Hei, ystävät!
Pienimuotoinen animaatioelokuva pitkän aikavälin projektina. Netissä on pilvin pimein oppaita, joista monet ovat käyttökelvottomia suosiostaan huolimatta.
Onko siis noloa kysyä kokeneilta, mikä on paras online-oppikirja tai mieluiten videokanava?
Haluaisin oppia muotoilun, värityksen, karvoituksen, varjostuksen, tuli- ja savuefektit sekä tärkeimpänä animoinnin.
Löytyykö jostain hyviä public domain 3D-malleja, joita voi muokkailla ja kombinoida? Kaiken itse tekeminen vie ikuisuuden. Mitä kaikkea ei kannata tehdä itse? Pienimuotoinen epäautenttisuuden tunnelma ei haittaa.
[Offtopic] Unity-pelidawiin saa suositella vastaavia. Video on varmaan tässäkin paras. :)
Yst.terv.
~KK~
Ei mitään syytä nolostella, aina on viisasta delegoida googletus pois itseltä eli siirtää homma muille niin säästyy aikaa ja vaivaa. Toisaalta taas otsikon Blender kertoo, että projektistasi saattaa muodostua ns. ikuisuusprojekti. Viitatessani toisessa langassa Blender-mallintamiseen, niin nimimerkki
jalski kirjoitti:
... Harmi, että Blenderillä mallintaminen ja työskentely on käyttömukavuudeltaan rinnastettavissa siihen kun seksin aikana hakkaisi vehjettään oven väliin...
Oma mielipiteeni on yhä edelleenkin, että Blenderin kanssa runkkaaminen vie vähintään vuoden ennen kuin käyttö alkaa olla jotenkin jouhevaa.
Mitä tulee edes jotenkin laadukkaiden 3D-mallien latailuun niin on täyttä utopiaa kuvitella, että niitä löytyisi tuosta vaan kädenkäänteessä ilmaiseksi varsinkaan jos mallit sisältävät animaatiota. Ne eivät nimittäin synny ihan vartissa edes ammattilaisilta. Blender -dokumentaatio on tietenkin se paras tapa tutustua ko. härpäkkeen ominaisuuksiin, ja mm. YouTubesta löytyy esimerkki videoita. Sivustot jotka mainostavat Complete Course of Blender version 2.93 Free Download kannattaa jättää väliin ja aivan erityisesti silloin jos tarjotaan ladattavaksi .rar paketteja.
Vastauksena haluusi oppia muotoilu, väritykset, karvoitukset, varjostukset, tuli- ja savuefektit sekä tuiki tärkeä animointi (listasta puuttuu esim. usva (fog) efekti): Sitten vaan opiskelemaan...
Mitä tulee Unityn ominaisuuksiin niin siinä on sisäänrakennettu recorder moduuli, jolla voi editor tilassa pukata kaiken suoraan esim. videoksi (voi olla, että viimeistään tässä vaiheessa alkaa maksamaan).
~Onnea ja menestystä~ 🎅
Joo, tiedän Blenderin käyttöliittymän sekavuuden, mutta myös että sillä on tehty hyvin laadukasta kamaa. En nyt haluaisi ostella hienompia ohjelmia. Kiitos vastauksesta. :3
Mikäs tämä muuten on? Väittää jakavansa ilmaisia ja laadukkaita malleja ja tekstuureja 3D-käyttöön.
https://blenderartists.org/t/30-sites-with-public-domain-content-cc0/1205393
Itse en ole enää jokuseen vuoteen mallintanut mitään, mutta aikoinaan löytyi ihan hyviä ohjelmia tekstuurien generoimiseen. Mallin teksturointi kannattaa muutenkin opetella hyvin, jos pyrkii realistisen näköiseen lopputulokseen.
Vanha sammakko malli DarkTree pohjaisella tekstuurilla renderöitynä Sitex Air:illa
Joo, 3D taivaasta löytyi todellakin joitain aivan käyttökelpoisia malleja tekstuuri tiedostoineen, imppasin pari ja avasin Blender (2.79) ympäristössä. Exportoin kokeeksi .dae formaattiin ja tsekkasin päälle vielä Autodesk FBX Converter 2013 model viewer moduulissa, eikä mitään ongelmaa. Eli siitä sitten vaan...
Juu, eniten stressaan tekijänoikeuksien kanssa, jos vaikka ymmärrän jonkun lisenssisotkun väärin... :/
Tekijänoikeuksilla ei kannata stressata ennen, kuin on saanut kasaan jotain julkaistavaa...
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.