Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tuoreita kokemuksia Haaga-Helian tietojenkäsittelyn opetuksesta?

Luottokortti [21.10.2016 13:17:40]

#

Tuli kutsu pääsykokeeseen. Valmistuin keväällä 2016 web ohjelmointiin suuntautuneeksi datanomiksi SLK:stä, mutta en ole onnistunut löytämään alan töitä pääkaupunkiseudulta, koska en hallitsi hyvin mitään ohjelmointikieltä.
Perus HTML ja CSS:ssän lisäksi Wordpress hallussa ja Drupalin parissa on tullut myös vietettyä paljon aikaa.

- Millaistä opetus on? Aloitetaanko ihan perus html, head ja bodystä? Ja sitten käytetään puoli vuotta Drupalin asennuksen opettelemiseen?
- Miten laajasti eri ohjelmointikieliä käydään läpi?
- Opetuksen taso?

SLK: opetuksen tasoon olin hyvin pettynyt. 3-vuotta kestäneen koulun opetuksesta puolet oli odottelua, että kaikki ehtii tekemään pakolliset tehtävät. Web ohjelmoinnin pääopettajan kaikki tehtävät oli jostain muualta netistä kopioituja, jotka löytyivät googlettamalla jostakin. Aina kun joku ei saanut toimimaan opettajan antamaa tehtävää ja erehtyi siitä kysymään, niin opettaja ei tietenkään osannut auttaa, koska oli kopioinut tehtävän jostakin muulta. Opettaja käski itse ottamaan selvää.
Pakollisen työharjoittelu paikan löytäminen oli todella hankalaa, koska pitäisi hallita kohtalaisen hyvin PHP:tä tai JavaScriptiä, joita ei opetettu kuin muutaman tehtävän verran, jonka jälkeen niitä sai opiskella itsenäisesti Code Academyassa tai Code Schoolissa.

Että ei kiinnosta mennä tuhlaamaan kolmea ja puolta vuotta jos opetuksen taso on tuota SLK tasoista.
Jotkut väittävät AMK opetus on sama tasoista kuin toisen asteen tietotekniikka opetus. Onko näin?

LCHawk [21.10.2016 14:00:29]

#

En ole opiskellut ammattikorkeakoulussa, vaan yliopiston puolella, mutta voin todeta, että nykyisessä data-analyytikon hommassa käytän lähes kokoajan sellaisia tietoja ja taitoja, jotka olen itse opetellut. Koulun tehtävänä on tuoda perustiedot ja taidot, joiden avulla itseopiskelu onnistuu sekä tuoda tieto siitä, mitkä ovat työelämän kannalta valideja asioita opiskella.

Otan esimerkiksi R-ohjelman, joka on nykyään pääasiallinen työväline. Kaikesta siitä, miten käytän R:ää, sain yliopistossa tietooni ehkä 10 %:a, loput ovat tulleet itseopiskelun kautta. Yliopistossa opin lähinnä, että tuollainen ohjelma on olemassa, sen peruskäytön, pakettien asennukset, muutaman tärkeimmän paketin käytön jne., mutta esimerkiksi datan parsimisen ja yhdistelyn eri lähteistä olen joutunut opettelemaan itse, koska opinnoissa käytettiin lähes aina valmiita aineistoja. Työelämässä kuitenkin parsin ja yhdistelen dataa lähes päivittäin.

Lopputulema: oli koulu mikä vain, ei sieltä pelkillä koulun antamilla tiedoilla putkahda ulos valmista asiantuntijaa, vaan se vaatii myös omaa tekemistä ja oppimista sekä perehtymistä asioihin.

The Alchemist [21.10.2016 14:07:44]

#

Mullakaan ei amk-opetuksesta ole omakohtaista kokemusta, mutten lähtisi mihinkään kouluun sillä olettamalla, että siellä oppii oikeasti koodaamaan, saati että vielä oppisi suunnittelemaankin tietojärjestelmiä (= tekemään muutakin kuin kolmen yksinkertaisen sivun laajuisia kokonaisuuksia).

Datanomin papereilla voi olla vaikea päästä edes haastatteluun, koska aika monet paikat arvostavat nimellistä koulutustaustaa juuri sen verran ja toisaalta datanomeilla on huono maine. Portfolio eli oman osaamisensa todistaminen käytännössä on sittenkin se tärkein asia. Jos ei ole saanut mitään aikaan, niin tuskin myöskään osaa mitään.

Portfolion tarkoitus ei ole välttämättä todistaa, että olet rautainen ammattilainen, vaan että olet oikeasti kiinnostunut tekemään asioita. Minäkin sain kutsun ensimmäisen työpaikkani haastatteluun sen jälkeen, kun esittelin tulevalle pomolleni puhelinkeskustelun aikana tekemiäni pienempiä juttuja ja osin keskeneräisiä projektejani.

Henkilökohtaisesti en koe, että ohjelmointia pitäisi edes joutua opettamaan. Olen itse oppinut hyvin paljon kotona tekemällä ja sivistämällä itseäni lukemalla ohjelmoinnista ja best practiseista. Yliopisto-opinnoissani törmäsin satunnaisesti hyödylliseen teoriaan ohjelmoinnista, mutta olin tuolloin vielä liian raakile arvostamaan sitä. Oikeastaan olin aika raakile vielä ensimmäisen työpaikan saadessanikin, mutta onneksi se oli myös kyseisen firman yleinen taso.

Luottokortti [22.10.2016 14:10:25]

#

Itse olen verrannut www-ohjelmointia kavereille kitaran soittamisen oppimiseen, jonka oppimisesta tapahtuu myös 90% itsekseen opettelusta. Mutta ainakin kitaransoitossa eteenpäin pääsee parhaiten asiantuntevan opettajan johdolla.

Miten sitten ohjelmointi puolella?

Jos AMK-opetus on just sitä, että tässä on tämmöinen PHP ja tee netissä muutama “Hello World” harjoitus, niin sama jäädä kotiin treenaamaan Drupalia.

Datanomeja on tosiaan monenlaisia ja monentasoisia, joten IT-Tradenomin paperilla voisi varmaankin paremmin työllistyä. Oman portfolion kokoaminen jonnekkin nettiin on jo käynnissä.

jlaire [24.10.2016 03:49:05]

#

Luottokortti kirjoitti:

Datanomeja on tosiaan monenlaisia ja monentasoisia, joten IT-Tradenomin paperilla voisi varmaankin paremmin työllistyä.

Järkeviä työnantajia ei yleensä kiinnosta koodaajien paperit. Siis ei millään tasolla.

walkout_ [24.10.2016 05:00:00]

#

No mä olin Ikaalisissa datanomi-koulussa ja sen jälkeen tradnomikoulussa niin molemmissa oli lähes samat kurssit, joten tittelini vain muuttui AMK-tutkintoon. Ei muuta.

Siis PHP-ohjelmointikurssi esim. oli yhtä lapsen kengissä kuin datanomi-koulussa ja siellä opettettiin täsmälleen samat asiat.

Kyllä PHP-ohjelmoitni pitää opetella ihan itse ilman mitään koulua, että osaa niin paljon, että pääsee töihin muuta kuin satunnaiseen keikka työhön johonkin mainostoimistoon graafikon koodiorjaksi vain silloin kun työtehtävänä on tehdä staatinen HTML/CSS-sivusto graafikon tekemästä PSD-leiskasta.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta