Ajattelin tässä verestää entisiä, vähäisiä ja jo unohtuneita C++-taitojani, kenties siirtyä jossain vaiheessa kokonaankin ohjelmoimaan kyseisellä kielellä. Mitä kaikkea minun tulisi ottaa huomioon jo alusta alkaen, jos tahdon koodin kääntyvän mahdollisimman pienin muokkauksin niin windowsissa kuin linuxissakin? FMOD ja OpenGL lienevät ainakin hyvät vaihtoehdot ääntä ja grafiikkaa käsitellessä, koska ne toimivat hyvin molemmissa käyttiksissä (sikäli jos sinne asti siirryn joskus C++:n opettelussa). Entäpä muuta?
Yritä pysytellä standardikirjastojen käytössä (muussa kuin grafiikka/ääni koodissa). Silloin ei pitäisi tulla ristiriitoja, ja tosiaan grafat + äänet voi hoitaa jollain laajalla kirjastolla, kuten tuo OpenGL.
SDL on kiva hanskaamaan noita grafiikkajuttuja (ja miksei äänipuoltakin) jos portattavuutta haluaa. Lisäksi mukana saat inputtihandlerit jne, melkeinpä kaiken tarvittavan. OpenGL tuohon päälle niin ei kai sitä paljon muuta tarvitse. Väännä koodi GCC:llä niin se kääntyy varmaan ongelmitta mingw:n / cygwin:n GCC:llä windowsilla ja linsuxilla ihan normaalisti.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.