Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: ATK-tunnit

Sivun loppuun

Latska [31.03.2004 20:30:31]

#

Yksi suhteellisen turha aihe.

No on se nyt vaan erikoista kun ei täällä Paltamossa (kotikuntani) Löydy paljookaan semmosia, joita edes vähän kiinostasi tietotekniikan opiskelu. Joko ne osaavat kaiken mahdollisen tai ne vain eivät tahdo leimautua nörteiksi.

Niin... Kuten nimimerkistä huomaatte piti taas tehdä vaikeat valinnat mitä opiskella ylemmillä luokilla. Valitsin ehdottomasti tietotekniikan, mutta se ei toteutunut, koska on liian vähän valitsijoita.

Ei auta muu kuin tulla tänne putkaan harrastamaan itseopiskelua päivittäin. On tämä sentään parempi kuin joku nuhruinen tiesikkaluokka.

peki [31.03.2004 20:34:29]

#

Itse en edes valinnut ATK:ta. Meillä kun niillä ei kuvauksen ja kavereiden kommenttien mukaan opeteta mitään mielenkiintoista.

Esimerkiksi: Tee taulukko exelillä tai kirjoita QBasicilla ohjelma, joka laskee yhteen 1+1 ja printtaa näytölle. Huoh! =( Alkeita.

Mieluummin harrastan itseopiskelua täällä putkassa, kun kuolen tylsyyteen ATK -tunneilla. ;)
(Mikä motto!)

hunajavohveli [31.03.2004 20:45:23]

#

Onhan siellä tosiaan turha luuhata (ellei sitten ihan vain keventääkseen koulupäivää) kun kerran osaa 10 kertaa enemmän kuin opettaja. :-)

peki [31.03.2004 20:57:50]

#

Näitä ATK:hon ja matikkaan/fysikkaan pohjautuivia viestejä tulee aika paljon.
Ehkä Laaksonen voisi perustaa niille oman osion("Matematiikka ja ATK"). Yleinen keskustelu voisi siten jäädä elokuvien, musiikin ja pelien tasolle...

hunajavohveli [31.03.2004 21:12:06]

#

Jotain tuon suuntaista kävi kerran mielessä, mutta en viitsinyt aloittaa siitä mitään keskustelua.
Mieten juuri myös, voisiko erikseen erotella sellaiset ohjelmointi/ATK-asiat omaan keskusteluun, jotka eivät sovi eri kielien alueisiin ja sitten lisäksi varsinainen yleinen keskustelu, jossa saisi pälättää vaikka kampiakselin tukilaakereista.

AwwRiiite [01.04.2004 07:15:01]

#

Ilmeisesti Latska90 olet vuonna -90 syntynyt... Tai no yläasteella kuitenkin? Itsekään en yläasteella ottanut mitään muuta tietokoneisiin liittyvään kurssia kuin kotisivukurssin ja nyt löytyy jo lukion päästötodistuksesta 10 ohjelmoinnista ja kotisivukurssista sekä pääsy Turun yliopiston tietojenkäsittelytieteen linjalle on uskomattoman lähellä... =) Kiitos muutaman kurssin, jotka suoritin avoimen yliopiston kautta.

Sitä vaan ajoin takaa, että kyllähän sitä ehtii, etenkin, jos omalla kunnallasi ei ole lukiota ja lukioon aiot mennä, niin pakkohan sun on silloin siirtyä johonkin isompaan kaupunkiin opiskelemaan, ja siellä sitten taas mitä luultavimmin opetetaan myös atk:hon liittyviä aineita...

Heikki [01.04.2004 07:31:26]

#

Olen tässä tietotekniikkaa opiskellut kaksi vuotta valinnaisaineena (8 ja 9 -luokat). Täytyy sanoa että ainoa asia mitä on oppinut, on pari pikkukikkaa Wordiin.

"Ohjelmointiakin" meillä oli: tehitiin ½v kotisivuja käyttäen pelkkää hötömölöä. :D

Ensi vuonna lukioon... ATK-kursseja siellä ei pahemmin näytä olevan, mutta laadullisesti näyttävät paremmilta kuin tämä yläasteen (kurssit: multimedia (perusteet (=office), kotsivut, käytetään muutakin kuin hötmölöä, ohjelmoinnin alkeet, joku projektityö ja ohjelmoinnin jatkokurssi).

Antti Laaksonen [01.04.2004 16:28:16]

#

Peruskoulun ja lukion ATK-opetuksesta tuskin monikaan ohjelmointia harrastava hyötyy. Korkeatasoista opetusta ei myöskään voi oikein odottaa saavansa vielä tässä vaiheessa. Kannattaakin jättää moiset kurssit valitsematta ja tulla esim. tänne Ohjelmointiputkaan opiskelemaan. ;)

Takavuosina MikroBitti-lehti muuten järjesti kesäisin nuorille ohjelmointikursseja. Harmi, ettei tällaista nykyään ole. Jostain syystä ohjelmoinnin harrastus tuntuu olevan laskussa (ainakin omien havaintojeni perusteella).

peki kirjoitti:

Ehkä Laaksonen voisi perustaa niille oman osion("Matematiikka ja ATK").

Tämä on hyvä idea. Uuden alueen perustamisen kynnys on kyllä aika korkealla, mutta mietin asiaa.

Bill Keltanen [01.04.2004 16:30:58]

#

Mää kattelen kirjoista ku meillä ATK-tunneilla on jotai sähköpostin lähetystä ja nettisivujen tekoa Composerilla hyih

Meitsi [01.04.2004 16:35:13]

#

[offtopic]
Kun tuli puheeksi nuo uudet alueet niin koodivinkkeihinhän voisi lisätä matikka-alueen jonne kaikki voisivat laittaa kaikenmaailman systeemejä joilla voi laskea joitakin asioita, joita esim. pelien ohjelmoinnissa tarvitaan.
[/offtopic]
PS: tyylikkäät tagit! :p

sooda [01.04.2004 16:43:07]

#

Heh täältä löytäisi varmaa kyllä haulla "kehuja" mun atk maikasta se on ihan hyvä tyyppi muttei osaa vb:tä enempää kuin sen verran että saa shapen timerillä liikkumaan :D joten meidän atk tunnit on sellaisia että mä soodaan ja loput pelaa jotain :D mutta on se ihan rentoa meininkiä sekin :D

makeuu [01.04.2004 16:50:36]

#

Kyllähän se atk kiinnoistaisi yläasteella, mutta ei jaksa jotaki kymmensormi syssää mennä sinne harjottelee ku osaa nopeemminki kirjottaa :) en välttämättä valitse atk:ta koska osaan jo tarpeeksi hyvin, ehkä joku metsästystaito vois olla, muttaku on jo mettästyskortti :)

hunajavohveli [01.04.2004 17:49:58]

#

Mikäli tällainen uusi alue tulee, niin ehkäpä vanhan "Yleisen keskustelun" voisi jättää niin, että sitäkin voisi joskus lukea, mutta kaikki tästä lähtien tulevat uudet viestit lajiteltaisiin erikseen "Matematiikka/Ohjelmointi/ATK" ja uusi "Yleinen keskustelu" ja tämä vanha "Yleinen keskustelu" poistettaisiin varsinaisesta listasta, mutta lisättäisiin jonnekin, että sitä voisi kuitenkin joskus lukea.
Tai sitten voisi tehdä niin, että yksinkertaista luotaisiin vain tuo uusi alue, niin että Yleinen keskustelu saisi jäädä, mutta sinne ei enää lähetettäisi mitään ATK:n tai matematiikkaan liittyvää.

Latska [01.04.2004 20:40:16]

#

Vilkasin äsken taas kurssin sisältöjä ja hups! Tajusin, että mitä hyötyä sen opiskelusta olisi. Tässä hiukan sisältöä:

Windows -käyttöjärjestelmän perusteet
Q- ja visual basicin alkeet
...

Onko tuossa opettelemista?

Turambar [02.04.2004 13:32:23]

#

Itselläni oli ysillä mukava atk-opettaja, en tehnyt mitään töitä, surffailin ja latasin kaikkea mahdollista koulun nopeilla yhteyksillä, itselläni kun oli tuolloin vielä modeemi. Kun tavaraa oli tullut 700 Mt, ni cd-rw vaan kouluun mukaan. Pari linuxiakin latasin, kun menin kysymään, että voisiko nämä polttaa, niin opettaja tokaisi "totta kai, kunhan poltan ne itselleni ensin". :D

Tunnit menivät myös osaksi tumpeloiden avustamiseen (niitä oli varmaan 7/8), opettajan kanssa puhuin myös paljon tekniikasta.

Gwaur [02.04.2004 14:09:27]

#

Minä aina joudun istumaan kahden tytön vierellä atk-tunneilla, se on ärsyttävää! :D lukekaapa vaikka: http://mbnet.fi/paauli/hohhoijaa.txt

Mutta opettaja on kerrassaan mahti! Se keksii hassuja nimiä esimerkkitaulukoihin tyyliin Sami Putki, Simo Putki, Kauko Putki, Simo Siili, Miinta Kenttä, Ari Klemm jne... ei helv. :D ja kerran oli sellanen excel-tehtävä monisteessa jotenkin tälleen "7. teekaa­vi­o­jos­sa­lu­kee­kuin­ka­la­pi­oi­den­myyn­ti­su­juu­Kotkassa" että juu, hassu ope, ja noi äsken mainitut tytöt ei sitten millään tajua etät miks repeilen itsekseni... :P

hunajavohveli [02.04.2004 14:35:54]

#

No on joillain kyllä kestämistä. :D Itse en millään jaksanut valita ATK:ta, kun ei pahemmin hyöydytä. Olishan sinne tosin jotain omaa voinu mennä vääntämään...

Meitsi [02.04.2004 16:24:33]

#

Hah! Meillä on kerran ollu koulussa atktunti ja se oli joskus nelosella kun käytettiin publisheria

Juuso [02.04.2004 18:57:17]

#

Gwaur kirjoitti:

Minä aina joudun istumaan kahden tytön vierellä atk-tunneilla, se on ärsyttävää! :D

Ei tuo voi nyt haitata:) Eikös se ole pelkkää plussaa jos vieressä on muijia;) Itse pitäisin ainakin...
edit: voi päästä pätemään:)

Gwaur [02.04.2004 22:45:36]

#

Juuso kirjoitti:

Eikös se ole pelkkää plussaa jos vieressä on muijia;) Itse pitäisin ainakin...

No etkai sää tykkäis kovin paljoa jos parin sekunnin välein tulee kahden tunnin ajan vaan jotain tyyliin "hei miten pälälälälällääl ku tein päläläl nii sit tää pälällälä vaik sen pitäis päläläläläl nii miten sen sais korjattuu?" varsinkin kun me käytetään microsoftin ohjelmia atk-tunneilla :( niistähän minä en tykkää joten en vaivaudu niitä opettelemaan eikä sit oo kivaa enää

T.M. [02.04.2004 23:00:47]

#

Niinpä :)
ATK-tunneista sen verran että niillä ei tuu muuta tehtyä kuin pelattua mitä-pelejä-nyt-netistä-löytää.

sooda [02.04.2004 23:02:12]

#

mä vaan soodaan atk tunneilla. Parasta mitä voi tehdä. Ei kantsi pelata.

T.M. [02.04.2004 23:55:01]

#

Entä jos ei halua nörtin mainetta?
Kukapa haluaisi...

Blaze [03.04.2004 00:44:24]

#

ATK tunnit oli ihan jees silloin, kun itellä oli modeemi, Ei niillä nykyään mitään tekis. :)

sooda [03.04.2004 14:55:12]

#

Mulla ei ole nörtin mainetta mä olen 5up4h1r73hh4x0rl337c0d4r ;P

Latska [03.04.2004 20:37:01]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

Korkeatasoista opetusta ei myöskään voi oikein odottaa saavansa vielä tässä vaiheessa. Kannattaakin jättää moiset kurssit valitsematta ja tulla esim. tänne Ohjelmointiputkaan opiskelemaan. ;)

Täsmälleen samaa mieltä ottaen huomioon mitä olen viimeksi kirjoittanut.

Sitäpaitsi omaan nörtin maineen ilman aateekootakin.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta