Yritän tehdä sivua missä olisi levyt jotka minulla on. Tiedot on haettu mysql kannasta ja tulostetaan ruudulle taulukkoon. Tämä onnistuu hienosti, mutta haluaisin tehdä sivulle toiminteen kun klikkaan otsaketta vaikka Artisti niin se järjestäisi sarakkeet artisien mukaan aakkos järjestykseen. Tai toinen vaihtoehto olisi että kun klikkaa artistin nimeä niin se hakisi vain kyseisen artistin tuotannot listaan. Onko tällainen mahdollista tehdä PHP:llä vai pitääkö alkaa etsimään java opuksia?
Itse toteutan homman seuraavasti:
Nimeän sarakeotsikot tyyliin index.php?lajittelu=artisti
Koodissa asetan aluksi oletuslajittelusarakkeen esim.
$lajittele = "artisti"; $jarjestys = "ASC";
Seuraavaksi suoritan switch-case-lauseen
switch($_GET['lajittelu']) { case "artisti": $lajittele = "artisti"; $jarjestys = "ASC"; break; // muut caset + default
ja lopuksi survon muuttujat lajittele ja jarjestys hakulauseen loppuun ORDER BY:n perään. Tämä on turvallinen tapa koska mikään käyttäjän syöttämä arvo (POST, GET tai COOKIE) ei pääse sotkemaan itse kyselyä jolloin vältytään järkyttävältä mysql_escape_string(htmlentities(strip_tags(trim -ryppäiltä.
EDIT: Yleensä survon asetukset sessionin muuttujiin, jolloin käyttäjä voi käydä muilla sivuilla ja palatessaan hän saa näkymän joka viimeisimmäksi on ollut käytössä.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.