XNA 4.0 & Visual Studio 2019 Community.
Kun olet ladannut .zip paketin kilkkaa paketin kuvaketta hiiren oikealla, klikkaa Ominaisuudet, ruksaa vasemmasta alanurkasta Salli, klikkaa Käytä ja vielä lopuksi OK. Pura .zip paketti.
Avaa purettu kansio, lue README.txt ja noudata ohjetta asennusjärjestyksestä!
(HUOM 1. paketti eli DXSETUP ei asenna mitään DirectX tiedostoja esim. Windows 10 64-bit järjestelmään mikäli päivitykset ovat mitenkään ajan tasalla, mutta suorita asennus siitä huolimatta.)
Viimeisen paketin asennuksen aikana (XNA Game Studio 4.0.vsix) asennusohjelma kysyy Visual Studio Community versiota: Ruksaa Visual Studio 2019 Community jos ei ole ruksattu ja suorita asennus loppuun.
HUOM!!! EDIT ***:
(HUOM Jos käyt flatredball.com sivustolla niin jätä ohjeen "To copy the files:" osio tässä vaiheessa huomiotta eli älä kopio vielä mitään mihinkään!)
Kun asennus on suoritettu, avaa komentokehote järjestelmänvalvojana ja suorita alla oleva komento:
mklink /D "C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio\2019\Community\MSBuild\Microsoft\XNA Game Studio" "C:\Program Files (x86)\MSBuild\Microsoft\XNA Game Studio"
*** Kopioi nyt kansio: XNA Game Studio 4.0 kansion C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio\2019\Community\MSBuild
alihakemistoksi
Navigoi komentokehotteessa kansioon: C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio\2019\Community\MSBuild\Current\Bin\amd64.
cd C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio\2019\Community\MSBuild\Current\Bin\amd64
ja suorita komento:
gacutil /i Microsoft.Build.Framework.dll
(Huom! Jos modifioit tai päivität Visual Studio 2019 Community'a voi käydä niin, että joudut suorittamaan edellisen komennon uudestaan.)
Ja Voilà, kääntäjä pystyy kääntämään myös XNA pipeline matskun.
XNA templaatit saat Visual Studion Create new projekt velhossa esille ainoastaan valitsemalla:
All languages & All platforms & All project types. Kaikki templaatit ovat C# templaatteja vaikka .vsix paketti sisältää myös VB.NET templaatit eivät tekijät ole halunneet sisällyttää niitä Visual Studion templaatteihin. Duunaan tällä hetkellä asennuspakettia, joka sisällyttää myös VB.NET templaatit ja niiden asentumisen oikeisiin kieli/alusta/tyyppi -ryhmiinsä.
Kun rakentelet XNA pelejäsi niin tarvitsemasi referenssit saat tuotua projektiisi navigoimalla (Browse) kansioon: C:\Program Files (x86)\Microsoft XNA\XNA Game Studio\v4.0\References\Windows\x86
Aseta projektisi Application asetuksissa Targetframework: .NET Framework 4 ja Combile asetuksissa Platform: x86
Happy Coding…
Mikäli haluat päästä XNA-asennuksesta eroon: Poista Windowsin Sovellukset ja ominaisuudet velhossa kaikki mikä alkaa: Microsoft XNA ... ja poista sitten manuaalisesti kansiot: C:\Program Files (x86)\Microsoft XNA sekä C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio\2019\Community\MSBuild\XNA Game Studio 4.0, suorita reksterin puhditus esim. CCleanerilla ja suorita vielä Visual Studio Installerissa: More -> Repair.
Koskapa nimimerkki runeberg kielsi aikoinaan tyystin XNA/WinForms yhdistelmät, niin juurikin siitä syystä:-Demo
Windows 10 DiretcPlay käyttöön:
Aloitus - Asetukset -> Sovellukset -> Valinnaiset ominaisuudet -> Lisää Windowsin ominaisuuksia -> Vanhat osat -> DirectPlay -> OK
Odota kunnes asennus on suoritettu. Ja Voilà, DirectX on käytössä.
DirectX referenssit löytyvät kansiosta: C:\Windows\Microsoft.NET\DirectX for Managed Code\1.0.2902.0
Even happier coding
Mikäli kuulut niihin, jotka haluavat ensin edes jotain actionia ennen kuin mahdollisesti lähtevät syventymään ylipäätään mihinkään perusteisiin niin tässä rbwhitaker.wikidot.com käyttäjän PiscesMike "Asteroids" kloonista päivitetty kevyt XNA 2D Game esimerkki.
BTW: oheisen demon avulla voit tarkistella, että 'kaikki' toimii kuten pitää. Lataa demo, avaa se Visual Studiossa, käännä projekti ja klikkaa Start nappia.
I feel so lazy today so I won't translate this back to Finnish anymore...
When you install to Windows 10 don't install flatredball's 1. package (DXSETUP) at all, but start from the second package and so on. When ready do not copy anything but, open your command prompt as administrator and create a symbolic link as told in flatredball's instructions. Then run: cd C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio\2019\Community\MSBuild\Current\Bin and run: gacutil /i Microsoft.Build.Framework.dll then close your command prompt.
For enabling DirectPlay open following site: https://windowsreport.com/enable-directplay-windows-10/ and follow the instructions. If you can't find a node Legacy Components search a node Old Windows.
Assemblies for XNA (Windows) are found from folder: C:\Program Files (x86)\Microsoft XNA\XNA Game Studio\v4.0\References\Windows\x86
Assemblies for DirectX are found from folder: C:\Windows\Microsoft.NET\DirectX for Managed Code\1.0.2902.0
The only way to find XNA templates in Visual Studio is selelecting All laguages | All platforms | All project types and scrolling all the way down. All of the templates are C# templates though VB.NET templates are also included in package but for some reason they are not bound into Visual Studio within .vsix package installation.
I'm working on with a click once setup package wich installs all the templates in their right categories by language, platform and project type and also registers automatically Microsoft.Build.Framework.dll library to the GAC (Global Assembly Cache) so that XNA Content Pipeline stuff works (builds) correctly.
In Visual Studio Project Properties Application page set Target framework: .Net Framework 4 and in Compile page set Platform: x86
If you update or modify Visual Studio can happen sometimes so that you must register C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio\2019\Community\MSBuild\Current\Bin\
As final part go to the following site:
https://community.pcgamingwiki.com/files/file/
Note if you have an exsisting Microsoft Games for Windows - LIVE installation on your computer uninstall that first and install the downloaded package after that. When installed just close the installer window and restart your computer.
The happiest coding
Okay, let's go a little bit further…
You can test your installations successes by downloading a simple Riemer's 'flight simulator' wich a guy named Simon (Darkside) Jackson has updated to MonoGame environment. I only 'downgraded' it back to pure XNA (Windows) environment.
Now if your XNA to Visual Studio 2019/DirectPlay/Microsoft Games for Windows - LIVE installation process was succesful then you are able to build and run the package.
Here can be found some more Simon (Darkside) Jackson's stuff And here's an old good one for more
Aika hyvin puhut lontoota, mutta ehkä siinä on vielä kehittämisen varaa
carabia kirjoitti:
Aika hyvin puhut lontoota, mutta ehkä siinä on vielä kehittämisen varaa
Niinpä, ja kun oppis vielä kirjoittamaan...
Jotta ei pääsisi unohtumaan niin pistetään vielä arkistojen aarteita eli peltipurkkien räiskintää
No eipäs nyt mennä ja eksytä asiasta. Tässä jotain mielenkiintoista
AH/DH alkoi taas haitata keskittymistä ja alettiin eksyä asiasta, joten tässä kaikille hunajalle persoille 😁
Kuten huomaat, ei se XNA meinaa nousta millään kuolleista, varsinkaan kun jaetaan suoraan paketteja sen tarkemmin selittelemättä sisältöä.
Kannattaa ehkä hieman avata mitä oikein koitat jakaa ja mikä koko langan tarkoitus on.
Raatotar kirjoitti:
Kuten huomaat, ei se XNA meinaa nousta millään kuolleista...
No en nyt sanoisi niinkään, päätellen latauksien määrästä. Olen väännellyt huvikseni vanhoja XNA 2.0 - 3.1 esimerkkejä XNA 4.0 yhteensopiviksi. Ideoiltaan mielenkiintoisimmat peliesimerkit löytyvät ehdottomasti Microsoft XNA Community Game Platform tiimin XNA 2.0 - 3.0 Windows Phone sampleista. Tämä koko XNA juttu lähti minun kohdallani liikkeelle oikeastaan vahingossa.
Omistin aikoinaan Visual Studio 2010 Ultimate paketin johon tuli asenneltua kaikki mahdollinen extra, mm. XNA/Windows Phone paketti emulaattoreineen. Jäivät silloin kuitenkin melko vähälle huomiolle, menneen talven Lumioita. Törmäsin jokin aika sitten MonoGame sivustolle ja tajusin sen olevan lähes tyystin XNA 4.0 wrapper (XNA taas DirectX wrapper).
Tongittuani googlessa päädyin sivustolle, jossa oli ohjeita Visual Studio 2019 Community/XNA 4.0 asennuksesta. No päätin verestellä vanhoja eli asentelin molemmat ja totesin toimivaksi, lukuun ottamatta Windows Phone juttuja. Aivan sama, Windows Phone on itse asiassa se joka on kuollut, ja hyvä niin.
Nyt olen alkanut tutkimaan saisinko aikaiseksi input järjestelmän jolla PC:n näppäimistöpainallukset saisi portattua näiden puhelin appien kosketusnäyttö input systeemien kautta suoraan PC:lle portattuhin peleihin. Tuntuu työläältä ja voi olla että heitän ne hukkaan ja korvaan ne osat kokonaan suorilla näppäimistö syötteillä, vaan työlästä voi olla sekin.
Langan tarkoitus on "kevyt" MonoGame -piirien häirintä.
Mikäli ei sattuisi löytymään muuta tekemistä niin aina voi räiskiä vaikkapa katapultilla
Olen väännellyt japanilaisen tiimin 全力亭 ajat sitten vääntämää Movipa nimistä XNA 2.0 2D peliä XNA 4.0 ympäristöön. Peli toimii lähes täysin, lukuun ottamatta muutamaa yksityiskohtaa, joita en ole vielä kyennyt selvittämää.
Nyt heitänkin haasteen: saako joku tyypin (dude) piirtymään palapeliin. Lataamalla projektin Visual Studioon, kääntämällä ja pelaamalla pääsee helposti kärryille. Movipa 'minigame' XNA 4.0 version sorsat
Pätkä alku sceneä
Tässä toinen mielenkiintoinen XNA 2.0 versiosta XNA 4.0 versioon väännetty, edellistä rakenteeltaan 'hieman' yksinkertaisempi palapeli.
Eipä näytä XNA enää niinkään kuolleelta, latausmäärät näkyivät olevan hyvässä nousussa😊
neosofta kirjoitti:
Olisi kiva, jos linkeissä olisi jonkinlainen selostus mitä linkin takaa löytyy. Aina yhtä mukavaa puhelimella latailla jotain isoa tiedostoa, jota ei sillä pysty edes kokeilemaan... 😬
jalski kirjoitti:
Olisi kiva, jos linkeissä olisi jonkinlainen selostus mitä linkin takaa löytyy. Aina yhtä mukavaa puhelimella latailla jotain isoa tiedostoa, jota ei sillä pysty edes kokeilemaan... 😬
Minusta tämän langan aloitusviestin ensimmäiseltä riviltä pitäisi selvitä vallan mainiosti se mistä on kysymys, eli siis: XNA 4.0 & Visual Studio 2019 Community.
neosofta kirjoitti:
(05.09.2021 16:29:38): ”– –” Minusta tämän langan aloitusviestin...
Tuskin olen ainut täällä joka haluaisi ennalta tietää onko linkin takana nettisivu, kuva, lähdekoodia vai ajettava ohjelmatiedosto...
Tämä ei siis ollut mikään ilkeämielinen kommentti. Hyvä, että tännekin foorumille vielä viestejäkin tulee.
All right!
Eli siis vielä kerran - Kaikki linkit, jotka pukkaan tänne ja jotka eivät liity langan alkuosan XNA 4.0 asennukseen Windows 10 / Visual Studio 2019 Community ympäristöön ovat XNA 4.0 versioon väännettyjen pelien tai niissä käytettyjen eri tekniikoiden esittelyjen lähdekoodeja.
En ole tarkoituksella liitänyt ladattaviin .zip pakkauksiin käännettyjä valmiita ohjelmia/XNA 4.0 redistributable pakettia syystä, että langan tarkoitus on juurikin herättää mielenkiinto XNA 4.0 ohjelmointiin Windows ympäristössä. Olen tietoinen MonoGame (lähinnä XNA 4.0 wrapper) ympyröistä, mutta se jengi tuntuu olevan sitä luokkaa sisäsiittoista, että v***t niistä.
Mainittakoon vielä, että jos joku sattuisi vielä tällä vuosikymmenellä olemaan kiinnostunut Windows Phone jutuista (itseäni ei kiinnosta vähääkään!) niin ei ole tuettu esim. flatredball.com sivuston XnaForVS2019.zip paketissa. Sen sijaan saa toimimaan suhteellisen vähällä vaivalla Visual Studio 2017 Community version kanssa, ohjeita löytyy esim. täältä.
Että tämmöistä tällä kertaa
tää sun prokkis on aikalailla samaa luokkaa kuin nuo tannuhapion laudat. Mitäs, jos yhdistäsitte voimanne ja nostasitte nää xnaat sun muut naatit ylös kuolleista tekemällä niillä lisää lautoja hannu peilihärölle?
carabia kirjoitti:
tää sun prokkis on aikalailla samaa luokkaa kuin nuo tannuhapion laudat...
Tältä carabialaiselta ei ihan hetikään irtoa mitään positiivista palautetta 🖕
Jos olet vähääkään tutustunut väännöksiini niin lienet huomannut, että homma etenee koko ajan enenemässä määrin 3D grafiikan suuntaan, kun taas HannuTapio keskittyy etupäässä 2D väännöksiin, joten intressimme eivät ole yhteneviä. Ostele sinä vaikka isukin rahoilla esim. Unity & Autodesk Maya ja vääntele niillä menemään, mutta perusasiat ovat niissäkin aivan samat ja grafiikkakortti on niissäkin se raja. Toisekseen voi hyvikin olla, että Microsoftilla on jotain takataskussaan kun näkyi olevan Windows 11 kohdalla yhtenä vaatimuksena DirectX 12 tukeva grafiikkakortti. Voisin vääntää nämä samat kamat suoraan PictureBox kontrolliin käyttäen esim. SharpDX:ää, joka taas sekin on vain C# DirectX wrapperi.
Että tämmöistä nyt tällä kertaa
mikset siis väännä käännä tai höylää niitä wräppereitä tai jotain, vaan nekrotat jotain vanhaa skeidaa jonka on jo ms itsekin hylännyt
carabia kirjoitti:
mikset siis väännä käännä tai höylää niitä wräppereitä tai jotain, vaan nekrotat jotain vanhaa skeidaa jonka on jo ms itsekin hylännyt
Vittuako se oikeastaan sulle kuuluu 🖕
Sun saavutuksesi ovat kovin näkymättömissä ainakin putkan sivuilla, mitä nyt jokunen Jone Nikula (kriitikko, joka ei oikeasti tiedä Rock 'N' Roll vääntämisestä hevon paskaa) tyylinen lyttääminen.
Taidankin olla ymmärtänyt åhjelmointikutkan väärin.
Tämä ei siis olekaan foorumi, vaan ansio luettelo?
carabia kirjoitti:
Taidankin olla ymmärtänyt åhjelmointikutkan väärin.
Minusta taas sinä et ole ymmärtänyt yhtään mitään!
Jotta ei alettaisi vaipua taas unholaan niin tässä Avaruus Retroa XNA 4 versiona
Tra la laa, latausmäärät sen kun vaan nousee 😊
Aivan halvatun mielenkiintoista, mutta valitettavasi jo kauan sitten mennyttä aikaa.
Grez kirjoitti:
Aivan halvatun mielenkiintoista, mutta valitettavasi jo kauan sitten mennyttä aikaa.
neosofta kirjoitti:
(muussa yhteydessä)
Aivan halvatun mielenkiintoista, mutta valitettavasi jo kauan sitten mennyttä aikaa.
Vaan ei vieläkään täysin kuopattu. XNA Creators Club meni, mutta osa heistä jatkaa XNA:n pitämistä hengissä MonoGame:n merkeissä. Minä en tarvitse mitään MonoGame XNA wrapperia, en edes flatredball Engineä tms. Kun ei ole varaa Unity/Autodesk Maya hankintoihin niin XNA 4.0 riittää hyvin vielä toistaiseksi. Pääsen silläkin helposti näytönohjaimeni äärirajoille ja aivan kivalta näyttää ruudulla.
taitaa xnatti olla kuopattu. mihin tarvitset wräpperiä ja päpperiä ja punasia kiveksiä "päästäxesi näytönohjaimen äärirajoille" mitä lie tarkoittaakaan? tämä kuulostaa ankarasti siltä ettet taida osata muuta kuin äksänaattia nekrottaen kuollutta skeidaa hampaat irvessä
carabia kirjoitti:
???
Hakeudu terapiaan...
Challenge of the month: Try to make the game a bit more playable.
A hónap kihívása: Próbáld egy kicsit játszhatóbbá tenni a játékot.
neosofta kirjoitti:
Challenge of the month: Try to make the game a bit more playable.
Miksi soperrat lontoota suomenkielisellä foorumilla?
Aivan vittuillessa teikäläiselle (btw: kirjoittaminen ei liene sopertelua)🖕
neosofta kirjoitti:
Aivan vittuillessa teikäläiselle!
En oikein usko. Olet sopertanut ajoittain enemmän ja/tai vähemmän rikkinäistä lontoota täällä jo kauan ennen kuin minä mitään kirjoittelin. Kysymys edelleenkin kuuluu: miksi soperrat lontoota suomenkielisellä foorumilla?
carabia kirjoitti:
Aivan täyttä paskaa!
En ole edelleenkään sopertanut yhtään mitään.
Question: Where is the cat? Answer: The cat is there🖕
neosofta kirjoitti:
carabia kirjoitti:
Aivan täyttä paskaa!
En ole edelleenkään sopertanut yhtään mitään.
Question: Where is the cat? Answer: The cat is there🖕
vesikuusi kirjoitti:
Aivan täyttä satua eli paskakirjoitusta! Kissat ei pärjää kuussa ja piste. BTW: Venäläiset lähetti kerran yhden koiran avaruuteen ja hyvin tuntuu viihtyvän, kun ei ole tiettävästi vieläkään sieltä palannut.
tyvärr ingen är intresserad av din bajs
carabia kirjoitti:
tyvärr ingen är intresserad av din bajs
Det är bara skit snack det du skriver, grabben lille. Om du viste antalet av ner laddningarna då skulle du hålla käften🖕
tyvärr ingen är intersserad av din laddningarna
Om du inte är intresserad antalet av nerladdningarna är inte samma sak som alla andra tänkte som du. Det finns över 360 nerladdningar bara i denna månad och antalet växer sig hela tiden 😊
EDIT: Det tycks vara så att du inte är intresserad av någonting överhuvudtaget.
Jag rekommenderar att du söker terapi.
tässä terapiahommassa on jotain projisoinnin makua.
Oletko kenties itse käynyt terapiassa, tai käyt paraikaa?
Mikäli näin on, onko terapiassa kenties käsitelty sietämätöntä vetoa:
1) lontoon mongerrusta,
2) ja/tai vanhaa softaskeidaa
kohtaan?
Voisiko tämän tyyppisen kirjoittelun lopettaa? Täällä on aktiivisena pari nimimerkkiä, jotka eivät muuta tee kuin haasta riitaa...
Kun nyt tuntuu olevan niin, että tätä nimierkkiä 'carabia' ei kiinnosta "vanha softaskeida", ei "sietämätön lontoon mongerrus" eikä ylipäätään oikein mikään muukaan niin herää väkisinkin kysymys: Onko tämä tyyppi jotenkin häiriintynyt, kieroutunut, masokistinen, kun kuitenkin tuppaa tähän osioon tavan takaa? Mikäli tämä lanka tuntuu todellakin täysin sietämättömältä niin jättämällä väliin tyystin koko osion välttyy ainakin siltä osin vitutukselta 😊
Narsismi tuntuu myös liittyvän vahvasti samaisen nimimerkin persoonaan. Aivan pokkana tyyppi laukoo ettei ketään kiinnosta aivan kuin HÄN määrittelisi kaikkien muidenkin ihmisten kiinnostumisten kohteet. Tästä syystä suosittelin, ja suosittelen myös edelleen, hakeutumista terapiaan.
Vaikka carabian viestit ovat provosoivia, keskustelun laadussa voi katsoa peiliin erityisesti se, joka vastaa viesteihin vielä pari tasoa asiattomammin.
Tässä ”keskustelussa” on aika paljon muutakin vikaa. Epämääräiset 1-2 rivin viestit ja latauslinkit eivät ole alunperinkään mitään järkevää keskustelua. Jos neosofta ihan suomeksi selittäisi, mitä tässä tapahtuu ja miksi ja minkä takia XNA:n pitäisi jotakuta vielä kiinnostaa, ehkä keskustelulla voisi olla tulevaisuutta. Jos ei kiinnosta kirjoittaa ymmärrettävästi, voi perustaa vaikka oman blogin tai perinteisen 1990-luvun kotisivun, johon näitä linkkejä saa ihan rauhassa suoltaa.
Englanniksi tänne on turha kirjoittaa, silloin voi lähteä saman tien johonkin englanninkieliselle foorumille.
Tuon alkupuolen englanninkielisen (lue: sietämätön lontoon mongerrus) asennus ohjeistuksen ilmaantuminen tänne johtui lähinnä laiskuudesta (pukkasin sen aiemmin tarkennukseksi erääseen YouTube-plogiin).
Miksi XNA:n pitäisi enää ketään kiinnostaa? Mikään välttämättömyys ei ole tietenkään kiinnostua, mutta jos tutustuminen 3D pelien rakenteluun Windows ympäristössä alkaisi jostain syystä kiinnostamaan niin tämän langan alussa esittelemäni paketti tarjoaa siihen ihan OK mahdollisuuden ja vieläpä aivan täysin ilmaiseksi.
Eväilllä, joita löytyy esim. latauslinkkien takaa pääsee tutustumaan asiaan lähtien alkeista aina HLSL vertexshader/pixelshader funktioihin ja siihen mitä näillä kahdella viimeksi mainitulla asialla on tekemistä esim. käytössä olevan näytönhjaimen kapasiteetin kanssa. Näihin asioihin tulee törmäämään vaikka käytössä olisi esim. Unity (mikäli siihen haluaa kapasiteettia niin alkaa maksamaan todella maltaita).
Lopuksi vielä siitä onko kukaan ylipäätään kiinnostunut voin vain todeta, että latausten määristä päätellen kiinnostus on ollut massiivisesti alussa olettamaani suurempaa.
Ollaanpas sitten tosikkoja hetkisen:
Rakas neosofta, et tarvitse mitään ikivanhaa XNA paskaa (saatikka unitya tahi muutakaan) saadaksesi shadereita puskettua- ja ajettua näyttiksellä.
Löytyy liuta apeja, jotka loppupeleissä käy paljon hyödyllisemmiksi kun sun XNA nekrotus: opengl, directx, vulkan, ja jos sattuu olemaan ho- siis omenaihminen, metal tai opengl versio 3.jotain vissiin. Toki tässä ideana oli joku wintoosaskrivailu niin viimeinen jääköön kuriositeetiksi. Shaderien eri kielille löytyy myöskin läjäpäin tulkkeja, ettei siitäkään jää kiinni.
EDIT: ja kuinka nuo sun lataukses ees lasketaan?
Jos ne lasketaan pyynnöstä, kuinkakohan moni niitä on oikeasti ladannut, vaan lähtee menemään kun tajuaa että linkki on suoraan jonkin paketin lataukseen?
neosofta kirjoitti:
...mutta jos tutustuminen 3D pelien rakenteluun Windows ympäristössä alkaisi jostain syystä kiinnostamaan niin tämän langan alussa esittelemäni paketti tarjoaa siihen ihan OK mahdollisuuden ja vieläpä aivan täysin ilmaiseksi.
Unitykin on ilmainen ja imho varsin hyvä keino tutustua pelirakenteluun, teki sitten 2D tai 3D pelejä.
Joo, kyllä tässä on edelleenkin ideana nimimerkin 'carbia' mainitsema "wintoosaskrivailu". Jätän opengl etc. kaman väliin. DirectX on "wintoosa 10:ssä" sisäänrakennettuna kuten myös "wintoosa 11:sta"
Mitä tulee taas siihen mikä olisi/ei olisi milloinkin hyödyllisempää annan piut paut. Teen tätä aivan vain huvikseni, eläke on juossut jo pidempään tasaisena virtana joka kuukausi, mutta kunto ei anna enää myöden hurvitella niitä menemään lähellekään entiseen malliin.
EDIT: Latauslaskuri kasvattaa lukemaa yhdellä aina kun lataus käynnistyy. Minulla ei ole mitään tietoa siitä mitä mieltä paketteja latailleet ovat eikä se minua sivumennen sanoen kovin paljon edes kiinnosta. Ainoastaan nimimerkki 'Raatotar' on antanut jonkinlaista palautetta (negatiivista). Olen mielestäni melko selväsanaisesti kertonut, että kyseessä on XNA 2.0 - 3.1 versioista XNA 4.0 versioon yhteensopivaksi väänneltyjä pelejä tai eri tekniikoita esitteleviä demoja (en ole katsonut järkeväksi liittää samaa rimpsua jokaiseen viestiini).
Vielä sen verran noista latailuista, että oletan kyseessä olevan lähinnä nuorempaa polvea. Joukossa lienee ehkä muutama minunlaiseni 'kalkkis' joilla on ehkä vielä jollain koneella jäänteenä Visual Studio/XNA Game Studio 4.0 refresh asennus.
Tämä nuorison ilmaantuminen ajoittuu aina syksylle (koulujen alkamisen tienoille). Suurin osa heistä ei luultavasti ole edes rekisteröityneitä tai kirjautuvia putkan käyttäjiä.
En ole laittanut latauslinkkejä mihinkään muualle, kuin tänne putkaan paitsi pariin Riemer Grootjans nimisen hepun aikoinaan XNA 3.0 versiolla vääntämään 3D tekniikoiden esittelyyn suunnattuun demoon väännettynä XNA 4.0 versioon yhteensopivaksi, joista laitoin linkit MonoGame community sivustolle kun niitä muutama (mitä todennäköisimmin newbie) kyseli. Saattaa olla heille helpompaa lähestyä ko. päivitettyjä harjoituksia MonoGame vinkkelistä, koskapa MonoGame on XNA 4.0 version päälle rakennettu wrapperi.
Hauskuutena mainittakoon että MonoGame-sivustolle on kirjauduttava voidakseen käyttää latauslinkkejä. Linkin viereen ilmaantuu latauslaskurinumero, joka ei kasva mikäli klikkailee itse omaa linkkiään. MonoGame laskurit näyttävät tällä hetkellä 33 (25 + 8) joten kyllä ne loput (hieman yli 360 tässä kuussa) ovat putkassa vierailevien latailuja.
Jotta ei taaskin alettaisi vaipua aivan unholaan niin: Tässä simppeli 2D tasohyppely
Olkoon sitten vaikka vanhaa skeidaa, mutta tämä on jo niin hauska, että linkki täytyy tänne pukata 😊
Tässä Arabi-drone simulaatiota, jossa ei viskota pommeja (ainoastaan pesäpalloa).
3D-viritelmä on itsessään varsin simppeli, mutta sisältää useita käyttökelpoisia elementejä, kuten: SkyBox (taivas), Water (vesi), Terrain (maasto), Terrain heightmap (korkeuserokartta), simppeli Flight simulator (lentosimulaattori) jne.
Tässä linkki, jonka takaa löytyy muutama varsin mielenkiintoinen tekniikka.
Tässä linkki yksinkertaiseen esimerkkiin kuinka näyttää video animaatio sisällön (content) lataamisen aikana.
Tässä lisää vanhaa skeidaa 😊, jonka avulla voi opetella ajamaan kilpa-autoa näppäimistön &/tai hiiren avulla...
HUOM MOD. Olisi huisin hauskaa jos vaihtaisitte tämän langan otsikoksi: XNA (vanhaa skeidaa 😊)
Jostain syystä tulen aina hyvälle tuulelle, kun silmiini osuu tuo nimimerkin 'carabia' ilmaisu.
Joo, elikä aloin vääntämään XNA 4.0 ympäristöön ContentPipeline importer sydeemiä jolla tuoda Blender .blend mallit suoraan XNA projektiin ja siihen päälle Model/SkinnedModel -prosessoria jolla vääntää .blend mallit/tekstuurit XNA:n ymmärtämään .xnb formaattiin. Vastaan tuli ongelma, eli mistä löytää System.Windows.Interactivity.dll versio joka sopisi yhteen XNA 4.0 .NET Framework versioon (yllättäen 4.0). Ei tunnu löytyvän mistään muualta, kuin vanhasta Blend SDK paketista jota en kyllä ikinä pukkaa koneelleni. Tongittuani päivän nettiä löytyi tieto että on asennettavissa projektiin NuGet pakettina (System.Windows.Interactivity.WPF). No asensin paketin, avasin kirjaston JustDecompile härpäkkeeseen, tein sillä kamasta uuden projektin josta poistin kaiken Blend SDK pakettiin viittaavan ja tallensin. Tämän jälkeen avasin projektin Visual Studiossa ja käänsin .dll kirjastoksi (x86). Hain sitten tuotoksen BlendContentPipelineImporter projektini referensseihin ja Voilà does not conflict anymore eli kääntyy ja toimii.
Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua lisenssi eli en ehkä voi laillisesti sisällyttää ko. rukattua kirjastoa mihinkään julkaistavaan XNA tuotokseeni.
Ja vielä kerran
HUOM MOD. Olisi huisin hauskaa jos vaihtaisit tämän langan otsikoksi: XNA (vanhaa skeidaa 😊)
The last beg ever (enempää en ruinaa)
Teidän arvoisa Moderaattorinne, mitä nöyrimmin pyydän teidän erinomaisuuttanne armollisena suosionosoituksenanne vaihtamaan tämän langan otsikoksi: XNA (vanhaa skeidaa 😊)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.