Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Irtisanottu etsii uutta suuntaa

nokiamies [12.05.2016 12:07:11]

#

Olen noin 45-vuotias Microsoftilta irtisanottu IT-alan työläinen. Postasin tänne jo yhden avauksen, mutta esittelen itseni ja taitoni lyhyesti tässäkin.

Asun perheineni Tampereella. Alun perin en ole Tampereelta kotoisin vaan olen tullut tänne pienestä Pohjois-Pohjalaisesta kunnasta ensin opiskelemaan ja sittemmin jäänyt tänne töihin. Olen suorittanut korkeakoulututkinnon, joka ei täysi ole IT-alan tutkinto (kuten useimmilla IT-alan ammattilaisilla ikäluokassani), mutta pitkänä sivuaineena tutkinnossani on tietojenkäsittelyoppi. Käytännössä tietojenkäsittelytieteen opintoni pitivät sisällään noin puoliksi ohjelmointia, lähinnä C++ ja Java ohjelmointikielillä, sekä toiselta puolelta sekalaisia kursseja käyttöliittymän suunnittelusta tietojärjestelmiin.

Työelämään IT-alalla tulin 90-luvun puolella ja aloitin urani koodarina. Työskentelin aluksi koodarina pienessä firmassa ja siirryin sieltä 2000-luvun puolella Nokialle. Nokialla puhdas koodaus enempi vähempi jäi ja siirryin muihin tehtäviin kuten järjestelmän ylläpitoon ja testiautomaatioon. Selvisin Nokialla lukemattomat YT-neuvottelut, mutta lopulta viime syksynä Microsoft irtisanoi minut.

Tarkoitus olisi nyt työnhaun ohessa omaehtoisesti opiskella. Koodarina olen tällä hetkellä mielestäni sellaista Junior Software Developer tasoa. Minulla on olio-ohjelmoinnin peruskäsitteet suhteellisen hyvin hallussa, mutta ei sen enempää erityisosaamista. Haluaisin oppia lisää ja päivittää tietojani ohjelmoinnista. Erityisesti olen kiinnostunut webbiohjelmoinnista.

Olen käynyt jotain MOOC-kursseja täältä http://mooc.fi/ Lisäksi olen rekisteröitynyt parille foorumille, jotka keskittyvät ohjelmoinnin opiskeluun:

https://www.codecademy.com/

http://www.codewars.com/

Osaisivatko kokeneemmat sanoa, ovatko nuo hyviä paikkoja, vai onko muita suosituksia. En ole hirveästi vielä noissa paikoissa mitään tehnyt, joten voin vielä vaihtaa paikkaa lennosta.

PS: Mikäli joku ei halua julkisesti jakaa kokemuksiaan, minut tavoittaa myös osoitteesta nokiamies (ät) suomi24.fi

Metabolix [15.05.2016 11:27:44]

#

Nämä esittämäsi linkit ovat sinänsä hyviä, mutta huomioithan, että vaikkapa MOOC-kurssit eivät vielä luo mitään meriittejä työnhakuun, vaan noilla pääset vasta alan perusopiskelijoiden tasolle. Toki aiemmalla kokemuksellasi saatat päästä opinnoissa nopeasti eteenpäin, mutta aktiivista harjoitusta se silti vaatii ja varmasti enemmän kuin vain mainitsemasi sivustot.

Ei ole mitenkään tarpeellista lukkiutua yhteen sivustoon tai ”vaihtaa paikkaa”, vaan harjoituksia voi tehdä sieltä täältä. Et varmaan tule saamaan mitään työpaikkaa sillä perusteella, että olet kahlannut läpi tietyn sivuston oppimateriaalit.

nokiamies [16.05.2016 15:34:45]

#

Kiitän Metabolixia vastauksesta. Olisin kyllä odottanut muitakin vastauksia.

Metabolix kirjoitti:

Nämä esittämäsi linkit ovat sinänsä hyviä, mutta huomioithan, että vaikkapa MOOC-kurssit eivät vielä luo mitään meriittejä työnhakuun, vaan noilla pääset vasta alan perusopiskelijoiden tasolle. Toki aiemmalla kokemuksellasi saatat päästä opinnoissa nopeasti eteenpäin, mutta aktiivista harjoitusta se silti vaatii ja varmasti enemmän kuin vain mainitsemasi sivustot.

Tavoitteeni opiskelulla on oppia ohjelmoimaan paremmin. Tällä opiskelulla pyrin siihen, että pystyn luomaan vakuuttavan ohjelmointiportfolion itselleni. MOOC-kurssit sinänsä ovat olleet aika helppoja minulle. Lähinnä kävin MOOCceja, koska koodaamisessa oli osaltani useamman vuoden tauko ja tarvitsin uutta tuntumaa.

Metabolix kirjoitti:

Ei ole mitenkään tarpeellista lukkiutua yhteen sivustoon tai ”vaihtaa paikkaa”, vaan harjoituksia voi tehdä sieltä täältä. Et varmaan tule saamaan mitään työpaikkaa sillä perusteella, että olet kahlannut läpi tietyn sivuston oppimateriaalit.

Ryhdyn varmaankin käymään erilaisia tehtäviä/kursseja noilta sivustoilta. Sinänsä olen itsekin törmännyt esimerkiksi täysin samanlaisiin tehtäviin eri sivustoilla, joten ei kai suurta väliä ole missä kurssit käy.

Tietenkin mielellään otan vinkkiä vastaan, jos jollakulla on vinkata jotain hyvää sivustoa.

Jalmari91 [16.05.2016 20:06:18]

#

Topcoder on myöskin ihan hyvä sivusto harjoitella paremmaksi ohjelmoijaksi. Siellä on paljon erilaisia tehtäviä ja voi myöskin kilpailla muita vastaan.

LCHawk [29.05.2016 08:19:19]

#

Oletko miettinyt, että opettelisit käyttämään erilaisia tilasto-ohjelmistoja, kuten R:ää ja siihen päälle vielä erittäin hyvät Excel-taidot (koodaaminen VBA:lla ja funktioiden käyttö+rajapinnat)? Noiden avulla voisi työllistyä data-analyytikoksi.

ajv [29.05.2016 13:13:10]

#

Entäs opettajan ura esim. AMK:ssa? Siellä ei ainakaan tietääkseni sen kummempia vaatimuksia ole ja varmasti arvostavat pitkää uraasi IT-puolella.

vinsentti [29.05.2016 16:22:53]

#

Osaatko hyvin C++ ? Siinä tapauksessa ei mitään hätää. Sulautettu maailma vetää. Pelit tietysti myös, mutta ala vieroksuu varttuneita ja toisinpäin.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta