Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Backend ja frontend tarkoitus

E1ss [19.06.2017 22:11:46]

#

Olen yrittänyt selvittää muutaman tunnin mitä backend ja frontand tarkoittaa mutta en ole ymmärtänyt selityksiä. Osaako joku selittää näiden sanojen merkityksen yksinkertaisesti? Itse olen siinä uskossa että backend tarkoittaa esim koodia joka ohjaa nettisivun toimintaa ja frontend tarkoittaa koodia joka ohjaa nettisivun ulkoasua esim värejä. Eli tällöin esim php on backend ohjelmointikieli ja css on frontend ohjelmointikieli. Olenko siis oikeassa vai olenko käsittänyt asian ihan väärin.

Metabolix [19.06.2017 23:36:31]

#

Front end = käyttäjälle näkyvä osa, esimerkiksi asennettava sovellus tai nettisivun selaimessa toimiva osuus (HTML, JS, CSS ym.) tai jonkin kirjaston käytettäväksi tarkoitettu rajapinta (kuten PDO).

Back end = taustalla toimiva järjestelmä, esimerkiksi palvelimella toimiva sovellus tai jonkin kirjaston sisäinen toteutus tietylle ympäristölle (kuten PDO:n MySQL-ajuri).

Sanoja voidaan käyttää eri yhteyksissä eri tavoilla. Seuraavassa on (osin kärjistettyjä) käyttötapoja yhden kuvitteellisen sovellus X:n sisällä:

Lebe80 [21.06.2017 14:09:50]

#

Frontend voisi olla esim. javascriptillä luotu html-sivu tai vaikkapa kännykkäsovellus.

Backend voi olla esim. kaikki logiikka, tietokantahaut yms. raskaammat laskelmat, joista frontti ottaa rajapintakyselyillä selvää.

Eli frontti saattaa kysyä vaikkapa:
getUserData/1234-asdf-5435-dfgdf-5345

Jolloin backend palauttaa vaikkapa pitkän rimpsun dataa json-muodossa tietystä käyttäjästä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta