Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tupakoinnin lopettaminen

dreamer [04.09.2016 19:30:01]

#

elikkä oon nyt tässä jo yrittänyt lopettaa aika kauvan tupakoinnin. Oon koittanu kaikkia mahollisia nikotiinituotteita ja kaikkee, mutta mikään ei tunnu auttavan! onko kukaan koittanut lopettaa sähkötupakan avulla? Onko siitä ollut apua kellekkään?? Ja miten niissä kun on ne kaikki nesteet ja eri osat, eri vahvuset nesteet ja kaikki, onko se hirveen hankala vempele? katsoin ite netistä näitä: (mod. poisti linkit)?

T: todella halukas lopettamaan!!

ajv [05.09.2016 08:32:09]

#

Oletko kokeillut lopettaa nikotiinituotteet kokonaan? Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin niin kauan kun elimistö saa nikotiinia, "reseptorit" tjsp. sitä myös vaativat. Myös sähkötupakasta ym. korvaavista tuotteista on hyvin pieni kynnys ottaa se "vain yksi tupakka", jonka jälkeen ei oikeastaan ole mitään kynnystä polttaa seuraavaakin. Parin viikon kärvistelyn jälkeen kun alkaa helpottamaan, osaat kunnioittaa sitä lopetuspäätöstä ja kynnys polttaa on huomattavasti isompi, koska tiedät mitä on edessä ja toisaalta mitä on heitetty hukkaan, jos poltat yhdenkin tupakan.

Metabolix [05.09.2016 17:17:01]

#

Suositeltavaa lukemista: Stumppi, 28 päivää ilman, Käypä hoito.

Selvästi tärkein asia tupakoinnin lopettamisessa on oma motivaatio ja yrittäminen. Usein lopettaminen vaatii monta yritystä, ja myöhemmin yhdenkin tupakan polttaminen voi johtaa repsahdukseen.

Nikotiinipurukumi tai -laastari lievittää vieroitusoireita lopettamisen alkuvaiheessa. Jos tupakoinnin lopettaminen ei suoraan onnistu, kannattaa kokeilla näitä apukeinoja.

Eräistä lääkkeistä (bupropioni, varenikliini) on hyvääkin tieteellistä näyttöä tupakoinnin lopetukseen liittyen. Jos siis oikeasti motivaatiota on mutta lopettaminen ei silti omin neuvoin onnistu, kannattaa ottaa yhteys vaikka terveysasemalle tai työterveyshuoltoon ja kertoa, että haluaisi apua lopetukseen.

Kuitenkaan mikään lääke tai väline ei poista tupakointia tapana eikä estä tupakoinnin aloittamista uudestaan, joten viime kädessä jokainen on itse vastuussa siitä, että pystyy pysymään erossa tupakasta myös jatkossa.

Tieteelliset tutkimukset eivät ole osoittaneet sähkötupakasta hyötyä tupakoinnin lopettamisessa, vaan pikemminkin näyttää, että siitä on erittäin helppo siirtyä tavalliseen tupakkaan. Ei ole edes mitään järjellistä hypoteesia, miksi sähkötupakka auttaisi, päinvastoin: sähkötupakasta saa edelleen sekä nikotiinin nopeasti imeytyvässä muodossa että tupakointikokemuksen, joten ero tavalliseen tupakointiin on lähinnä oheismyrkkyjen määrässä ja laadussa. Sen sijaan nikotiinipurkka tai -laastari erottaa sentään riippuvuuden eri osat, nikotiinin ja tupakointitapahtuman, jolloin voi ensiksi lopettaa tupakoinnin tapana ja sitten myöhemmin vähentää nikotiinin määrää.

Perinteisissä nikotiinikorvaustuotteissa on etuna (sähkö)tupakkaan verrattuna on myös nikotiinin tasaisempi annostelu, minkä katsotaan auttavan nikotiiniriippuvuudesta irti pääsemistä, kun käytöstä ei tule niin voimakasta hetkellistä palkkiovaikutusta. Sen sijaan sähkötupakasta saa (vahvoilla nesteillä) nikotiinia paljon suurempia määriä kuin tavallisesta tupakasta, mikä luonnollisestikaan ei edistä lopettamista vaan voi johtaa entistä vaikeampaan nikotiiniriippuvuuteen.

Käytännössä näyttää, että sähkötupakkaa ”suosittelevat” vain ihmiset, jotka ovat itse jääneet siitä riippuvaisiksi tai joilla on jotain sidonnaisuutta sen markkinointiin. Oikeasti sähkötupakka on huono idea, jos tavoitteena on lopetus.

(Jos ajattelit itse alkaa tässä mainostaa sähkötupakkaa, unohda koko juttu.)

ajv [05.09.2016 20:47:04]

#

Tjaah jos olis kurkannu profiilin taakke, ni olis varmaan voinu päätellä tän olevan spämmi. Samaa tekstiä löytyy netistä foorumeilta. Poistoon!

Metabolix [05.09.2016 21:09:57]

#

Kun nyt mainosmateriaalia on aika vähän ja oikeaa tietoa enemmän, annetaan tämän olla. Toivottavasti löytyy hyvin Googlella. :)

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta