Tietäisikö joku tutoriaaleja tai artikkeleja Fluid Simulation(nestevirtojen, tulen, kaasujen, tms.) -mallinnus tekniikkaan tai muutenkin fyysikan mallinukseen keskittyviä sivustoja(c++ / vb)?
Itse tiedän vain yhden melko hyvän:
Hugo Elias -- freespace.virgin.net/hugo.elias/
Itse lähtisin ihan Googlella liikkeelle, esim. hakusanoilla "fluids" tai "fluid" ja "physics". Monesti fysiikan asioita kuvaavat tekstit ovat puhtaasti teoreettisia, esimerkiksi pseudokoodia harvoin löytyy ellei tekstiä ole vartavasten kirjoitettu ohjelmoijien käyttöön. Fysiikan systeemejä simuloivat Java-appletit voivat olla hyödyllisiä asioiden ymmärtämisen kannalta joten niitä kannattaa myöskin tsekata jos kiinnostaa.
Voisikos johonkin peliin laittaa tollasella tekniikalla esim. vesivirran joka valuu esim. auton katolle ja noruu siitä sitten pois? Viekö tuollainen simulaatio paljon konetehoja?
Tietääkseni parhaimmilla algoritmeillä.
Päästään päivitys nopeuteen 1 ruutu/5 min(huippu kuvanlaatu ja täydellisesti mallinnettu).
Eli ihan peleihin ei tätä voi käyttää.
Tietenkin yksinkertaistettua algoritmiä voisi
käyttää reaaliaikaiseen grafiikkaan...
Tästä tekniikasta voisi vääntää vaikka mitä, jos edes perusteet hallitsisi. Tuo algebra ja vektorimatikka vaan ei ihan kuulu yläasteelle... =(
Kyllä nuo saa ihan reaaliajassakin pyörimään mutta se vaatinee sitten jo kompromisseja. Mutta kyllä tällainen simulaatio suhteessa vie aivan liian paljon konetehoja että sitä peleissä olisi useimmitenkaan järkevä käyttää.
Kyllä varmaan sais pyörimään nopeasti jos olis ketjutettuna vaikka kolmekyt konetta jotka hoitais rendaamista. (mut kenellä on himassa kolkyt konetta?? :p)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.