Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: News

stalefish [27.01.2004 06:18:41]

#

Juups, miten voisi toteuttaa php:llä seuraavanlaisen systeemin. Uutisjulkaisujärjestelmä - eli voi lisätä uutisen, muokata sitä ja poistaa sen. Mutta siten että se ei olisi riippuvainen sivuston muusta layoutista. Eli kevyt mutta tehokas... Onko tälläistä valmiina olemassa? Ideoita kaivattasiin..

Olga [27.01.2004 10:23:15]

#

Tuolta koodivinkeistähän saattaa löytyä jotain valmistakin, mutta periaatehan on sama kuin esim. perinteisessä vieraskirjassa. Eli lomakkeesta tiedot ylös -> tiedostoon ja sit jokaiselle uutiselle uniikki id-numero, jonka mukaan niitä voi sit hallita mielensä mukaan jälkeenpäin.

Antti Laaksonen [27.01.2004 11:43:08]

#

Näin olen tehnyt itse. Uutiset on tallennettu tiedostoon niin, että jokainen uutinen vie tilaa kolme riviä. Ensimmäisellä rivillä on lähetysaika, toisella otsikko ja kolmannella itse uutinen. Tiedosto näyttää esim. tältä:

27.1.2004
Uusin
Tämä on uusin uutinen, joka on lähetetty tänään.
20.1.2004
Toinen
Tämä uutinen lähetettiin viikko sitten.
27.12.2003
Vanhin
Tämän uutisen lähettämisestä on kulunut jo kuukausi.
[jne.]

Kolmen uusimman uutisen näyttäminen tapahtuu suunnilleen näin:

<?php
//luetaan uutiset taulukkoon
$uutiset = file("uutiset.dat");
//käydään rivejä läpi kolmen askelin
for ($i = 0; $i < 9; $i += 3) {
    //tulostetaan lähetysaika ja otsikko
    echo "<p><b>" . $uutiset[$i] . ": " . $uutiset[$i + 1] . "</b></p>";
    //tulostetaan itse uutinen
    echo "<p>" . $uutiset[$i + 2] . "</p>";
}
?>

Uutiset sisältävän tiedoston käsittelyyn käytän yksinkertaista sivua, jolla voi muokata palvelimella olevia tekstitiedostoja.

tsuriga [27.01.2004 14:09:46]

#

Ja siellä rivien lopussa voi olla rivinvaihto (\n tai \r (?)). Itse ainakin jouduin karsimaan sen pois merkkijonoja vertaillessa. Muistaakseni. Niin ja ei liity tuohon uutishommaas.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta