Kuten yleisesti tiedetään, SCREEN 13 eli 320 * 200 256-värinen grafiikkatila on vääristinyt ja pikselit ovat leveyttään korkeampia. Kun noita LameVGA:ta sun muita seuraa, tulee sellainen käsitys, että 320 * 240 näyttö on mahdollinen, mutta miten sellaisen saa ja onko se helppo toteuttaa?
Tietääkseni tuollaista näyttötilaa ei ole olemassa, joku muu osaa ehkä kertoa enemmän. Mutta erittäin helppo tapa muuttaa piirtokomentojen asteikkoa (ei siis näyttötilaa) QBasicissa on käyttää WINDOW-komentoa. Esimerkiksi:
SCREEN 13 WINDOW SCREEN (0, 0)-(320, 240) CIRCLE (160, 120), 100 'pyöreä ympyrä näytön keskellä
Käytä future librarya!
Juu... olis vain pitänyt saada latattua sillä koodivinkillä 320*240 kuva. Tuo CIRCLE-käskyhän muuten piirtää aina pyöreän ympyrän jokaisessa näyttötilassa, mutta jos piirtää "todellisen ympyrän", eli siis käyttäen trigonometriaa, niin silloin siitä tulee soikio. Juu pitää kattoa tuo futuree...
Huomasin tuossa muuten juuri, kun tein ohjelman, joka muuttaa toisten ohjelmien kaikki PSET-lausekkeen POKE-lausekkeiksi, että WINDOW-käsky ei toimi POKE-lausekkeisiin, minkä nyt toisaalta ymmärtääkin.
Eikös esimerkiksi DOOM käyttänyt jotakin X-näyttötilaa (320*240). Ainakin jostain olen lukenut tollaista. Tilan käyttäminen taisikin sitten olla astetta monimutkaisempi juttu.
kyllähän se sellanen tila on toki. Interrupteilla onnistuu sen käyttäminen(VESAa kehiin!)
Niin ja lue keskustelun ohjeet kanssa... §7:
lainaus:
....Älä unohda kokeilla Google-hakua.
Näin helppoa se on: http://www.google.fi/search?q=320x240 vesa qbasic&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=fi&btnG=Google-haku&lr=lang_en|lang_fi
Tosta löytyy suunnillen jokaisesta aika hyvä...
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.