Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C++: Tietokanta C++

Sivun loppuun

janihaat [08.12.2003 10:36:43]

#

Olen tekemässä ohjelmaa johon tarttis saada tietokanta mihin voisi tallentaa tietoja ja myös lukea ja muokata niitä... Kuinka mahtaa onnistua...

vade [08.12.2003 12:58:49]

#

Kannaksi MySQL ja APIksi MySQL++? Onko liian järeä?

janihaat [08.12.2003 14:37:45]

#

Elikkä siis jos selittäisit suomeksi... Olen vasta sen verran alkutekijöissä koko ohjelmoinnissa etten ymmärrä näistä vielä paljoa mitään, mutta kun joku on joskus sanonut että tekemällä oppii enkä jaksa lukea 800 sivuisia oppaita...

janihaat [08.12.2003 14:52:08]

#

Selitetäänpäs tarkemmin... Ensimmäisenä vähän monimutkaisempana ohjelmanani yritän tehdä jonkinlaisen osoite muistio ohjelman johon voisi lisätä tietoja yksi kerrallaan ja muokata niitä ja poistaa tarvittaessa...

progo [08.12.2003 17:17:37]

#

Tarviitko välttämättä tietokantaa noihin juttuihin.. ?

janihaat [09.12.2003 09:57:49]

#

Miten se muuten onnistuu?

mike patto [10.12.2003 08:33:42]

#

Alan ammattilaisena sanoisin että kannattaa jaksaa lukea ne 800 sivuisetkin oppaat läpi, itse olen joutunut niitä lukemaan kymmenittäin, mutta oleellisempaa on opetella rauhassa oikeat työtavat ja tutustua käytetyn ohjelmointikielen ja/tai kehittimen tms mahdollisuuksiin. Sillä pitää ns leikkiä jotta opit tarvittavat rutiinit. Minkä tahansa relaatiokannan ominaisuuksien hallinnan oppiminen on taas oma prosessinsa, ja sille pitää yleensä varata aikaa aivan kuten ohjelmoinninkin opetteluun. Pitää muistaa että tyvestä sitä puuhunkin noustaan, mitään ei voi oppia salamannopeasti. Jotta tietokannasta olisi sinulle hyötyä, pitää opetella asennukset, varmistukset, käyttäjien, taulujen , näkymien yms luonti ja ylläpitorutiinit. Myös tietojen normalisointi ja muut kannan suunnittelun rutiinit on hyvä opetella kerralla oikein, vääristä työtavoista on tässkin äärimmäisen vaikeaa päästä eroon.

Neuvoisin kysyjää opettelemaan ensin kunnolla ohjelmoinnin perusteet, nehän ovat pitkälti kielestä riippumattomia ja sen jälkeen tekemään joitakin erilaisia ohjelmia joista yksi voisi hyvinkin olla osoitemuistio mutta niin että käytätkin tieostoa/tiedostoja tietovarastoina. Kun saat sen toimimaan hyvin, sen voi aika näppärästi muuttaa käyttämään mitä tahansa tietokantaa, siis jos olit tehnyt sen ns. oikein.

janihaat [10.12.2003 21:24:06]

#

Kiitos neuvosta... Huomenna kipitän kirjastosta lainaamaan sen kirjan mihin viittasinkin tuossa aiemmin... Voiko joku suositella jotain hyvää kirjaa joka olisi tarkoitettu jopa aloittelijankin käsiin...

mike patto [11.12.2003 13:04:09]

#

Muistaakseni ainakin Jesse Liberty on tehnyt aloittelijoille sopivan (Opeta C++ tms), ehkä vuodelta 1998 mutta ihan käypänen silti.

janihaat [11.12.2003 16:11:12]

#

Katselenpa jos vaikka löytyis... Onko siinä se borlandin c++ levy matkassa? Millainen ohjelma niinkuin käytön kannalta ja verrattuna muihin, mulla on nimittäin se ja versio on 4.5. Win32 sovellusten teko ei tunnu onnistuvan kovin täydellisesti...

mike patto [12.12.2003 07:59:25]

#

Ei siinä muistaakseni Borlandia ollut, mutta joku kääntäjä kuitenkin. Itse olen sitä mieltä että hyvällä editorilla ja ja kääntäjällä pärjää ihan hyvin, Borlandin C++ on lähempänä sovelluskehitintä ja vaatii hyvin toimiakseen aikamoisen määrän potkua koneelta. Sama vika useimmissa Java kehittimissä muuten. Jos haluat oppia hyvin ohjelmoimaan pärjäät aluksi mainiosti editorilla (Notepad/Muistiokin käy) ja kääntäjällä, ilmaisia hyviä editoreja löytyy varmasti joka makuun, itse suosin , nyt jo vähän vanhaa, Programmer's File Editoria.

Kokeneen neuvo : älä yritä haukata kerralla liian suurta kakkua. Tee ensin muutamia yksinkertaisia ohjelmia, ei mitään "Hello World" -tyyppistä kuitenkaan ja pikkuhiljaa lisäilet erilaisia asioita. Siitä se lähtee.

vade [12.12.2003 13:34:20]

#

lainaus:

Muistaakseni ainakin Jesse Liberty on tehnyt aloittelijoille sopivan (Opeta C++ tms), ehkä vuodelta 1998 mutta ihan käypänen silti.

Ei ole enää. Kirjaa ei ole päivitetty vuoden 1997 C++-standardin mukaiseksi.

Meca [14.12.2003 18:45:27]

#

Tuollaisen osoite-muistion tekeminen on oikein hyvää harjoittelua aloitteleville, sellaisia ne koulussakin ensimmäisinä harjoituksina teettää. Siinä tulee vastaan melkeinpä kaikki tarvittavat alkeet. Kirjaksi suosittelisin Päivi Hietasen C++ ja olio-ohjelmointi -kirjaa.

Kannattaa aluksi unohtaa nuo varsinaiset tietokannat ja tehdä ohjelma ihan normaaleja C++-tietorakenteita käyttäen. Aluksi voi tehdä luokan, jossa on tarvittavat metodit lisäyksiä, poistoja, muokkausta ja muita tarvittavia toimintoja varten, ja attribuutit tietueen tiedoille, kuten nimi, osoite tms. Pääohjelmassa voi muodostaa oliotaulukon jossa jokainen taulukon solu edustaa yhtä tietuetta. Kun siihen saa rakennettua tarvittavat toiminnot lisäyksiä, poistoa ja muokkausta varten, voi alkaa miettiä tiedostoon tallennusta. Jos intoa piisaa niin voi kiinteän taulukon sijasta tehdä ohjelmasta dynaaminen esimerkiksi vectorilla tai linkitetyllä listalla.

Mutta siitä se lähtee, kun hankit hyvän kirjan ja alat rakentaa ohjelmaa. Ei niitä kirjoja kannata aluksi kahlata kokonaan läpi, etsit vain sen tiedon mitä kulloinkin tarvitset ja opettelet sen kunnolla. Tekemällä ja kokeilemalla oppii, mutta alkuun ei tahdo päästä, jos ei ole kunnon opasta.

Ja kannattaa muistaa, että netistä löytyy myös hyviä oppaita. Googleen hakusanaksi c++ niin rupeaa löytymään.

Ja niin kuin mike kirjoitti, ei kannata yrittää kerralla liikaa. Parempi tapa on edetä portaittain, eli tehdä toiminto kerrallaan, testata se kunnolla toimivaksi ja perehtyä niin hyvin, että myös ymmärtää miten ohjelma toimii. Sitten taas voi tehdä jotain lisää.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta