Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB.NET: VN.NET: SpeechSynthesizer ja suomen kieli

MattiMalo [16.12.2016 20:16:43]

#

Hei,
olen tehnyt kielen harjoitteluohjelmaa. Saan ohjelman puhumaan englantia ja espanjaa. Olen yrittänyt ladata suomenkielen kielipakettia ja olikohan se nyt Heidi, joka siellä puhuu suomea. Siis tekstiä pitäisi saada puhutuksi, TTS.
Se ei asennu oikein koneeseeni. Kun laitan ohjelman hakemaan kaikki kielet ( voices = spcsynth.GetInstalledVoices()), niin saan 5 eri ääntä. mutta suomi ei tule mukaan. Se menee windowsin rekisterissä eri paikkaan kuin muut äänet. Käytössäni on win10 ja visual studio 2015.

Voisiko joku opastaa, kuinka homma onnistuu.

groovyb [17.12.2016 02:51:23]

#

a) Millä kielellä olet tehnyt ohjelmaasi? Oletan että käytät VB.NET:iä, koska käytät visual studio 2015
b) Mikä ei asennu koneellesi, ja saatko jonkun virheilmoituksen?
c) Mitä kielipaketteja tarkoitat, ja mistä olet niitä ladannut?
d) Onko ongelmasi siis siinä, että kun lataat kielipaketin, se ei näy ohjelmassasi asennettuna kielenä? Jos tästä on kyse, pistä infoa että mikä oli alkuperäinen softa, jolla muut kielet asentui (ja jonka kirjastoa koodissasi käytät), ja mistä latasit siihen suomenkielisen kielipaketin.

Grez [17.12.2016 12:53:39]

#

d osalta arvaisin, että kyse on varmaankin .Netin SpeechSynthesizer luokasta:
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.speech.synthesis.speechsynthesizer(v=vs.110).aspx

Ratkaisu ongelmaan ei varmastikaan ole kieliriippuvainen.

b ja c on hyviä kysymyksiä :)

groovyb kirjoitti:

Oletan että käytät VB.NET:iä, koska käytät visual studio 2015

Mistä moinen oletus? C# on suosituin VS:llä yleisesti ohjelmoitava kieli, joten sen olettamiselle olisi perusteet.

MattiMalo [17.12.2016 19:28:05]

#

a) kielipaketteja saa windowsin sivuilta, jossa pyydetään asentamaan ensiksi Microsoft speech Platform. Olen asentanut sen ja saan toimimaan Englannin hyvin. Espanjan kanssa oli vaikeuksia, mutta löysin netistä yhden rekisteritiedoston, jossa oli espanjan kieli, Helena, ja sen sain ajamalla tuon rekisteritiedoston.

Käytettävissä olevat kielet näkyvät :HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/Speech/Voices/Tokens, jossa minulla on TTS_MS_EN-GB_HAZEL_11.0, sekä Heera, David, Zira sekä Helena.
Joten se kielipaketti, josta puhun, on windowsin palikka ja windowsin ongelma.

b) kun lataan uuden kielipaketin, sen tietoja ei löydy samasta kohtaa rekisteriä kuin nuo muut, joten ohjelmani ei niitä löydä, eikä osaa käyttää

c) ohjelmointikieli on Visual Basic. Se löytää nuo 5 kielipakettia ja osaa niitä käyttää.

d) Onko jokin keino, jolla voidaan hakea käyttöön kielipaketteja, jotka asentuvat muualle? Miten muut ovat saaneet ohjelmiinsa Suomen kielen puheen, tarvitaanko jokin kolmansien osapuolien ohjelma?

groovyb [17.12.2016 20:20:38]

#

Grez oletin kielen siitä, että kysymys oli Basic ryhmään lisätty ja käytössä vs 2015. Studiolla toki voi koodata vaikka pythonia kunhan lisäosia asentelee, siksi tarkennusta pyysinkin. MattiMalo, Laitappa linkkiä siihen saittiin josta olet noita paketteja ladannut.

MattiMalo [18.12.2016 17:11:24]

#

Hei,
tästä osoitteesta olen ladannut:https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=27224.

Kokeilen muuttaa koneen kielen suomeksi ja lataan suomen paketin uudelleen. Katsotaan kuinka tässä käy.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta