Mietin tässä että kannattaisiko alkaa opettelemaan Visual Basic.Net
Mitä eroa noilla kahdella on tavallisella vb:llä ja vb.net:llä?
Entä mistä selittyy erittäin suuri hintaero tavallisen visual basic:in ja vb.net:in välillä?
Vb.net kokoversio maksaa noin 130 e ja Visual basic 6 5-6 kertaa enemmän.
Ei, mutta C++ kannattaa opetella jos haluaa jotain toimivaa saada aikaiseksi.
En tiedä olenko nähnyt vain ne huonot tuotokset mitä VB:llä on tehty, mutta mikään VB:llä tehty ei ole säväyttänyt kunnolla. Esim kaikki pätkii, tökkii, jumittaa, tilettää, "ctrl+alt+del" jne. :P
C++ kääntäjiä saa netistä ilmaiseksi, eli ei tarvitse maksaa 130€ turhaan.
Mulla taitaa olla tossa kotona käyttämättömänä oleva
c++ builder 4.5 tai jotain sellaista.
Tekeekö sillä mitään?
Entä miten vaikea c++ on mielestäsi?
Kauanko menee perusteiden opetteluun?
T.M. kirjoitti:
mikään VB:llä tehty ei ole säväyttänyt kunnolla
jos haluat nähdä vb:llä tehdyn (säväyttävän) ohjelman kerro sähköposti osoittees.
Perhana meni lainaukset sekasin :(
tuomas kirjoitti:
jos haluat nähdä vb:llä tehdyn (säväyttävän) ohjelman kerro sähköposti osoittees.
Katso profiiliani.
tuomas kirjoitti:
Perhana meni lainaukset sekasin :(
Viestien muokkaus on keksitty.
pistin tulemaan.
tuomas kirjoitti:
Kauanko menee perusteiden opetteluun?
Riippuu henkilön älykkyyden resursseista. Joku oppii heti joku oppii hitaasti.
Mutta takaisin asiaan, eli voitko vastata noihin mun äsköisiin kysymyksiini.
Opin vb:n perusteet kunnolla parissa viikossa (n. 2-3)
Kyllä ohjelmoinnin oppii kuka tahansa, ellei kyse ole jostain kehityshäiriöstä joka estää aivoja kehittymästä tarpeeksi pitkälle ;P
Ei se itse kieli ole vaikeaa, mutta asioiden muistaminen saattaa olla kompastuskivi.
Eroja?
Aika railakkaasti - monet VB:ssä hankalasti tehtävissä, ellei mahdottomat jutut on mahdollisia VB.NET:ssä, mutta toisaalta: .NET - sovelluskehitin on törkeä tehosyöppö ja hidas kuin p...le, ei ainakaan pysy minun kirjoitustahdissani - Jotta se siitä "Rapid Developmentista".
Olen joutunut porttaamaan projekteja VB6:lta VB.Net:iin, joten noiden erojen tarkastelu on ollut todella päivittäistä.
Syntaksi on säilynyt melko samana, mutta jotkut rakenteet muistuttavat vähän enemmän vanhaa kunnon C:tä...
Objektimallinnus on tiukempaa - viittaukset täytyy olla ihan oikeasti niin kuin ne kuuluu, eikä tyyliin "No kaippa se on jossain tässä projektissa!".
VB.NET:sta on jostain kumman syystä poistettu paljon sellaisia automatisoituja rakenteita jotka oli erinomaisia VB6:ssa (control array, color constants jne...).
Toisaalta virheen hallinta on kehittynyt - sitä voidaan käyttää vanhan Err-objektin kautta tai kehittyneempien kielten "try - catch exception"-tapaan.
Hyvää on myös lähdekoodin construktorien näkeminen - eli siis lomakkeiden rakenne koodina, joka tosin olisi voitu laittaa kehityssovelluksessa erilliseen ikkunaan... eikä samaan kuin ohjelmoijan kirjoittama koodi.
Kehitystyökaluja on poistettu (Control wizards, Dll-wizards jne.). Tilalle on toisaalta tullut sellaisia "erinomaisen" tarpeellisia kuten Crystal Reports, joka jo kertaalleen poistettiin paketista...
Dokumentaatio on on aika huono - sitä on paljon (MSDN), mutta suurin osa liirumlaarumia - niiden kirjoittaja on varmasti saanut palkkionsa sanojen määrän mukaan ;)
Siinä nyt ensimmäiset erot mitä tuli mieleen.
Ei ihme, ettei VB.NET ole vielä toistaiseksi saanut vielä suurta suosiota... kunhan se siitä kehittyy niin kenties se siitä ;)
Osaisitko kertoa mistä selittyy vb6 ja vb.net välillä oleva suuri hintaero?
Bill Gatesin ahneudesta?
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.