Juuri nyt IT-kupla on puhjennut, ja koodareilla on työnantajapula, kun taas freelancereilla, joilla on oma Y-tunnus (kuten minulla), on toimeksiantajapula.
Onneksi sain kuitenkin töitä AI/ML/LLM-insinöörinä kahdesta tekoälyfirmasta Yhdysvalloista. Eli toimin nyt matematiikan, ohjelmoinnin ja yleisaineiden opettajana… roboteille, jotka ovat tietokoneohjelmia pilvessä eli Internetissä!
Niin ja toimeksiantajat ovat Outlier AI ja OneForma ja en ota lainkaan kantaa mitä mm. Helsingin Sanomat -lehti kirjoitaa totuudesta näistä.
walkout_ kirjoitti:
Juuri nyt IT-kupla on puhjennut [..] Onneksi sain kuitenkin töitä AI/ML/LLM-insinöörinä kahdesta tekoälyfirmasta Yhdysvalloista.
Ehkei kupla olekaan vielä puhjennut? :D
Redditistäkin löytyy kokemuksia valitsemistasi firmoista, mutta itse päätät mihin luotat.
jlaire kirjoitti:
(15.12.2024 16:39:43): ”– –” Ehkei kupla olekaan vielä puhjennut? :D ...
Niin no jos haluaa pikkurahaa tienailla silloin tällöin niin kun olen eläkeellä ja nostan KELAsta säännöllisesti 1500 € / kk nettona niin jos noista firmoista kun kerran töistä saa vapaasti kieltäyä vaikka 80 € / kk niin asumistukeen ei tule muutosta.
Jos ei voi olla edes varma saako joka viikko työtnuteja niin kannatta koittaa tehdä vain sen 80 € / kk edestä tunteja. 80 € / kk kun on raja eläkkeensaajan asumistuessa ettei siitä leikata senttiäkään.
Jos IT-kupla puhkeaa niin pitää varmaan itsekkin ryhtyä vapaaksi taiteilijaksi kuten ystävämme PetriKeckman
Ehdottomasti suosittelen lämpimästi, vaikkei IT-kupla puhkeaisikaan! Tukien varaan asettautuminen on kuin taiteilijan säätiö: se tarjoaa vakauden, jolla voi vapaasti venyttää luovuuden rajoja – tai vähintäänkin istua mukavasti inspiraatiota odotellessa. Mikään ei herätä taiteellista sielua kuten ajatus siitä, ettei tarvitse stressata apurahahakemusten deadlineista tai myyntiluvuista. Tässä systeemissä on se kauneus, että se tukee vapaata luovuutta, tuomatta mukaan kapitalismin tylsiä realiteetteja. Tervetuloa joukkoon.
No joo nykyään tulorajani on 970 € / kk eli jos 1500 € eläkettä / kk + 970 € / kk niin se on kyllä jo sairaalan sairaanhoitajan kk-liksa.
Nykyään töyn pysyvyys varmasti vakitusena elämän loppuun saakka on niin epävarmaa että ei ehkä kanta ottaa sitä minulle kuuluvaa oikeeta kk-liksaa joka nyt olisi vaikka 8000 € / kk + ALV 25.5 % eli siis 50 € / tunti x 160 tuntia / kk.
Minulle on sanottu että IT-kupla puheksi juuri mutta en ole kyllä kuullutkaan että uutta kuplaaa olisi tullut sitten 90-luvun jälkeen.