Onko sillaisessa koneessa missä ei ole mitään "järkevämpiä" musiikin kuunteluun tarkoitettuja laitteita, (ainoa ääntä päästävä laite on siis pc speaker) niin mitään mahdollisuutta kuunnella minkäänlaista musiikkia? Onko olemassa missään internetissä valmiina pc speaker musiikkia vai pitääkö ne sitten itse vääntää quickbasicin play komentoa käyttäen?
Piipperin kautta voi kuunnella ihan kunnollista musiikkia, esimerkiksi 16-bittiselle Windowsille on olemassa ajuri, jonka avulla WAV-tiedostoja voi kuunnella piipperin kautta. Laatu ei tietenkään yllä äänikortin tasolle.
Jaa... no lähinnä ajattelin jotain soitinta dossiin, joka soittaisi pc speakerin kautta, äänikortti kyllä löytyy, mutta ei kaiuttimia, mutta musiikkia pitäisi saada soiteltua silti :)
Olen googlea käyttäen yrittänyt löytää jotain ohjelmaa, joka soittaisi jotain musiikkia pc speakerin kautta, mutta en ole löytänyt kuin sivuja, joiden kieli on jotain vinkuintiaa eikä niistä ymmärrä yhtään mitään, linkit tai ohjelmat eivät toimi... jne... yhden ohjelman löysin, mutta se ei tunnista kuin kahta tiedostomuotoa m2 ja joku muu ihme tiedostomuoto, mutta musiikkia en löytänyt sille ohjelmalle oikein ja sitäpaitsi se oli liian iso ohjelma, kun sen ohjelman pitäisi mahtua alle 600kt tilaan.
jotkut vanhat modplayerit (esim. DMP) tukee piipperiä.
Pystyykö PC-Speakerilla toistamaan muunkin laista ääntä kuin musiikkia? Kuulin vaan, että joku olis muka saanut piipperistä kuulumaan puhetta. Ja kun itse kokeilin QB:n SOUND-käskyllä toistaa satunnaisia ääniä, joiden kesto oli jotain 0,03 niin se rupes kuullostamaan veden solinalta...
Kyllähän siitä piipperistä saa vaikka mitä ääntä, eli puhekin onnistuu, muistaakseni jollain vanhalla mikropuheella tuo onnistuu. QB:n SOUNDilla tuskin saa aikaan mitään puhetta muistuttavaa.
Onpa mielenkiintoista. Eri siis pelkästään nopeasti peräkkäin soitetuilla eri äänentaajuuksilla saa luotua erilaisia ääniä. Puheeseen SOUND ei varmaan riitä, mutta jotain kuplimista muistuttavaa sain kuulumaan.
Freedosissa olen laittanut autoexec.bat:iin rivin "@gwbasic.exe main.bas" eli se käynnistää niinkuin tuon main.bas ja main basissa mulla on eräästä toisesta ohjelmasta kopsattu tälläiset rivit
60 A! = 55 70 AS! = 58.37 80 BF! = AS! 90 B! = 61.74 100 C! = 65.4 110 CS! = 69.4 120 DF! = CS! 130 D! = 73.41 140 DS! = 77.9 150 EF! = DS! 160 E! = 82.41 170 ES! = 87 180 F! = ES! 190 FS! = 92.5 200 GF! = FS! 210 G! = 98 220 GS! = 104 230 AF! = GS! 240 PAUSE% = 32767
tosin rivinumerot ovat eri, mutta kuitenkin noin ja tämä GWBasic toimittaa tavallaan command.com:n virkaa, mutta siellä, kun laittaa vaikka komennon sound (8 * a!),9 niin se (no tehän kyllä tiedätte).
Tällä tavoin olen saanut ääntä siinä aikaan, mutta valitettavasti ei ole oikein valmiita soundeja missään, tosin serkku varmaan kyllä tykkäisi, kun se muutenkin tykkää pimputella kaikenlaisia laitteita mistä saa ääntä aikaiseksi :)
Tuota DMP:tä ja monia muita vastaavia en ole saanut toimimaan, jostain syystä eivät soita mitään... outoa? Olen yrittänyt niitä vipujakin mitä sieltä löytyy, kun laittaa /? siihen ohjelman nimen perään komentokehoitteessa...
Kunnon musiikin soittaminen piipperin kautta perustuu tietääkseni siihen, että piipperin tilaa muutetaan edestakaisin päälle ja pois hyvin lyhyin väliajoin. Tulos on yllättävän hyvä, enkä oikein ymmärrä, miten moinen voi edes toimia. Basicin SOUND-komennolla tämä ei kylläkään onnistu, sillä saa lähinnä aikaan erilaista kohinaa.
juhaz: Tuossa näyttäisi olevan eri nuottien taajuudet, mutta eikö olisi paljon helpompaa soittaa nuotit PLAY-komennolla? Esim. Ukko Nooa menee näin: PLAY "cccedddfeeddc". Lisää tietoa:
http://qb.ohjelmointiputka.net/?PLAY
Kyllä se noinkin onnistuisi oikeastaan ja tuo play onkin aika helppo käyttää.
lainaus:
Ja kun itse kokeilin QB:n SOUND-käskyllä toistaa satunnaisia ääniä, joiden kesto oli jotain 0,03 niin se rupes kuullostamaan veden solinalta...
lainaus:
Puheeseen SOUND ei varmaan riitä, mutta jotain kuplimista muistuttavaa sain kuulumaan.
Wau! Voisitteko pistää näytteitä, kuulostaa jännältä :D
Lue muutama viimesin mikrobitti. Niissä oli justiinsa juttua siitä, miten musaa saa piipperistä.
Tämä taitaa mennä aika lailla fysiikan puolelle. Meinaan juuri siihen miten ääni muodostuu ilman värähtelystä ja monimutkaisemmat äänet muodostuvat päällekkäisistä värähtelytaajuuksista, tai jotain vastaavaa. Muistelin kans, että Mikrobitissä olis ollu jotain juttua tuosta.
Minä muistan ku pikkupoikana soiteltiin koulun modeemilla kavereitten puhelinnumeroihin ja kuunneltiin sit kiroilua pc-piipperin kautta. Olihan se hulvatonta :D
lainaus:
Lue muutama viimesin mikrobitti.
mulle ei tuu mikrobittiä :( voiko joku kertoa jotain?
Joo ei mullekkaan tuota mikrobittiä tule valitettavasti :(
No tänne tulee, mutta ei tuolta kyllä löytynyt paljon mitään... Posti-palstalta pari kysymystä piippereistä, mutta auttaako, jos kerron? Voisi vaikka mennä ottamaan lehden digiversiosta pari screenshottia...
edit: Meikäläisen sadas viesti! Jee!
No niin... Räppäsin muutaman shotin ja yhdistin ne yhdeksi kuvaksi: http://koti.mbnet.fi/heka33/images/other/
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.