Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Red Hat 7.2 linux

SQ [18.12.2003 22:00:46]

#

Olen asentanu ton linuxin koneelle, mullei oo siit muutaku root käyttäjä. (sii ei mtn muita usereita) loggaudun sisään normaalisti login root ****** ja sit startx. sit avautuu semonen Xterm jutska johon voi kans kirjottaa sitä samaa tekstiä mitä voi kirjottaa ihan aluks. Xconfiguratorin oon tehny. Miten pääsisin siihen visuaaliseen tilaan niinQ Windows? Toivottavasti tajusitte...

SQ [18.12.2003 23:01:25]

#

joo, ongelma raktaistu, en ollu asentanu kde. nyyp oon :)

mikaelh [18.12.2003 23:20:34]

#

Periaatteessahan sinulla on pakko olla toimivassa GNU/Linuxissa muitakin käyttäjiä kuin root. Mutta ne ovat järjestelmän omia käyttäjiä.

Suosittelen tekemään oman käyttäjätunnuksen, jota pyrit aina käyttämään. Se on alkeellisen turvallisuuden perusta. Oma käyttäjätunnus rajaa käyttämiesi ohjelmien oikeuksia ja siten et voi esim. sekoittaa järjestelmääsi niin helposti.

Tavallisena käyttäjänä voi Linuxissa helposti kuitenkin saada rootin oikeudet tarvittaessa su-komennolla.

Ja jos jatketaan turvallisuuden kanssa, niin RedHat 7.2 on suoraan sanottuna vanha käyttöjärjestelmä. Niinpä siinä on monia bugeja ja haavoittuvuuksia. Suosittelen päivittämään kokonaan uudempaan GNU/Linuxiin tai hakemaan edes RHN:stä (Red Hat Network) kaikki saatavilla olevat päivitykset.

Ja visuaalinenhan voidaan kaiketi määritellä monella eri tavalla. Työpöytäympäristöt ovat kuitenkin eri asia kokonaan. Ne edustavat lähinnä omaa tapaansa tehdä asioita visuaaliseksi.

SQ [18.12.2003 23:32:28]

#

juu, seuraava ongelma on irssin asennus. miten asennan sen tähän?

mika [19.12.2003 15:11:50]

#

irssi.orgista pitäisi löytyä rpm-paketti redhatille.

SQ [19.12.2003 17:06:02]

#

sen o red hat 7.3, olen yrittäny asentaa sitä 7.2 mutta ei toimi. siis haluan irssin red hat 7.2.

mikaelh [19.12.2003 18:34:39]

#

Noh.. Pikainen ohje irssin kääntämiseen lähdekoodista:

wget http://fi.irssi.org/files/irssi-0.8.9.tar.bz2
tar -xjf irssi-0.8.9.tar.bz2
cd irssi-0.8.9
./configure
make
su root
make install

En takaa, että tuo toimii 100% varmasti.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta