä vielä yksi offtopikki eli taas minun mielestäni "Suomipelitin" on ihan hyvin taivutettu, eikös esimerkiksi Pelit-lehtikin taivuta itsensä juuri noin? ("Pelitin sivuilta löytyy sitä ja tätä"). Kaikista järkevintä olisi ehkä käyttää jälkiliitettä tyyliin "Suomipelit-sivuston" tms.

remontti-reiska [08.04.2004 12:47:43]

#

"Lievä" offtopic. Mutta ehkä kaikkein oikeimmin olisi taivuttaa "Suomipelit:n".

hunajavohveli [08.04.2004 14:36:40]

#

Ajattelee vain, että jos genetiivimuoto on "Suomipelitin" niin nominatiivi olisi silloin "Suomipelitti"
Niin ja alkuperäiseen aiheeseen liittyen: Kiinnostaisiko ketään ostaa käytetty traktori...? :-)

maalari [08.04.2004 16:49:29]

#

Hei haloo hunajavohveli olet pienempi nulkunpissia anteeksi korjaan pilkunnussia ei mua häritse yhtään jos joku kirjottaa pikkase väärin. Nii ja kannattaa mennä muualle jakelee noita vähemmä järkeviä juttujas. terveisiä sinulle hunaja tohveli

remontti-reiska [08.04.2004 17:06:11]

#

Hunajavohveli: Miten käytetty traktori liittyy alkuperäiseen aiheeseen? Onko aina kirjoitettava oikein? Jos ei ole muuta sanottavaa kuin korjailla toisten pieniä virheitä, niin voi olla jättämättä viestiä ketjuun. Maalari, millonkas niitä screenshotteja alkaisi näkymään?

T.M. [08.04.2004 17:28:00]

#

remontti-reiska kirjoitti:

"Lievä" offtopic. Mutta ehkä kaikkein oikeimmin olisi taivuttaa "Suomipelit:n".

<- pieni ristiriita? ->

Hunajavohveli: Miten käytetty traktori liittyy alkuperäiseen aiheeseen? Onko aina kirjoitettava oikein? Jos ei ole muuta sanottavaa kuin korjailla toisten pieniä virheitä, niin voi olla jättämättä viestiä ketjuun. Maalari, millonkas niitä screenshotteja alkaisi näkymään?

hunajavohveli [08.04.2004 18:01:01]

#

Hunajavohveli: Miten käytetty traktori liittyy alkuperäiseen aiheeseen?

Ei mitenkään. Ellet sattunut huomaamaan, perässä oli hymiö, jolla pyrin sanomaan, etten todellakaan ole tosissani, vaan pyrin kuvastamaan, että offtopiciksi tosiaan menee. (taitaa olla hieman liian mutkikasta ymmärtää) Sori vaan aivan helkutisti, jos rupesin ns. "pilkunnussijaksi". Yrittäkää nyt ottaa huumorin kannalta. En olisi vaivautunut edes huomauttamaan, ellei sama taivutusmuoto olisi tullut vastaan jo montaa kertaa. Olisin jättänyt koko jutun yhteen ainoaan viestiin, jossa oli sentään NeHen osoite eikä pelkkää turhaa selostusta, mutta en tosiaankaan kuvitellut, että heti pari ihmistä jatkaa ohi mennen mainitsemaani asiaa ja alkaa paisutella sitä isomman luokan ongelmaksi.
P.S Maalari, yritin vain auttaa ja tarkemmin sanoen autoinkin, kunnes rupesitte valittamaan sivuseikasta.

remontti-reiska [08.04.2004 18:19:24]

#

Olen myös pahoillani pienestä pilkunviilauksestani ja myös tästä:

lainaus:

<- pieni ristiriita? ->

T.M: Jos ei ole muuta sanottavaa kuin korjailla toisten pieniä virheitä, niin voi olla jättämättä viestiä ketjuun. Eikös tuossakin ole pientä ristiriitaisuuden poikasta ;). Korjailit minun viestiäni ja minä sinun ja oli pakko sinullekkin valittaa tuosta, eli nyt olemme sujut :), mutta tämä aihe menee jo todella pahaksi offtopiciksi, siksi annan ohjeen. Jos haluaa melko helpon pelikirjaston C++:lle, niin suosittelen Allegroa, SDL:ää taas suosittelen näppäintenluku, kuvien näyttö jne. kirjastoksi, sillä siinä ei tule mukana kunnon grafiikkakirjastoa. DirectX on ehkä monipuolisin pelikirjasto. Siinä on mukana 2D:hen tekoon tarkoitettu kirjasto, 3D:hen tarkoitettu kirjasto, äänien tekoon tarkoitettu kirjasto jne. OpenGL on sitten ehkä paras kirjasto 3D:n piirtoon. Itse käytän SDL:ää ja olen todennut sen hyväksi kirjastoksi.

peki [11.04.2004 20:42:43]

#

Minunkin mielestäni SDL/DirectX on noista paras. SDL laajennettavuutensa ansiosta ja DirectX nopeutensa.
Yhdessä asiassa olen erimieltä: Mielestäni Direct3D on paljon OpenGL:ää parempi, jollei halua tehdä laitteistoriippumattomia ohjelmia.

maalari [12.04.2004 13:50:32]

#

Tosta Auto Sportin 2 versiosta aattelin tehä sellasen ylhäältä kuvatun rallipelin. Nii ja kaikenlaisia ehdotuksia otetaan vastaan sähköpostiosoitteessa maalilinja@jippii.fi

Heipä hei T.M.
Hyvässä lykyssä 20.4.04 alkaa näkyä kuvat netissä, kun saan uuden koneen ku vanha otti ja simahti.

Ja vielä sellane asia et mä kyllä ilmotan sivut mistä noi Auto Sportin kuvat ja muut tiedot löytyy ja kyl mä sinne laitan demon zippinkin.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta