Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Linux .gz?

SQ [20.12.2003 17:28:11]

#

Miten puretaan .gz tiedosto linuxsissa?

KimmoKM [20.12.2003 17:33:22]

#

Jos ne ovat tiedosto.gz, niin "gunzip tiedosto.gz", jos taas tiedosto.tar.gz niin "tar -zxvf tiedosto.tar.gz" Kaikki z,x,v ja f kytkimet eivät ole pakollisia, katso "tar --help", "info tar", tai "man tar" täydelliseen kytkinlistaan.

SQ [20.12.2003 17:52:27]

#

entäs jos on pelkkä .tar tiedosto? ja miten puretaan .bz2?

KimmoKM [20.12.2003 18:14:35]

#

Pelkät tar-tiedostot voi purkaa jättämällä pois "z"-kytkin, siis "tar -xvf tiedosto.tar" ".bz2"-tiedostot voi purkaa komennolla "bunzip2 tiedosto.bz2" ja ".tar.bz2" tiedostot komennolla "tar -jxvf tiedosto.tar.bz2"

SQ [20.12.2003 18:52:22]

#

entäs sitte ku olen purkanu mm. irssin ja gcc. miten käynnistän ohjelmat, kerran en löytänyt mtn erillistä käynnistys nappulaa.

mikaelh [20.12.2003 22:34:42]

#

lainaus:

entäs sitte ku olen purkanu mm. irssin ja gcc. miten käynnistän ohjelmat, kerran en löytänyt mtn erillistä käynnistys nappulaa.

Yleensä ohjelmista ladataan lähdekoodi Linuxissa ja se sitten käännetään ohjelmaksi kääntäjällä. Useimmiten lähdekoodin mukana tulee README, INSTALL tai vastaava tiedosto, josta löytyy ohjeita.

Windowsissa tämäntyyppinen ohjelmien asentaminen lähdekoodista kääntämällä on harvinaista, mutta Linuxissa se on yleistä.

Linuxillekkin saa toki valmiita binäärimuotoisia ohjelmia. Esimerkiksi .rpm päätteinen on RedHatin pakettien hallinta työkaluilla asennettava ohjelma.

KimmoKM [21.12.2003 10:07:41]

#

lainaus:

Yleensä se sujuu siirtymällä hakemistoon, mihin ne purettiin. Sitten yleensä: "./configure", "make" ja "make install". "make install" pitää ajaa pääkäyttäjänä (root).

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta