Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ohjelmoiti kielet

Sivun loppuun

IT-Studio [19.03.2004 18:05:55]

#

Mitä mieltä olette eri ohjelmointi kielistä?
Mikä ohjelmointi kieli on teistä helpoin?
Kertokaan mitä ohjelmointi kieltä te käytätte, kun teette pelejä?
Mitä suosittelette aloittelevalle?

Ihan mielen kiinosta kyselen!!!

Draiz [19.03.2004 18:59:08]

#

Itse en käytä mitään "ohjelmointi kieliä" vaan käytän "ohjelmointikieliä". ;)

remontti-reiska [19.03.2004 19:39:00]

#

Moschops: Periaatteessa todella tuha viesti. Itse käytän kunnon pelien tekemiseen vb:tä ja C++ käytän laskentoihin ja hieman suurempaan ascii merkkiseikkailuun, jonka aloitan lähiaikoina. Php:tä käytän tietenkin internetohjelmointiin. Helpoin on ehkä aloittelian silmin nähtynä qb, mutta se opettaa pahoja tapoja. Visual Basicia tai Php.tä kannatan ensimmäiseksi kieleksi ja niiden jälkeen kannattaisi harjoitella joku hieman vaikeampi kieli ja sen jälkeen C++ ja jos ihan välttämättä haluaa vaikean opetella, niin suosittelen Assemblya :).

Ps: Jos tekstistä jotenkin tulkitsette, että olen aloittelia, niin en ole :).

Gaxx [19.03.2004 19:39:23]

#

QB:tä käytän kun en muita oikeen kunnolla osaa, jotta pelejä pystys tekee. Ehkä se on nopein oppiakin(tämä on minun mielipiteeni ja en ole kovin montaa kieltä edes kokeillut).

lainaus:

Helpoin on ehkä aloittelian silmin nähtynä qb, mutta se opettaa pahoja tapoja.

Olen kuullut/nähnyt tuon lauseen ennenkin. Vosiko joku kertoa minulle jonkun esimerkin millaisia "pahoja tapoja" QB opettaa?

rndprogy [19.03.2004 19:43:40]

#

QB:n olen varmaan jo lähes kokonaan lopettanut. Mutta jatkan pelien yritystä vb:llä. C++:saa opettelen mutta ehkä vaikeimman kautta kun yritän opetella OpenGL:llää ja DirectX:sää.

sooda [19.03.2004 19:48:22]

#

qb:llä teen enää jos tarviin nopeesti jotain hassua exeksi, vb:llä yleensä soodaan, ja c++:aa opettelen ja yritän soodata sillä. Php:llä teen myös sivujani.

IT-Studio [19.03.2004 20:44:15]

#

Minun olisi varmaan pitäny vähän lajitella mitä ohjelmointikieliä minä halun opelella. Unohdin tuossa sanoa, että minä osaan jo aika pitkälle PHP:n ja vähän muitakin internet ohjelmintikieliä, mutta minä haluisin tietoa windows ympäristöössä toimivista ohjelmointikielistä.
Jos oikein ymmärsin, niin minun kannattais alkaa opetella VB:tä ja sen kautta, vai?

PS: Minä huomasin nyt sen kirjoitus virheen tässä viestissä!

rndprogy [19.03.2004 20:48:19]

#

Windows ympäristöön sopivat ohjelmointikielet ovat ainakin mitä minä tiedän niin
VisualBasic
Visual C++
Dev-C++
Delphi

remontti-reiska [19.03.2004 20:49:34]

#

IT-Studio: Visual Basicilla(= Vb) kannattaa aloittaa. Ei kannata mennä vaikeamman kautta eli C++. Eli siis Vb kunniaan :).

firebug [19.03.2004 21:26:43]

#

lainaus:

Windows ympäristöön sopivat ohjelmointikielet ovat ainakin mitä minä tiedän niin
VisualBasic
Visual C++
Dev-C++
Delphi

Visual C++ ja Dev-C++ eivät ole ohjelmointikieliä, vaan kehitysympäristöjä eli IDEjä(Integrated Developments Environment). Näillä työkaluilla voidaan sitten koodata C++:aa. Delphistä ja VisualBasicista en osaa varmaksi sanoa, kun en ole niitä käyttänyt, mutta muistaakseni Delphillä koodattiin Pascalia.

rndprogy [19.03.2004 21:31:43]

#

Tiedän niiden olevan kehitys ympäristöjä. Niin ja VisualBasic käyttää QBasic kieltä tietenkin ja VB käyttää myös omia functioita. Ja Delphi käyttää tosiaan pascalia.

kenkku [19.03.2004 21:57:45]

#

lainaus:

Tiedän niiden olevan kehitys ympäristöjä.

No miksi sanoit niitä ohjelmointikieliksi?

lainaus:

Niin ja VisualBasic käyttää QBasic kieltä tietenkin

Se taitaa pikemminkin olla niin että VB ja QB käyttää basicia

edit: tupla postit, lainaussähläilyä jne.. tollo minä.

T.M. [19.03.2004 22:05:30]

#

PHP tai QB alotuskieleks on jees.

sqwiik [19.03.2004 22:05:53]

#

QB ja VB ovat kehitysympäristöjä Basic-kielelle, oikein (kuten aikoinaan commodoren Basic, joka oli erittäin samankaltainen), mutta basiceissa on eroja kääntäjän mukaan (kuin myös c/c++ kääntäjät ja -kehitysympäristöt)

Itse aloitin Pascalilla (Delphi), siirryin siitä Basic:iin (QB) ja jatkoin sitten inline assemblyn kanssa C:hen (BorlandC), nykyään sekoilen vähän näiden kaikkien kanssa. Uusin tuttavuuteni on kuitenkin VB. (Opeteltu jo kuukausi...) Jos osaa yhdenkin lausekielen, muut lausekielet on helppo oppia. Suosittelen itse VB:tä tai QB:ta aloittavalle ohjelmoijalle. Ainoa haittapuoli, joka QB:n käytöstä voisi olla, on GOTO:n (liika)käyttö...
GOTO:lla pystyy helposti ohittamaan monimutkaisen ehtolauserakenteen, joten itse käytän sitä juuri siihen tarkoitukseen.

EDIT: Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: pelejä koodaan kaikilla tuntemillani kielillä, Basic, C/C++, Asm (inline), Pascal. Kielen valinta riippuu sitten enemmän pelin tyypistä.

ezuli [19.03.2004 22:17:04]

#

Myös Delphillä voi ihan hyvin tehdä, varsinkin kaksiulotteisia, pelejä. Staattiset manageripelit onnistuu helposti ja liikkuvaa kuvaa varten kannattaa käyttää esim. DelphiX komponentteja.

Gaxx [19.03.2004 22:22:01]

#

lainaus:

Ainoa haittapuoli, joka QB:n käytöstä voisi olla, on GOTO:n (liika)käyttö...
GOTO:lla pystyy helposti ohittamaan monimutkaisen ehtolauserakenteen, joten itse käytän sitä juuri siihen tarkoitukseen.

No sitä minäkin ajattelin, ettei siinä mitään varsinaisia huonoja tapoja voi oppia. Tuokin vain siksi, ettei niitä (ainakaan minun käsittääkseni) ole muissa (kehittyneemmissä)kielissä. Mutta samapa tuo - en minä niitä käytä vaan tykkään nykyään kiertää ne "monimutkasilla" ehtolauserakenteilla.

Jari Kettunen [19.03.2004 23:24:48]

#

Delphillä (ja yleensäkin) peliohjelmointia harkitsevien kannattaa ensin pistäytyä sivuilla
http://www.cs.uu.nl/people/markov/gmaker/

Game Maker peliohjelmien tekoohjelma on ehty Delphillä. monelle saattaa rittää jo pelkkä Game Maker, jos ei muuta niin mutta opastaa ainakin alkuun miten peliohjelmat toimivat.

Antti Laaksonen [19.03.2004 23:26:26]

#

lainaus:

lainaus:

Helpoin on ehkä aloittelian silmin nähtynä qb, mutta se opettaa pahoja tapoja.

Olen kuullut/nähnyt tuon lauseen ennenkin. Vosiko joku kertoa minulle jonkun esimerkin millaisia "pahoja tapoja" QB opettaa?

Erittäin hyvä kysymys! Esimerkkejä en tosin voi antaa, koska väite ei pidä paikkansa. QBasicin rakenteet toimivat näet samalla tavalla kuin muissakin ohjelmointikielissä. Rivinumeroita ja GOTOa (jäänteitä vanhemmista Basiceista) voi käyttää, mutta näin ei tarvitse tehdä. Siksi toiseksi hyvän ohjelmointityylin oppii parhaiten juuri niin, että ensin tekee huonoja ohjelmia, ja sitten ymmärtää, mikä niissä on vikana.

sqwiik [20.03.2004 09:17:04]

#

Goto on kaikissa kielissä (myös pascalissa). Sitä vain harvemmin niissä käytellään, ja eri kielissä niiden käyttöön omat tapansa. Pascalissa se menee seuraavasti:

procedure jotain;
label
  rivi; {goto:n labelin esittely}
begin
  {... Koodia ...}
rivi:
  {... Koodia ...}
  goto rivi;
end;

Ja C:ssäkin se on, mutta siinä mieluiten en käytä sitä.

... koodia
rivi:; //pitää olla :; -merkintä perässä (ainakin BorlandC:ssä)
... lisää koodia
goto rivi;

Eli ei goto kuollut ole...

IT-Studio [20.03.2004 12:20:17]

#

Kiitos mielipiteistä! Minä taidan aloittaa VB:llä harjoittelun, kun kuulostaa helpoimalta. :-)
Muuten tarviiko VB jonkun kääntäjän ja mistä sellasen saa?

rndprogy [20.03.2004 12:24:04]

#

vb:eissä voi kyllä tehdä exejä siellä valikossa pitäisi olla 'make EXE' tai vastaava. Mutta jos ei ole se on CCE versio.

Gaxx [20.03.2004 12:28:04]

#

lainaus:

Muuten tarviiko VB jonkun kääntäjän ja mistä sellasen saa?

VB on kaupallinen ohjelma, joten kauppaan ostamaan tai imuroi wanha 16bittinen VB3 netistä. Osoitteen löydät mitä ilmeisimmin jostakin päin putkaa.

Edit: Siis, jos haluat tehdä exejä.

Ps. On muuten erittäin hankala lukea tekstiä, josta puuttuu pilkut kokonaan. Koittakaa nyt ryhdistäytyä äikän tunneilla, please. En kyllä väitä, että oma tekstini olisi sieltä parhaasta päästä :)

Blaze [20.03.2004 12:30:01]

#

lainaus:

Muuten tarviiko VB jonkun kääntäjän ja mistä sellasen saa?

Kyllä ja kaupasta.

Jos ilmaiseksi pitää saada, niin harjoitteluun soveltuu esim. Visual Basic 5 Control Creation Edition, jolla ei tosin voi tehdä exe-tiedostoja. Latauslinkit: https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/2538-microsoft

hunajavohveli [20.03.2004 12:32:19]

#

Ei QB mitään huonoja tapoja opeta. Kuten äsken sanottiin, GOTO on melkein kaikissa kielissä, eikä sitä ole pakko käyttää vaan sen voi aina kiertää paremmilla tavoilla. QB:llä minäkin aloitin ja suosittelen muitakin aloittamaan, mutta kun on oppinut ohjelmoinnin perusideat, muuttujat, funktiot, aliohjelmat, luupit ja muut, on syytä siirtyä edistyneempään kieleen, kuten C:hen tai C++:ssaan.
Visual Basicista sen verran, että se ei mielestäni ole aloittelijalle yhtään sen parempi kuin Quick Basickaan. Sehän on sama kieli, mutta ohjelmointiympäristö ja käyttöjärjestelmä on vain eri. Ohjelmoin sillä vain silloin, kun QB:n graafiset ominaisuudet eivät riitä, mutta kohta luultavasti siirryn kokonaan C:hen.

mamaze [20.03.2004 12:34:06]

#

lainaus:

Ja C:ssäkin se on, mutta siinä mieluiten en käytä sitä.

... koodia
rivi:; //pitää olla :; -merkintä perässä (ainakin BorlandC:ssä)
... lisää koodia
goto rivi;

Eli ei goto kuollut ole...

jaha kiitos juuri tuota tarvitsen C++ ohjelmointiini, kun sitä juuri harjoittelen.

tuomas [20.03.2004 13:36:44]

#

Aloita Visual basic:llä.
Perusteet on helppo oppia.
Lue vaikka täältä putkasta oppaat ja aloita tekemään jotain pientä ohjelmaa.Kun taitosi karttuvat ala vasta sitten harkitsemaan pelien tekoa.
Voit hakea visual basic kolmosen osoitteesta: http://www.maxcode.com ja sieltä valikosta compilers.
Visual basic vitosen sai myös jostakin mutta sillä ei voi tehdä exe:jä.

IT-Studio [20.03.2004 17:50:38]

#

Kiitos jo näistäkin ohjeista.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta