Miten tehdään semmonen juttu josta voi valita ja sit jos valittee jonkun nii tapahtuu tietty juttu.
Esim mu uudessa roolipelissä pitäis valita rotu niin miten se onnistuu?
Ota valinta millä tavalla haluat ja sitten tutkiskelet valintaa ja teet sen mukaan. Seuraava (äärettömästi yksinkertaistettu) on C:lle
... printf("Valitse rotusi: 1 Peikko, 2 Ihminen, 3 Pärvelö"); k = getch(); while(k<'1'&&k>'3')k = getch(); /* pakotetaan valinta 1-3 */ switch(k){ case 1: /* peikko */ SankariHahmo.rotu = peikko; /* omassa enginessäni toteutuisi näin... pakko mainostaa! */ set_hero_status(Contolled_Hero, "Erkki", 1, NULL, 0); break; /* case 2,3 samalla tavalla */ }; ...
Tai jos delphillä teet niin... menee samalla tavalla, valikko vain piää hieman kikkailla.
unohdin c++.
Toimii tuo C++:kin.
Niinpä toimii. Ja osa rutiineista, esim. yksittäiset funktiot, kannattaa vääntää ilman olioita jottei pikkujutut mene liian monimutkaisiksi. Btw, tuollaista valintajuttua varsinkin roolipeleissä kun käytetään paljon, niin joustavan valikkofunktion (tai kun kyse on C++, niin luokan) teko olisi suositeltavaa, jotta virheiden määrät ja mahdollisuudet vähenisivät.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.