Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ubuntu-palvelimen säädöt

pingis [16.06.2017 20:31:06]

#

Alkuperäinen otsikko: lähiverkko

Apache asennettu, Ubuntu linux asennettu, PHP 7 asennettu ja toimii, verkkokortit paikallaan, verkkokaapeleita ja wlan löytyy mutta mitä vielä että verkko toimii. Toivon selkokielisiä vastauksia. Lisäksi PHP:ssa äät ja ööt hukassa.

groovyb [16.06.2017 21:22:58]

#

vastauksia mihin? ainut kysymys minkä löysin oli php:n ääkköset. Tästä löytyy foorumilta paljon vastauksia, ja veikkaan että php oppaassakin on tähän vastaus.

Metabolix [16.06.2017 21:38:33]

#

Viestistä ei käy ilmi, millainen verkko on kyseessä (langallinen?) ja millä tavalla se ei toimi, mutta Ubuntun verkko-ohjeet varmaan auttavat.

Toivon selkokielisiä kysymyksiä.

pingis [16.06.2017 22:51:30]

#

Kirjotin kaapeli mutta jos se on lanka niin olkoon niin
http://www.motonet.fi/fi/tuote/475367/Hama-RJ45--verkkokaapeli-20m-CAT5e
Palvelinkoneessa pyörii värkkäämäni php-sivu mutta en saa sitä näkymään toisella koneella.
Ubuntun ohjeet olen lukenut.
Jos olisin löytänyt vastauksia netistä en kyselisi täällä. Sama koskee ääkkösiä.

Lisäys: Apache-palvelimellani kansiossa public_html on siis testi.php niminen ohjelma joka käynnistyy selaimella kirjoittamalla osoitekenttään testi.php. Toinen kone tarvii palvelimen ip-osoitteen. Missä se asetetaan.

Metabolix [16.06.2017 23:24:23]

#

Täällä = netissä.

Nettisivujen ääkkösiin löytyy ohjeita PHP-oppaasta kokonaisen osan verran. Eli valitse tiedostojen tallennukseen oikea merkistö (UTF-8, yleensä oletus Linuxissa nykyään) ja aseta nettisivulla oikeat HTTP-otsikot (Content-Type: text/html; charset=UTF-8).

Verkosta olisi hyödyllistä kertoa esimerkiksi, missä kone on kiinni ja millä tavalla verkko ”ei toimi”. Esimerkiksi: Pääsetkö itse nettiin? Toimiiko oma sivusi samalta koneelta katsottuna? Millä osoitteella silloin pääset sivulle? Mitä HTTP-palvelinta käytät? Mitä asetuksia olet tehnyt kyseiseen palvelimeen? Oletko säätänyt palomuuria? Onko palvelimen tarkoitus toimia omassa kotiverkossa vai julkisesti netissä? Ja niin edelleen.

Lisäys: No niin, eli jos ongelmana on, että et tiedä palvelimen IP-osoitetta, kannattanee kokeilla komentorivillä komentoa ip -br addr, joka näyttää kaikki koneen IP-osoitteet. Lisäksi kannattaa lukea vähän perusasioita IP-osoitteista ja verkon toiminnasta yleensäkin. Opas nettisivuston aloittamisesta vastaisi myös moneen kysymykseesi, eli rehellisesti sanoen nyt et ole kovin kaukaa etsinyt.

pingis [17.06.2017 00:04:37]

#

Kiitos metabolix. Tiedän että on omaa laiskuutta kun kyselen täällä. Olen tehnyt web-hotellin koneelle php-koodia vuosikaudet ja nyt ajattelin värkätä vanhoista koneista oman sisäverkon. Käyttämäni php-koodin asetukset ovat samoja kuin hotellissa. Hotellillakin on joskus vaikeuksia ääkkösten kanssa kun vaihtavat php-versioita. Olen tehnyt taloushallinnon sovelluksia windows-lähiverkoille ja nyt minulla on olemassa nettiversio hotellissa. Jotkut asiakkaani eivät kuitenkaan hyväksy asioimista julkisen verkon kautta. Kokeilen huomenna...(ei ku tänään)myöhemmin noita antamiasi vinkkejä

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta