Tässä olen QBasicilla ohjelmoinut jo kolme vuotta ja elänyt sen Immediate-boxin kanssa, enkä vieläkään tajua mikä se on. Tästä johdinkin kysymyksen. Eli siis, mikä se on?
Immediate-ikkunan avulla voi tutkia muuttujien arvoja sekä suorittaa Basic-lauseita, jos ohjelma on pysäytystilassa. Tätä käytetään virheiden etsimiseen ohjelman suorituksen aikana. Seuraavilla tavoilla päästään pysäytystilaan:
1. Ohjelmarivillä on pysäytyskohta (määritetään F9-näppäimellä).
2. Ohjelma on keskeytetty painamalla Control + Break.
3. Ohjelmassa on tapahtunut virhe.
Esimerkki:
SLEEP 1 x = 5 x = x * 2 PRINT "Tässä on pysäytyskohta" PRINT x
Painetaan ensimmäisen PRINT-rivin kohdalla F9, jolloin rivin tausta muuttuu punaiseksi. Käynnistetään ohjelma. Sekunnin päästä näkymä palautuu editoriin ja punaisella pohjalla oleva rivi on korostettu. Nyt Immediate-ikkunaan kirjoitetaan "?x" ja painetaan Enter, jolloin ruudulle tulee näkyviin x:n senhetkinen arvo eli 10. Muutetaan vielä x:n arvoa kirjoittamalla "x = 3" ja painamalla Enter. Ohjelman suoritus jatkuu F5-näppäimellä ja x:n uusi arvo näkyy. Ohjelman käynnistäminen alusta tapahtuu painamalla Shift + F5.
tossa voi tehdä vaikka mitä vaikka ohjelma ei edes olisi pysäytystilassa vaan ihan kunnolla stopissa. siinä voi vaikka laskea laskuja jos tarvii :P niin ja ? on kätevä, sehän on sama kuin PRINT, qb muuttaa automaagisesti kyssärit print-sanoiksi, jos ne siis on komentoina.
No jopas on kätevä ja minä kun olen aina ongleman määritykseen käyttänyt mitä ihmeellisimpiä keinoja. Tämä helpottaa. VB:ssähän riittää kun vie hiiren koodissa näkyvän muuttujan kohdalle niin se näyttää muuttujan arvon.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.