Tuli tossa mieleen, että mitä tolla näytönohjaimen prosessorilla oikeen tekee? Käytetäänkö sitä MINUN tietämättä johonkin prosesseihin vai voiko sitä käyttää halutessaan esim. näytölle piirtämisen laskentaan tai muuhun vastaavaan?
Se, miksi laitoin tämän tänne johtuu siitä, että jos sitä pystyy käyttään erikseen niin pystyykö sitä käyttämään qb:llä?
En ole varma onko tässä nyt kyse samasta asiasta, mutta kun olen tässä viime aikoina perehtynyt enemmän I/O-portteihin niin löysin sieltä joitain näytönohjaimen prosessoreita, joilla on I/O-numero. Eli INP- ja OUT-käskyillä voit lukea prosessorista tietoa, tai lähettää sitä sinne.
muuttuja = INP(IOnumero)
tai
OUT IOnumero, tavu (INTEGER väliltä 0-255)
En ole pystynyt suoraan tuolla tavalla toteuttamaan kaikkea, mitä olisi pitänyt voida ja se kai johtuu jostain XP:n rajoituksesta, tai siitä, ettei enää ole kunnon DOS:ia. Mutta jos tuo toimii (en viitsi ihan heti kokeilla, ettei sekoa koko näytönohjain) niin sillä pitäisi kai pystyä vaihtamaan resoluutiota tms.
Pilkunnussintaa: Tuo tavu on kyllä Bitti
Hmm... kiintoisaa. Mutta en tiedä viitsinkö ruveta yrittämään kun ei ole varmaa tietoa eikä tiedä tarkkaan mitä tekee(ei sitä tiedä mitä voi tapahtua :) ). Kiitoksia kumminkin.
lainaus:
Pilkunnussintaa: Tuo tavu on kyllä Bitti
Kyllä se ihan tavu vaan on. Bitti on joko 0 tai 1. Sen sijaan kahdeksan bittiä voivat muodostaa 256 erilaista yhdistelmää eli tavua. Tavu on näin ollen siis kymmenjärjestelmässä luku väliltä 0 - 255.
Ja Gaxx: Joo ei tosiaan kannata ruveta leikkimään I/O-porttien kanssa, jos ei tiedä mitä tekee. En minäkään ole toistaiseksi kokeillut muuta kuin lähettää suoraan tietoa piipperiin porttiin numero &H61. Ja sitten jos tekisi jonkun virheen, niin voisi mennä koko kone sekaisin.
oho niimpäs onkin :( taas meni tavut ja bitit sekasin :( Ja olen leikkinyt vähän OUTilla enkä ole saanut mitään tuhoa aikaan.
Jooh, no se voi johtua siitä, että Windows tarkkailee suoria I/O-siirtoja eikä välttämättä päästä kaikkea läpi. Kun XP:ssähän ainakaan ei ole enää virallista kunnon DOS:ia. Voi olla silti, ettei siitä mitä olet kokeillut, olisi muutenkaan haittaa, mutta en silti menisi ylenmäärin kokeilemaan.
Ei kannata hirveästi mennä sottaamaan kun hajotin kerran yhden diskiaseman(onneksi se oli jo valmiiksi vähän huono) ja jumitin koneen kun pelleilin outilla :) eli ei se ihan vaaraton ole. inpillä ei sen sijaan pitäisi saada mitään tohjoksi.
INP-funktio vain lukee tietoa porteista, mutta ei lähetä sinne mitään, eli ei vaihda asetuksia. Minulla Windows kyllä välillä sulkee QB:n, kun yritän lukea INP:llä jostain COM 3 portista, jota ei Windowsin mukaan voi lukea. Mutta sekään ei tietääkseni mitään aiheuta.
Kerran, kun olin kaverilla, niin sen isoveli, joka on enemmänkin perehtynyt ohjelmointiin, käski kokeilla, mitä tapahtuu jos lähettää diskettiasemaan tietoa. No, mitään ei tapahtunut, edes valo ei vilkkunut. Mutta siinä oli kyllä XP ja se huonompi DOS. Mikäs Windows, sooda sulla oli, kun sait aseman rikki?
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.