Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: 3d opas

Sivun loppuun

remontti-reiska [26.03.2004 23:18:59]

#

Eli siis. Haluan nyt tietää mikä näistä on paras. Voitte itsekkin ehdottaa hyvää tapaa tehdä, mutta itse olen miettinyt näitä.

a) Kun postilaatikkoa lähdetään pyörittämään, niin koodi katsoo taulukossa olevien kordinaattien luvut ja, jos ne ovat oikeat, niin kordinaatteja muutetaan ja piirretään postilaatikko uudestaan.

b) Kun postilaatikkoa lähdetään pyörittämään, niin katsotaan taulukossa olevat kordinaatit ja plussataan ja miinustetaan kordiinaateja siihen asti kun ne ovat oikeat ja piirretään postilaatikko uudestaan.

Omat ehdotuksen ovat tervetulleita, mutta ne eivät saa olla mihinkään kirjastoon suuntautuvia.

peki [27.03.2004 08:57:22]

#

Voisitko hieman täsmentää ongelmaa?
En ihan ymmärtänyt, mikä nyt ei ole ihme minut huomioon ottaen. =)

hunajavohveli [27.03.2004 11:50:45]

#

Ei tuosta nyt oikein ottanut selkoa. En suosittele mitään plussaamista tai miinustamista, vaan eikö kordinaatit pysy koko ajan samoina, ja piirtopaikkaan vaikuttaa ainoastaan kameran liikuttelu?

remontti-reiska [27.03.2004 12:57:06]

#

Ei ole ongelmaa. On vaan niin paljon ideoita, ettei pysty niistä valitsemaan :). No teen tuolla a) tavalla.

firebug [27.03.2004 13:02:14]

#

Niinkuin muutkin tuossa sanoivat, voisit vähän enemmän selventää mitä olet tekemässä niin saattaisi jopa syntyä jotain ideoitakin.

remontti-reiska [27.03.2004 13:06:41]

#

taisin saada jo hyvästä ideasta kiinni. Kiitos vastauksista. Voin vielä lähetellä tähän ketjuun, jos ilmenee vielä vaikeuksia valita :).

rndprogy [27.03.2004 13:21:53]

#

firebug kirjoitti:

Niinkuin muutkin tuossa sanoivat, voisit vähän enemmän selventää mitä olet tekemässä niin saattaisi jopa syntyä jotain ideoitakin.

Eikös reiska tee sitä 3d opasta

pieslice [27.03.2004 20:06:25]

#

3d:ssä perusideana on se, että objektin kärkipisteet kerrotaan 4*4 matriisilla, joka muodostetaan kertomalla yksikkömatriisi, rotaatio-, skaalaus- ja translaatiomatriisit keskenään.
kannattaa katsoa jostain joku tutoriaali, googlella löytyy.

sooda [27.03.2004 20:17:40]

#

hee kiva kun jotkut osaa, tuo pieslicen teksti ainaki on mulle täyttä hepreaa :P

remontti-reiska [27.03.2004 20:25:08]

#

Voihan sen perusidea tuo olla, mutta perusideat ovat tarkoitettu rikottaviksi ;). Eli saa nyt nähdä minkälainen tuosta oppaasta tulee.

hunajavohveli [28.03.2004 19:35:01]

#

Mitä merkitystä noilla matriiseilla ja laskentakaavoilla on, jos Direct3D kerran suorittaa laskennan automaattisesti?

jcd3nton [29.03.2004 07:36:13]

#

Ei mitään, jos sen tekee DirectX:llä. DirectX ohjelmissa ainut mitä tarvitsee laskee on kameran koordinaatit, jos siis vaikka tekee FPS pelin jossa hiirellä ohjataan kameraa. Mutta kameraahan ei ole pakko pyörittää, jolloi ei tarvitse itse laskea mitään :). JA jos haluaa pyörittää kaikkea piirrettävää ilman että joutuu laskemaan mitään niin ei tarvitse muutakuin asettaa uudet luvut WorldMatrixille.

Tästä aiheesta tuli mieleen, tiedättekö mitään hyvää opasta jossa on ohjeita / muuta tietoa miten lasketaan 3D koordinaatit näytölle. Osaan kyllä DirectX:ää, mutta olisi kiva vääntä oma engine...

rndprogy [29.03.2004 07:49:00]

#

http://www.suomipelit.com/nayta_artikkeli.php?sivu=5&id=22
Tällä sivulla on ainakin jotain tietoa asiasta.

thefox [29.03.2004 11:07:40]

#

Tottakai matriisit ja kaavat on hyvä hallita jos meinaa olla perillä tekemisistään. Mikään ei tietysti estä käyttämästä D3DX:n valmiita matriisi-funktioita mutta kyllä logiikka niiden takana olisi hyvä tajuta.

Kyllähän esim. 2D:tä voi koodata ymmärtämättä mitä mikäkin funktio oikeasti tekee mutta mm. optimoinnissa sen tietäminen helpottaa kummasti. Samaa voisi sanoa vaikkapa C-ohjelmoinnista -- ei ole mikään pakko tietää minkälaista x86-assemblyä kääntäjä suoltaa, mutta mm. optimoinnissa se auttaa erittäin paljon.

Remontti-reiskan alkuperäinen kysymyksenasettelu oli mitä sekavin. Ehkä se 3D-oppaan kirjoittaminen olisi parempi jättää hieman myöhemmäksi. Innolla kuitenkin odotan millaista tekstiä saat aikaan :-)

hunajavohveli [29.03.2004 20:46:24]

#

jcd3nton kirjoitti:

Ei mitään, jos sen tekee DirectX:llä. DirectX ohjelmissa ainut mitä tarvitsee laskee on kameran koordinaatit, jos siis vaikka tekee FPS pelin jossa hiirellä ohjataan kameraa. Mutta kameraahan ei ole pakko pyörittää, jolloi ei tarvitse itse laskea mitään :). JA jos haluaa pyörittää kaikkea piirrettävää ilman että joutuu laskemaan mitään niin ei tarvitse muutakuin asettaa uudet luvut WorldMatrixille.

Tästä aiheesta tuli mieleen, tiedättekö mitään hyvää opasta jossa on ohjeita / muuta tietoa miten lasketaan 3D koordinaatit näytölle. Osaan kyllä DirectX:ää, mutta olisi kiva vääntä oma engine...

No sitähän minäkin, että jos DirectX laskee ei tartte antaa ku 3D-koordinaatit ja DirectDraw piirtää... onko toi WorldMatrix joku sellanen, mikä pyörittää koko maailmaa, johon sitten suhteutetaan kappaleet?
Itse en osaa paljon DirectX:stä sanoa mitään, mutta oman enginen väännöstä löytyy kokemusta (joka ikävä kyllä tuli suoraan omasta päästä), eli jos jostain kumman syystä kiinnostaa...
The Linkku3D-moottori!
https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/24223-qb-the-linkku3d-moottori
Ja kuten ehkä kommenteistani luit, siihen en ole käyttänyt virallisia kaavoja, vaan oman pääni tuotteita (enkä tiedän kumman pään, jos vielä jaksaisin Linkkuani haukkua), mutta toimii yhtä kaikki, että jotain tietoa minultakin löytyy.

Edit: Yhdyn fawkziin tuossa, että kannattaisi ymmärtää valmiiden kirjastojen toiminnasta jotain, ennen kuin rupeaa niillä vääntämään. Että sikäli kannattaisi yrittää itse väsätä jotain enginettä, niin oppisi jotain perusteita. Mutta minäkin haluaisin oman engineni jälkeen innolla tietoa valmiista grafiikasta, vaikka minusta onkin hienompaa, että tajuaa itse ja tekee itse, kuin käyttää valmista, joka oikaisee ja helpottaa kaiken.

rndprogy [29.03.2004 21:01:33]

#

Aloitin OpenGL:län opettelun ja siinä tarvii antaa vain kolmedee koordinaatit sekä siinä voi määrätä kameran paikan.(teen muuten opettelun lomassa 3d luolaräiskintää) :)

mamaze [29.03.2004 21:13:09]

#

tuota, muuten, onko kellään minkäänmoista ideaa siihen, kuinka textuureja käytetään? vaikkapa ihan valmiiseen rautalankamalliin?

rndprogy [29.03.2004 21:22:42]

#

Tekstuurien käyttö on aika pitkä koodi tai ainakin OpenGL:le. Mikset katso nehen oppaista.

hunajavohveli [29.03.2004 22:18:01]

#

Mistä noista OpenGL- ja DirectX-kirjaistoista saa tietoa?

pieslice [30.03.2004 11:22:01]

#

mamaze kirjoitti:

tuota, muuten, onko kellään minkäänmoista ideaa siihen, kuinka textuureja käytetään? vaikkapa ihan valmiiseen rautalankamalliin?

Siinäpä se.
Teksturointia varten objektille pitää antaa "texture-map" eli tekstuurikuvaus, joka assignoi tekstuurien "numerot" eli OpenGL:n tekstuuri-ID-numerot polygoneille ja niiden U/V koordinaatit vertekseille.

remontti-reiska [05.04.2004 18:30:58]

#

Hmm. Ikävä kyllä tämä opas voi viivästyä paljonkin. Aika ei riitä tuon oppaan tekemiselle, sillä on muitakin suurempia projekteja, jotka ovat myös kiireisempiä. Tarkoitan nyt periaatteessa vain Ruin baradia, mutta minä olen osallisena myös toisessa suuremmassa projektissa ja nämä kaksi projektia ovat kiireisiä, eli ne täytyy tehdä ensin. Pienemmässä ei kestä enää kauaakaan ennenkuin se on valmis, mutta RB:n ensimmäinen versio tulee viimeistään vasta elokuussa, eli työtaakka helpottaa kesään mennessä, jolloin on muutenkin erinomaisesti aikaa työstää tuo oppaan suunnitelma näkyvään muotoon.

Tässä nyt ovat jotkut hehkuttaneet DirectX:stä ja OpenGl:stä, niin sanonpahan vain etten tee tätä niillä ja VB on kielenä ei C/C++. Oppaasta tuskin tulee odottamisen arvoista, mutta yritän hioa sen ulkoasun jonkinlaiseen muotoon ja esimerkkikoodit pitäisi tulla keskiverto nopeiksi(huonon ja hyvän välillä). Tähän siis käytän pelkkiä Visual Basicin omia grafiikkafunktiota ja keskiverto nopeus tarkoittaa keskiverto nopeutta mitä niillä funktiolla saa aikaan eikä yleisesti nopeutta(nopeus olisi huono, jos sen ottaisi yleisesti). Tämä opas kyllä tulee, mutta siinä kestää kauan ja sitä tuskin kannattaa odottaa.

hunajavohveli [05.04.2004 22:03:24]

#

Käytätkö yleensäkään mitään kirjastoa, vai koodatko kaiken alusta alkaen itse?

remontti-reiska [06.04.2004 15:52:31]

#

En käytä kirjastoja, jos ei tule ihan ylitse pääsemättömiä esteitä. Niinhän se on myös helpointa lukevillekin :).


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta