Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Omien tiedostojen organisointi

jsbasic [21.05.2016 17:17:56]

#

Olen järjestellyt Documents- tai home -hakemistoa, ja mietinyt että mikä olisi sille järkevin rakenne.

Puu pitäisi järjestää niin, että kaikki tiedostot olisivat sopivan lähellä juurta (eli juurikin Documents tai home -kansiota). Juuressa ei saisi kumminkaan olla liikaa tiedostoja tai hakemistoja.

Toinen kriteeri on se, että varmuuskopioitavat tiedostot olisivat eri kansiossa kuin ne, joita ei kannata varmuuskopioda. Itse kirjoitettu koodi on tärkeämpää kuin tallennetut torrentit.

Jonkinlainen semanttinen järjestys tarvittaisiin. Ajallinen järjestys toimii joskus. Tietysti tiedostotyypin perusteellakin pitää tiedostot järjestää.

Windowsin ja linuxin käyttäjähakemistossa on valmiina tiettyjä kansioita. Linuxissa ne luodaan xdg-ohjelman toimesta. Sen lisäksi on bin-kansio, joka on ns. polussa. Itse aion käyttää niitä seuraavasti:

~/bin: Tässä on omat komentoriviohjelmat.

~/Asiakirjat: Itse kirjoitetut dokumentit, taulukkolaskentatiedostot ja kaaviokuvat.

~/Kuvat: Kameralla kuvatut kuvat järjestettynä kansioihin kuvausajan mukaisesti. Myös kuvankäsittelyprojektit. Tallennan tähän myös Videot, koska en halua käyttää erillistä tiedostoa.

~/Videot: Tämä on tarkoitettu sekä netistä ladatuille, mutta myös tv:n kautta tallennetuille ja DVD-levyiltä ripatuille videoille.

~/Lataukset: Tähän on myös linkitetty samat netistä ladatut videot, mutta ne on alikansiossa. Pääasiassa tämä kansio on jaettu tiedostotyyppien tai nettisivujen mukaan. Videotmuodot ovat vain pieni osa muita tiedostomuotoja.

~/Musiikki: Tässä ei ole vain musiikkia, vaan enemminkin audiotiedostoja, jotka sisältää puhetta. Tämä kansio on olemassa siksi, että se kannustaisi tallentamaan puheohjelmia.

Sen lisäksi on omia kansioita:

~/Koodit: Tässä on lähinnä pelkkää ohjelmakoodia ja muuta tietokonekoodia. Ohjelman data on toisaalla, ja ohjelmat käännetään piilotettuun hakemistoon, esim. ~/.local.

~/etc: Tässä on kaikenlaisia omia asetustiedostoja, kuten linuxin juuressa /etc. Helpottaa varmuuskopiointia.

~/Sekalaiset: Tämä oli pakko luoda emulaattorin (Dosbox) tiedostoille.

groovyb [21.05.2016 19:47:36]

#

Onko sillä kansiojärjestyksellä niin väliä. Läimit tiedostot sinne mistä löydät.

Metabolix [21.05.2016 20:02:47]

#

Riippuu tietenkin, mistä tykkää. Minusta tuollainen perusjärjestys on usein aika höpsö todellisten asioiden tallentamiseen. Jos vaikka jossain ottaa kuvia ja videota ja äänittää musiikkia, on selvempää tehdä tälle tapahtumalle oma hakemistonsa; ei ole järkeä hajauttaa eri mediatyyppejä eri paikkoihin. Tai jos kehittää ohjelmaa, on selvempää tallentaa ohjelman koodin ja kuvat ja äänet samaan paikkaan eikä pitkin poikin. Varmuuskopiointi tai ylipäänsä kopiointi on selvempää, kun tiedot ovat luonnollisina kokonaisuuksina eivätkä keinotekoisesti jaoteltuina.

jsbasic [21.05.2016 22:44:37]

#

Aihekokonaisuuksissa on ollut se ongelma, että niiden luominen vaatii työtä jos niistä haluaa löytää jotain. Esim. kuvia on helpompi läimiä kuukausittaisiin kansioihin, josta ne löytää hitaasti mutta idioottivarmasti. Ei välttämättä tarvitse miettiä niille mitään nimeä. Kirjoitan kyllä tavallisesti kuukauden perään, mitä on tullut kuvattua. Mutta se on ikään kuin sekundääristä.

Jaska [22.05.2016 19:41:46]

#

jsbasic kirjoitti:

Puu pitäisi järjestää niin, että kaikki tiedostot olisivat sopivan lähellä juurta (eli juurikin Documents tai home -kansiota). Juuressa ei saisi kumminkaan olla liikaa tiedostoja tai hakemistoja.

Eikö tuossa ole ristiriita jos tiedostoja on paljon? Vai tarkoitatko, että juuressa saisi olla vähän hakemistoja ja jossakin hakemistossa voisi olla mielivaltaisen monta tiedostoa tai alihakemistoa?

jsbasic [23.05.2016 17:46:28]

#

No esim. B-tree on automaattisesti balanssoitu puu. Sen haaroissa on saman verran oksia kuin muissa haaroissa samalla tasolla. Mutta vaikeaahan tuollaista tasapainoa on toteuttaa home-kansiossa. Esim. ~/bin -hakemistossa ei ole fiksua käyttää alihakemistoja.

Tekisi kyllä mieli tallentaa itse kuvatut videot ~/videot-kansioon. Onhan ne eri kokoluokkaakin kuin kuvat. Sitä paitsi eri ohjelmat käyttävät tyypillisesti omaa työhakemistoaan. Vakiintunut tapa on, että eri tyyppiset tiedostot tallennetaan eri hakemistoihin.

Fant338 [23.05.2016 17:55:38]

#

groovyb on minun mielestäni oikeassa. Tai oikeastaan kaikki on oikeassa
on monta oikeaa tapaa järjestellä kansio mikään ei ole väärä tapa.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta