Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: VB 6.0 Asennusohjelma

Sivun loppuun

viljami [20.12.2003 16:32:11]

#

Niin, eli muistaakseni joskus vb4:n aikoina on vb:ssä ollut asennusohjelman teko jutska, eli kun exe oli valmis tehtiin siihen vain asennus ohjelma mukana tulevalla wizardilla. Ja ohjelma oli asennusta vailla. Onkohan tätä toimintoa visual basic 6:ssa vai teettekö te asennusohjelman jollain erillisellä ohjelmalla, millä?

glottis [20.12.2003 16:43:30]

#

Toiminto löytynee VB:stä, mutta sen käyttö ei ole ongelmatonta... suosittelen itse InnoSetup nimistä ohjelmaa, joka tekee asennus (eli setup)-ohjelmasta mm. huomattavasti kevyemmän...

Halenism [20.12.2003 19:30:44]

#

Joop, ite olen muutaman ohjelman tehnyt tuolla VB:n PDW ja taas törmäsin sen bugisuuteen. Ohjelma on tehty VB6:lla jossa pitäisi olla SP5 asennettuna, silti asentaessa ohjelmaa XP koneeseen tulee yksi noista PDW:n bugeista ja ohjelma ei asennu, joten kannattaa käyttää tosiaan vaikka tuota Inno Setuppia.. Tosin itse vasta tutustun siihen..

Kysyisinkin ennemmin glottikselta miten innossa saa tehtyä asennuspaketin joka rekisteröi halutut dll ja ocx tiedostot.
Minulla on tuossa PDW:llä tehty asennuspaketti josta pitäisi saada innosetupilla tehty versio... (jos se vaikka sitten asentuisi)

Setup.lst:stä näen mitä komponentteja ohjelmani käyttää, mutta miten innolla saa tehtyä asennuspaketin joka rekisteröi halutut mullukat?

Aku2 [20.12.2003 19:39:56]

#

Itsekin käytän Innosetuppia.

Ensinnäkin tuohon VB: mukana tulevaan. Siinä on bugi, koa on kyllä kierrettävissä.
Tekee vain asennuspaketin vaihtaen maa-asetuksen englanniksi, niin sen jälkeen toimii ongelmitta.

Innosetupin vanhassa versiossa dll ja ocx tiedostot rekisteröitiin flagien avulla. Katso ohjeista mitä flageja käytetään millasiinkin tiedostoihin.

Uusin versio lyhyen kokemuksen jälkeen osaa rekisteröidä tarvittavat dll ja ocx tiedostot automaattisesti ilman mitään lisäjuttuja.

Halenism [20.12.2003 20:03:22]

#

Hmms.. uusin versio pitäis olla asennettuna.. muttei tuo scriptiin mitään tietoa noista dll-tiedostoista laita. Ongelma on siinä että tällä koneella on kaikki tarvittavat asennettu ja ohjelma(exe) toimii ihan paljaaltaan, mutta setupista pitäisi saada sellainen että se asentaa toimivan ohjelman koneelle jossa ei entuudestaan näitä dll ja ocx komponentteja ole.

Se miten olen innolla paketin tehnyt, on wizardin kautta, ja ainut merkittävä mitä se kysyy on exen sijainti.. jos nuo komponenti laittaa "Other application files" kohtaan niin se toki ne pakettiin lisää mutta ei se niitä rekisteröi, ihan sama kun laittaisi mitä tahansa tiedostoja mukaan.

Pitääkö nuo ocx:t ja muut lisätä scriptiin edelleen käsin?
Onko mitään kokemusta sellaisesta ohjelmasta kuin InnoScript jonka pitäisi tehdä innosetup asennusohjelma PDW:n setup.lst tiedoston pohjalta... mutta en vain saa tuolla mitään toimivaa aikaiseksi.

hunajavohveli [20.12.2003 20:14:00]

#

Heh! Minä ohjelmoin ainakin QB:ssä asennusohjelmat itse. :)(ei välttämättä paras mahdollinen idea) Mutta oppiipa siinäkin taas jotain uutta.

viljami [20.12.2003 22:55:32]

#

Voihan ne asennusohjelmat tietysti itsekkin tehdä, on vain aika työläs homma, suunnitella taustavärit, tekstit... Periaatteessa setupin tekeminen ei ole vaikeaa. Mutta helpompi, jos sen voi tehdä jollain valmiilla ohjelmalla. Ehkä käytän setupin ohjelmointiin kuluvan ajan parantamaan itse ohjelmaa. Kiitos vinkeistä.

Halenism [21.12.2003 13:13:39]

#

Tämä nyt menee jo vähän off-topikiksi, mutta en viitsi(vielä) uutta juttua perustaa..

Eli osaakos kukaan neuvoa miten innolla saa tehtyä asennusohjelman joka asentaa vb-ohjelman käyttämät komponentit kohdekoneelle?

Kun wizardin avulla tekee, niin se asentaa(lähinnä siis vaan kopioi) exe-tiedoston, muttei ota mukaan mitään dll/ocx tiedostoja.. ja ne on pakolliset ohjelmassani jota tulisi asentaa muillekin koneille kuin sille jolla se on tehty.

Tai jos edes joku antaisi linkin kattavaan innosetup ohjeeseen... jrsoftwaren sivuilta en löytänyt kuin suppean FAQ:n

Faqista selviää ocx:n asennus näin..

The recommended way to install an OCX file is as follows.
[Files]
Source: "ComCtl32.ocx"; DestDir: "{sys}"; CopyMode: alwaysskipifsameorolder; Flags: restartreplace sharedfile regserver"
mutta ottaako tuo nyt ocx:t mukaan jos tuon mallin mukaan kirjoitan tarvittavat kohdat scriptiin..? Onko tuo aina samalla tavoin.

Entäpä ne dll-tiedostot? Faq kertoo vb-system dll filujen liittämisen, mutta ohjelmassani on paljon muitakin dll-tiedostoja jotka tulisi laittaa mukaan.
PDW:n tekemässa LST-tiedostossahan nuo on kaikki listattu, mutta nekin on kahdella eri tavalla.. on

File14=@VB5DB.DLL,$(WinSysPath),,$(Shared),6/17/98 11:00:00 PM,89360,6.0.81.69
ja
File15=@msrepl35.dll,$(WinSysPathSysFile),,,8/25/99 1:57:26 PM,415504,3.51.3225.0

miten tuo winsyspath/winsyspathsysfile erotellaan innosetupissa?

LST-filessä on myös seuraava rivi:
File23=@MSDERUN.DLL,$(CommonFiles)\designer,$(DLLSelfRegister),$(Shared),7/15/00 12:00:00 AM,136192,6.0.88.4

Eli tuo on taas tyystin erilainen kuin muut dll-hommat... mitenhän hoituu innossa?

Kysymyksiä olisi vielä lisää, mutta jos edes noihin saisi hieman selvennystä..
kiitos

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta