Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Normaali suoralle?

peki [29.03.2004 20:57:57]

#

Sqwiik auttoi minua erään kimpoamiskaavan suhteen.
Nyt minulla on samaan aiheeseen liittyvä uusi ongelma.
Tiedossa on jana, jonka päätepisteet tiedetään. Sen yhtälö(muotoa ax + by + c = 0) tunnetaan myös.
Kuinka voisin määritellä tälle yhtälölle tai janalle yksikkö normaali vektorin(vektorin, jonka pituus on yksi)?

Selittäminen ilman kuvaa on hieman hankalaa.

P.S Minä kyselen varmaan hieman liikaa? :)

ezuli [29.03.2004 21:28:04]

#

SLander kirjoitti:

Katoppa vaikka maol:sta :D

Yläasteella ei pahemmin maolia käytetä.

hunajavohveli [29.03.2004 22:22:34]

#

Jaa normaali suoralle? No eikö sen saisi jotenkin näin:

Jos yhtälö on vaikka:
y = 5x

niin normaali olisi:
y = -1/5x

eli:
y = -0.2x

Älkää vaan kysykö mistä tuo idea päähän pälkähti. Keksin vaan ja saattoi mennä päin mäntyä. :P

sqwiik [29.03.2004 22:36:39]

#

Koska olet jo saanut sen janan muotoon ax + by + c, niin siitähän saat suoraan kulmakertoimen joka on -a/b {Ratkaistu muoto on siis y = -(a/b)x - (c/b)}
Normaalin kulmakerroin taas on sen vastaluku, eli b/a.
Yksinkertaista yhtälöillä leikkimistä :)

EDIT: Ja jotta tämän janan pituus olisi 1, niin janan pituus on silloin ratkaistava myös yhtälöstä, mutta tällöin on käytettävä neliöjuurta. Jos välttämättä haluat tietää, mistä seuraava kaava tulee, niin ilmoita:
X-suuntainen liike: xm = SQRT(1/(1 + (b/a)²))
Y-suuntainen liike: ym = -(a/b)*xm
Eli siinä ovat x- ja y-summien muutokset.

peki [30.03.2004 14:42:32]

#

Kiitti vielä kerran Sqwiik! Sitä mistä tuo kaava tulee, ei tarvitse kertoa. En sitä varmaan kuitenkaan ymmärtäisi(8. luokalla kun olen).
Kunhan olen tämän saanut koodattu vb:lle lähetän tämän koodivinkkinä putkaan, jotta kaikki voivat siitä hyötyä.
Ongelmahan on että kuinka piste kimpoaa janasta, kun tiedetään janan alku- ja päätepiste. Tiedossa on myös luonnollisesti pisteen koordinaatit ja lisäys koordinaatit.

Edit: Sqwiik: on se sulle varmaan yksinkertaista :)

hunajavohveli [30.03.2004 16:45:15]

#

Ai kuinka piste kimpoaa janasta? No sen saisi niinkin, että laskeen kulman, mihin jana osoittaa, ja kulmastahan saa helposti normaalin lisäämällä 90 astetta. Ja sitten laskee kulman, jossa piste tulee janaan.

peki [30.03.2004 21:38:14]

#

Voi! Toi kuulostaa niin yksinkertaselta.
Tosta nomaalista pääsisi eteenpäin kun pistekertoisi normaali -vektorin ja pisteen tulovektorin(saisi niiden välisen kulman kosinin) ja sitten vähän "leikkisi yhtälöillä" ja saisi toiselle puolelle saman vektorin peilattuna... ...vaan se "yhtälöillä leikkiminen" ei vaan ihan oo mun juttu -- ainakaan vielä.

Edit: Taidan silti pitäytyä tuossa vanhassa sydeemissäni, sillä olen normaalin ja janan yhtälön siihen jo koodannut.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta