mistä johtuu että VESA-Svga tilat ovat hitaita.
olen testannut yhtä peliä, joka käyttää future.librarya (QB), ja sen frameratet ovat tosi hitaita.
tässä muutamia mittaustuloksia.
(800*600 8bit) Radeon 7000, P4 2ghz.
13 frames/sec
(640*480 8bit) GeForce 4, P4 2.2ghz
(3!) frames/sec
[vertailun vuoksi]
(640*480 8bit) Matrox, PII 700mhz
34 frames/sec
(640*480 8bit) IBM Thinkpad 166mhz
14 frames/sec
kaikissa testaitussa koneissa käyttiksenä on Windows XP professional (paitsi thinkpadissa windows 95)
mistäköhän johtuu että, noi "hyvät" näytönohjaimet on niin hitaita vesa tiloissa. Radeon ei ees näyttänyt 640*480 tilaa (ei kai pysty, kun ei ees windowsia saa siihen tilaan)
toi matrox/700mhz todistaa sen että pelin pullonkaula on näytönohjain, ei se että se on koodattu huonosti.
muutenkin ois kiva saada raporttia siitä miten VESA-tilat / future.library toimii teidän koneissa.
hidastaako testikoneissa ollut Novellin verkko DOS-ohjelmia/VESAa windows XPssä?
voiko ongelman korjata ajureilla?
kaikenlaisia vastauksia kaivataan!
Windows XP:ssä DOS ohjelmat ajetaan emuloimalla DOS:ia hitaus voi johtua tästä. Voi olla että uudemmissa näytönohjaimissa VESA toteutus on jätetty vähemmälle huomiolle koska sille ei ole nykyään niin paljon läyttöä.
ei se varmaan DOS-emulaatiosta johdu, koska VGA-tilassa se peli (muuten omaa koodia...) rullaa kuin unelma.
voisko ongelma olla ajuritasolla, eli saako noihin näytönohjaimiin jotain ajureita, joilla ongelma korjautuis?.
ois kiva saada tietää millaisia kokemuksia putkan muilla jäsenillä on future.librarysta (käyttis + prosessori + näytönohjain -> nopeus)? (kysyn tAAS kerran)
[edit]
niin se peli käyttää näytönohjaimen omaa muistia tuplabufferien tallentamiseen, eli se ei kirjoita mitään näyttödataa järjestelmämuistiin... kokemukseni perusteella tää on nopeampi tapa.
piileeköhän siinä joku sudenkuoppa?
Tuo XP voi kyllä hyvinkin olla ongelma siihen hitauteen. Käsittääkseni future.library on kuitenkin ihan suhteellisen hyvin koodattu, eli ei sen hidas pitäisi olla.
hmm. kävin ATIn sivuilla katselemassa VESA-tukia, ja huomasin että niissä kalliimmissa Radeoneissa on VESA BIOS tuki?
kuvitelkaa:
[My QBasic Game
Needs Radeon 9000 or better to run properly.]
onneksi tein siihen myös VGA-tuen niille muille.
fawkzille:
voisin ehkä väsätä pienen demon sillä LameVGA:lla jahka saan siihen aikaa/inspiksen.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.