Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: AMK:sta DI

Sivun loppuun

Amk Ulli [01.12.2016 15:55:05]

#

AMK-insinöörin papereilla DI maisteriohjelmaan.

Onko syytä uhrata 2-3 vuotta moiseen. Valmistun AMK:sta pian, ilman työkokemusta. Olenko parempi ihminen yliopiston jälkeen, entäs työllistymisen kannalta? Energiatekniikasta kyse...

Keskiarvo 4 pintaan, matikat 4.5 joten sisälle pääsisin.

Quirzo [01.12.2016 19:58:11]

#

Itse aloitin juuri maisteriopinnot AMK:n jälkeen. Ei tittelit kiinnosta niin itselle sama olenko DI vai insinööri, mutta lähdin koska ei ollut tarpeeksi mieleistä työpaikkaa.

Kyllä ainakin omalla alalla saa lisätietoa, joten ei hukkaan mene. Ja on paremmat lähtökohdat kuin suoraan yliopistoon menneillä, ainakin oman kokemuksen perusteella.

Kannattaa ainakin hakea, sinne ei ole pakko mennä. Hankalempaa saada aikaseksi haettua 5v päästä. Ja onhan siinä ainakin 4v aikaa, itsellä tavoite 2v + dippa.

Amk Ulli [02.12.2016 07:28:22]

#

Heinoa!

Mikä oppilaitos/linja, millä keskiarvolla?
Tuliko paljon siltaopintoja?
Onko tasoero ollut päätä huimaavaa?

Quirzo [03.12.2016 09:18:25]

#

Tampereen teknillinen yliopisto ja automaatiotekniikka. Oma keskiarvoni oli päälle 4.5, mutta kuulemma monella oli 3.5 luokkaa eli sen puolesta varmasti pääset.

Siltaopintoina tuli matematiikkaa, äidinkieltä tms sekä muutama alakohtainen kurssi. Nämä kuitenkin sisältyvät ainakin automaatiolla siihen 120 opintopisteeseen, eli sisältyy siis tutkintoon!

Matikasta olen aina tykännyt ja vitosia sateli AMK:ssa, nyt suorastaan vituttaa kyseinen aine johtuen turhan korkeasta tasosta monessa aiheessa. Opetus myös paljon teoreettisempaa. Kuitenkin yleisesti taso ei ole mitenkään päätähuimaava, mutta töitä saa tehdä. Riippuu varmasti ammattikorkeakoulusta, sillä esimerkiksi TAMKissa (mistä olen) sähköpuolella oli jo todella korkeatasoista ja vaativaa monella kurssilla joten pohja on "parempi".

Pessi [03.12.2016 12:20:55]

#

Itsekin olen TTY:lla automaation dippaa suorittamassa AMK:n jälkeen. Näköjään vähän vaatimukset muuttuneet sillä aloitin viime vuonna ja tutkinnon laajuuden lisäksi tulee minulle vielä 23 op edestä matikkaa. Matikkaan en jaksanut panostaa AMK:ssa, enkä kyllä vieläkään jaksa, mutta TTY:n matikan kursseista olen pitänyt.

Fiilikset opiskelusta on "miksen tullut tänne jo aikaisemmin". En kuitenkaan kadu AMK:n menemistä sillä siellä opetus oli käytännönläheisempää ja nytten DI:n puolelta saa reilusti teoriaa käytännön tueksi. Molemmissa on ollut sekä huonoja että hyviä kursseja, mutta paremman kokonaisarvosanan annan DI puolelle.

Kuten Quirzo totesin kannattaa hakea koska myöhemmin voi olla hankalampaa. Eikä tuo dippa ole paha rasti suorittaa ja sitten se olisi käyty.

Suosittelen tuuppaamaan ekaan vuoteen tuupata niin paljon kursseja kuin mahdollista. Voi sitten myöhemmin ottaa rennommin ja töiden saaminen ei vaikuta niin paljon opintoihin. Itse olen ollut keväästä lähtien täysipäiväisesti töissä ja aikalailla suunnitelmien mukaan olen voinut opiskella, kun ei ole enää niin paljoa kursseja jäljellä.

Itse lähin jatkamaan DI:ksi koska tuntui etten ole vielä valmis, ei ollut työpaikkaa ja jotta olisi maisteritason tutkinto valmiina taskussa tulevaisuutta silmällä pitäen.

Et ole automaattisesti parempi ihminen yliopiston jälkeen. Jos töitä ei löydy ja vaihtoehdot on olla kotona/kaupan kassalla tai DI:ksi opiskelemasssa, niin suosittelen opiskelua, jos vaan maistuu. DI opinnot saa aina jätettyä kesken elämän viedessä mukanaan ja silti taskun pohjalta löytyy AMK paperit.

Quirzo [04.12.2016 11:39:06]

#

Juu, edellisvuonna siltaopinnot eivät vielä kuuluneet itse tutkintoon, nyt kuuluvat (onneksi). En kyllä tiedä onko tämä näin jokaisessa tiedekunnassa vai vaan tässä kyseisessä. Ilmeisesti on paljon eroavaisuuksia alojen välillä että miten homma hoituu.

Pessi, meillä on nuo kolme matikankurssia nyt yksi iso kurssi. Vie paljon motivaatiota kun juostaan kaikki asiat läpi (joka viikko täysin eri aihealue). Toki hyvä sinänsä niin pääsee nopeasti siitäkin eroon.

Pessi [04.12.2016 13:18:52]

#

Tsekkailin noita tutkintoja ja näköjään kaikki tiedekunnat ovat siirtyneet samantyyliseen käytäntöön. Osassa voi tulla paljonkin siltaopintoja, mutta ei ollut erikseen mainittu sisältyvätkö tutkintoon vai ei.

Sitä katoinkin et on insinöörimatematiikka123 7op kun mulla on nuo jokainen omana 5op kurssina. Aika kova setti vetää läpi noilla tunneilla, mutta onpahan sitten suoritettu. Onko tossa välikokeita vai tuleeko lopuks vaan yks koe?
Noiden matikkojen lisäksi mulla on vielä insinöörimatematiikka 4 4op ja Fourier menetelmät 4op tutkinnon ulkopuolella. Sit piti vielä valita yks matikka joka sentään sisältyy tutkintoon.

Amk Ulli [11.12.2016 11:21:05]

#

Onko opiskelun käytännöissä suuria eroavaisuuksia? Esim. laskimen käyttö välikokeissa ja tenteissä, tms. joka poikkeaa AMK:sta?

Pessi [11.12.2016 19:04:48]

#

Ei voi sanoa että olisi ollut suuria eroavaisuuksia. Laskimen käyttö tentissä riippuu ihan kurssista. Voi olla ettei laskinta saa käyttää tai sitten on sallittu vain funktiolaskin taikka graafinen laskin. Joillain kursseilla sallitaan materiaalin tuominen tenttiin. Lähtökohta on ollut et tenttiin saa tuoda vain kynän, kumin ja viivoittimen ja jos saa jotain muuta tuoda, niin siitä sitten ilmoitetaan. Matikan tenteissä on tarvittava kaavakokoelma tullut tentin mukana.

Amk Ulli [14.12.2016 17:22:58]

#

Pessi kirjoitti:

Näköjään vähän vaatimukset muuttuneet sillä aloitin viime vuonna ja tutkinnon laajuuden lisäksi tulee minulle vielä 23 op edestä matikkaa. Matikkaan en jaksanut panostaa AMK:ssa.

Millä keskiarvolla sait paikan? Entäs matikan arvosanat?

Laitoin paprut vetämään Lappeenrantaan sähkötekniikan DIODI-ohjelmaan.
Paikkoja 15kpl, joten saas nähdä...

Pessi [15.12.2016 19:06:57]

#

Amk Ulli kirjoitti:

Millä keskiarvolla sait paikan? Entäs matikan arvosanat?

Vaatimuksena oli keskiarvo vähintään 3,5 ja sitten piti kirjoittaa hakemus jossa perustella miksi haluaa dippaa opiskelemaan yms. Erikseen ei ollut matikan keskiarvoja tms. Taisi kaikki päästä sisään jotka vain olivat hakukelpoisia ja taisi vielä jäädä pari paikkaa vapaaksikin.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta